Készségek és képességek a felvételi idején

készségek, képességek a felvételi idején

Készségek és képességek a felvételi idején

Amikor teljesen kétségbeesünk, mert közeleg a nyolcadikos felvételi, emlékeztessük magunkat és a felvételizőket, hogy nem ebben a 2-3 hónapban kell mindent megtanulniuk. Az elmúlt nyolc év, sőt előtte az óvoda is arról szólt, hogy tanultak. Nem csak a tananyagot, hanem számtalan olyan készségük és képességük fejlődött ki, amelyre bátran támaszkodhatnak. Ezek is, vagy leginkább ezek vezetnek a sikeres bejutáshoz a vágyott intézménybe. A felvételiről hivatalosan is ezt írják:

A magyar nyelvből készített központi írásbeli vizsgatesztek elsősorban nem tantárgyi, lexikális tudást mérnek, hanem azokat az eszköztudás körébe tartozó képességeket és készségeket, amelyek a középiskolában való eredményes továbbtanuláshoz szükségesek.”

Részlet az Oktatási Hivatal felvételi tájékoztatójából

 

 

Még mindig hajlamosak vagyunk a tanulást egyszerűen csak a tananyag bemagolásával azonosítani, pedig annak megismerése csak egy a sok tanulnivaló közül. Az általános iskola végére odáig kellene eljutnunk, hogy a tanulók különböző tananyagrészeket használni tudjanak, hiszen sok feladat megoldásához nem egy jól begyakorolt anyagrész kell, hanem akár különböző években elsajátított ismeretet egyszerre kell alkalmazni. Egy magyar feladatban például egy példán keresztül kell a szófajtani, az alaktani, esetleg a mondattani tudás is. Ez roppant ijesztő akkor, amikor a dolgozatok nagy része kifejezetten sematikusan begyakorlott volt az elmúlt években. Nagy hibája a mai oktatási rendszernek, hogy amikor egy tananyagot megtanítunk, akkor olyan feladatokat oldunk meg a munkafüzetekben, amelyek legtöbbször csak arra az adott anyagra kérdeznek rá és azt gyakoroltatják. Sőt, nevetséges módon a munkafüzet feladatait válogatják össze az előre kiadott felmérőlapokban is. Ha ezt nem egészítettük ki összetettebb, gondolkodtatóbb, szintetizáló, rendszerező, nagyobb kihívást jelentő feladatokkal, most nehezebb dolgunk van.

Akkor pontosan milyen készségek és képességek jönnek jól a felvételinél? A válasz az, hogy számtalan, de kezdjük a legelején. Talán meglepő, de az alapkészségek, mint írás és olvasás megléte nem mindig egyértelmű olyan szinten és mélységben, amelyre szükség lenne. Fontos az olvasható, egyértelmű íráskép. Nézzünk rá a gyerek füzetére, vajon rendben van? Számítsunk rá, hogy meg fogunk lepődni. Rengeteget küzdünk az olvasható írásért a felső tagozatban.

 

magyar felvételi előkészítő

 

Olvasni mindenki tud. Nagyjából. De milyen tempóban, és mennyire érti azt a szöveget. A szövegértés talán az egyik legkritikusabb része a mai oktatási problémáinknak. Évek óta küzdünk, és gyakoroljuk a kompetenciaalapú szövegértéseket, mégis egyelőre nem igazán látványos a fejlődés. Ez pedig minden tantárgyban okoz nehézségeket. A matematika szöveges feladataiban ugyanúgy, mint bármelyik tantárgyi feladat megértésében, hogy az élet más területeit már ne is említsük. A probléma nagyon összetett, de az, hogy a gyerekek nagy része nem olvas hosszabb szövegeket, könyvet és állandóan valamilyen online felületen pörgeti a rövid videókat, nem könnyíti meg a dolgot. Most még van idő a szövegértést fejleszteni, így érdemes akár a korábbi évek feladatlapjaiból ezt a típusú feladatot megoldani.

