Hogy segítsünk a felvételiző gyerekünknek magyarból?
Készségek és képességek a központi felvételin
Amikor teljesen kétségbeesünk, mert közeleg a központi felvételi, emlékeztessük magunkat és a felvételizőket, hogy nem ebben a 2-3 hónapban kellett mindent megtanulniuk. Az elmúlt nyolc év, sőt előtte az óvoda is arról szólt, hogy tanultak. Nem csak a tananyagot, hanem számtalan olyan készségük és képességük fejlődött ki, amelyre bátran támaszkodhatnak. Persze, most kiderülhet az is, hogy milyen területeken van lemaradása egy tanulónak. Ilyen az, ha a szövegértése nem elég jó, mert szinte sosem olvas, csak ha muszáj. Ekkor tényleg ijesztő az, hogy egy összetett (több utasítást is tartalmazó) feladatot nem jól értelmez és bizony a magyar felvételin nincsenek részpontok. De mit és hogyan kér számon a magyar központi írásbeli?
„A magyar nyelvből készített központi írásbeli vizsgatesztek elsősorban nem tantárgyi, lexikális tudást mérnek, hanem azokat az eszköztudás körébe tartozó képességeket és készségeket, amelyek a középiskolában való eredményes továbbtanuláshoz szükségesek.”
Részlet az Oktatási Hivatal felvételi tájékoztatójából
Még mindig hajlamosak vagyunk a tanulást egyszerűen csak a tananyag bemagolásával azonosítani, pedig annak megismerése csak egy a sok tanulnivaló közül. Az általános iskola végére odáig kellene eljutnunk, hogy a tanulók különböző tananyagrészeket használni tudjanak, hiszen sok feladat megoldásához nem egy jól begyakorolt anyagrész kell, hanem akár különböző években elsajátított ismeretet egyszerre kell alkalmazni.
Egy magyar feladatban egy példán keresztül kell a szófajtani, az alaktani, esetleg a mondattani tudás is. Ez roppant ijesztő akkor, amikor a dolgozatok nagy része kifejezetten sematikusan begyakorlott volt az elmúlt években.
Jó ötlet, hogy a feladatok megértésére és értelmezésére koncentrálunk.
Nagy hibája a mai oktatási rendszernek, hogy amikor egy tananyagot megtanítunk, akkor olyan feladatokat oldunk meg a munkafüzetekben, amelyek legtöbbször csak arra az adott anyagra kérdeznek rá és azt gyakoroltatják. Sőt, nevetséges módon a munkafüzet feladatait válogatják össze az előre kiadott felmérőlapokban is. Ha ezt nem egészítettük ki összetettebb, gondolkodtatóbb, szintetizáló, rendszerező, nagyobb kihívást jelentő feladatokkal, most nehezebb dolgunk van.
Bontsuk részfeladatokra gyakorlás közben az utasítást és kérdezzünk vissza, érti-e mit kérnek tőle. Mit keressen meg a szövegben és mit párosítson össze mivel? Mit is kell aláhúzni és mit kell megállapítani?
Ha segítenénk a felvételiző gyerekünknek, akkor ne a tananyagot próbáljuk meg megtanítani. Azt a tanáraik megtették. A feladatok megoldásának rutinjában segítsünk és nézzük meg, hol van elakadás és gyakoroljuk azt. Ha nem jár valaki egyéni felkészítésre, ki sem derülnek, ezek a hiányosságok.
Milyen készségek és képességek jönnek jól a felvételinél? Talán meglepő, de az alapkészségek, mint írás és olvasás megléte nem mindig egyértelmű olyan szinten és mélységben, amelyre szükség lenne. Gyakoroljuk a feladatok értelmezését!
Fontos az olvasható, egyértelmű íráskép. Nézzünk rá a gyerek füzetére, vajon rendben van? Számítsunk rá, hogy meg fogunk lepődni. Rengeteget küzdünk az olvasható írásért a felső tagozatban. Szóval, ha az ó-k á-k, a k betűk h-k és ha még mindig gond pl az igekötős igék helyesírása, gyakorolgassunk alkalmanként 10-20 percet. Többet segítünk, mint gondolnánk.
Az anyanyelvi kompetenciáknak most lesz igazán nagy szerepe. A szövegértés mellett a szövegalkotás is bonyolult művelet, aminek mennie kell januárban. Itt a szókincs, a kritikai gondolkodás, véleményalkotás, megfelelő kreativitás is kell, sőt a világról meglévő háttérinformációkra is szükség lesz, hiszen az jár jól, aki tájékozott a világ dolgaiban. A fogalmazás feladatok legtöbbször véleményt kérnek és érvelést egy adott témában, amely általában napjainkra jellemző aktuális téma. Eljött hát az idő, hogy a nyolcadikosainkra kis felnőttként tekintsünk és beszélgessünk velük sokat az élet dolgairól. Akár autózás közben válasszunk egy témát és kérdezzük meg a véleményét róla. Érveljen is mellette, győzzön meg bennünket.
Ne legyintsünk hát, hogy az iskolában megtanulta a tananyagot, jó jegyei vannak, biztos sikerül az írásbeli is. Sokszor a kitűnő tanulók csalódnak az eredményeiket látva, mert a felvételi nem a lexikális tudást méri elsősorban, hanem azokat a készségeket és képességeket, amelyekkel a tanultakat alkalmazni tudják a fiatalok. Álljunk bele most együtt ebbe a néhány hétbe a megfelelő következetességgel, szeretetteli szigorral, ne uralkodjon el rajtunk a pánik. Napi néhány perces tréning még jó buli is lehet együtt.
Jó felkészülést!
#hovatovább 4 Középiskolai Nyílt Napok, Börze és Expo 2 hónapon keresztül az online térben a Felelős Szülők Iskolája weboldalán Mindent (is) a felvételiről, nagylátószögben! Regisztrálj INGYENESEN felvételi információkért, érdekes előadásokért! |