Az analizáló-szintetizáló gondolkodásra most nagy szükségük lesz a jó felvételinél, hiszen meg kell érteni a feladatot, részekre bontani, felismerni melyik tananyagot kell hozzá előhúzni az elmúlt évekből, és azt használni is. Mindezt pedig aránylag kevés idő alatt kell jól teljesíteni. Az a gyerek, aki eddig minden olyan feladatot megúszott, amin gondolkodni kellett, nehéz helyzetbe kerülhet. Éppen ezért érdemes rutin szerezni a felvételi feladatsorok gyakorlásával. Ehhez persze kell most munkafegyelem, motiváció, monotónia tűrés, és egy átlagosnál nagyobb adag következetes szülői magatartás, amivel nyomon követjük a haladást. Ne mi gyakoroljunk vele, hanem keressünk ehhez megfelelő tanfolyamot, iskolai előkészítőt (ha van) és teremtsünk alkalmat arra, hogy rendszeresen legyen néhány óra a felkészülésre, amikor kitölti a feladatokat, megírja a fogalmazást és ezt követeljük is meg. Érdemes ellenőrizni az elvégzett munkát, mert a Kész? Igen. – változat most nem lesz elég. Segítsük beosztani az idejüket, építsünk fel közösen egy napi rutint, és jelöljük ki a gyakorlásra szánt időt. Az időmenedzsment nem a kamaszok erőssége, ne számoljunk vele segítség nélkül.

 

magyar felvételi előkészítő

 

Az anyanyelvi kompetenciáknak most lesz igazán nagy szerepe. A szövegértés mellett a szövegalkotás is bonyolult művelet, aminek mennie kell januárban. Itt a szókincs, a kritikai gondolkodás, véleményalkotás, megfelelő kreativitás is kell, sőt a világról meglévő háttérinformációkra is szükség lesz, hiszen az jár jól, aki tájékozott a világ dolgaiban. A fogalmazás feladatok legtöbbször véleményt kérnek és érvelést egy adott témában, amely általában napjainkra jellemző aktuális téma. Eljött hát az idő, hogy a nyolcadikosainkra kis felnőttként tekintsünk és beszélgessünk velük sokat az élet dolgairól.

Ne legyintsünk hát, hogy az iskolában megtanulta a tananyagot, jó jegyei vannak, biztos sikerül az írásbeli is. Sokszor a kitűnő tanulók csalódnak az eredményeiket látva, mert a felvételi nem a lexikális tudást méri elsősorban, hanem azokat a készségeket és képességeket, amelyekkel a tanultakat alkalmazni tudják a fiatalok. Álljunk bele most együtt ebbe a kb. 10 hétbe a megfelelő következetességgel, szeretetteli szigorral, ne fenyegetésekkel tudjuk le szülői feladatainkat.

Hajrá! Jó munkát mindenkinek!

 

A Felelős Szülők Iskolája is tart kiscsoportos felvételi előkészítő tanfolyamot magyarból és matematikából egészen január közepéig.

Érdeklődés, további információk: info@felelosszulokiskolaja.hu 

 

#hovatovább 3

Középiskolai Nyílt Napok, Börze és Expo 4 hónapon keresztül

az online térben a Felelős Szülők Iskolája weboldalán

Mindent (is) a felvételiről, nagylátószögben!

Regisztrálj INGYENESEN felvételi információkért, érdekes előadásokért!

#hovatovább 2022

 

  • magyar tanár, újságíró, sportszülő

Fülöp Bea

Újságíró, magyartanár és két sportoló gyerek anyukája. Sokévnyi rádiós riporteri munka után fiam születésével elindult egy olyan változás, amely sok újdonságot, fejlődést hozott.

Tovább

A weboldalon "cookie-kat" ("sütiket") használunk, hogy a legjobb felhasználói élményt nyújthassuk látogatóinknak. A cookie beállítások igény esetén bármikor megváltoztathatók a böngésző beállításaiban.