Indul a #HOVATOVÁBB 3 Középiskolai Felvételi Expo a Felelős Szülők Iskolája oldalán

#hovatovább 3

Indul a #HOVATOVÁBB 3 Középiskolai Felvételi Expo a Felelős Szülők Iskolája oldalán

A felvételiző diákok és szüleik kihívásait enyhíti a Felelős Szülők Iskolájának immár 3. alkalommal megrendezett #HOVATOVÁBB 3 – Középiskolai Felvételi Expo elnevezésű továbbtanulási börzéje, amelynek keretében összegyűjthetve  kaphatnak tanácsokat, információkat a Felelős Szülők Iskolája #HOVATOVÁBB online platformján. A virtuális idegenvezetést néhány éve a pandémia hívta életre, hiszen akkor lehetetlen volt személyesen eljutni a nyílt napokra és onnan információt gyűjteni – hangzott el Tibenszky Móni Lisától, a Felelős Szülők Iskolája alapítójától, akit a RadioCaféban Fehér Mariann faggatott, aki egyébként útvesztőnek nevezte – nem véletlenül – a középiskolai felvételi eljárást. Valljuk be, ennek oka valóban az, hogy ez egy rendkívül megterhelő, stresszes időszak nem csak a diákok, de szüleik számára is. Ezért hiánypótló a #HOVATOVÁBB 3 ingyenes felülete, ahol a cél, hogy a gyerekeket és a szülőket kezén fogjuk, kísérjük a folyamatban, miközben megfelelő jelzőtáblákat, vagyis írásokat, anyagokat, bemutatkozó videókat gyűjtünk össze egy könnyen átlátható felületen.

 

Vajon lehet-e és ha igen, mivel enyhíteni ezt az állandóan feszült, dátumokkal teli, időszakot, amikor olyan sokszor elbizanytalanodhatunk?

Egy Vekerdy professzortól vett bölcsességet idézve, a gyerek minden igyekezet ellenére fel fog nőni. Vagyis az a szorongó, aggódó, esetenként túlféltő szülői légkör nagyon átragadhat a gyerekekre. Ezért lépjünk vissza egy kicsit és távolodjunk el a dologtól. Tekintsünk a felvételi eljárásra kicsit távolabbról egy – igaz talán az első – komolyabb kihívásként. Az nagyon nem jó, ha a gyerekre átragad a mi félelmünk. Bízzunk a saját csemeténk képességeiben, szemléljük őt reálisan. Elég, ha az oktatási közeg rejt sok bizonytalanságot, változást nap, mint nap. A háttér legyen biztos, kiegyensúlyozott és támaszt nyújtó.

Tudomásul kell vennünk, hogy szülőként az alapot mi adjuk a gyerekeink számára, akik ráadásul a mi mintánkat követik ösztönösen. Nem amit mondunk, hanem amit teszünk. Az alapvető értékek, munkához, feladathoz való hozzáállás tőlünk származik. Azt ne várjuk, hogy az oktatási intézményben ,,összerakják” a mi gyerekeinket és mindent pótolnak, amit mi elmulasztottunk.

 

Honnan kellene tudnia egy 14 évesnek, hogy mit kezdjen az életében? Valljuk be, ez egy jogos kérdés.

Az iskolaválasztás során és az érdeklődési terület nem máról holnapra alakul ki valakinél. Legyünk tisztában a gyerekünk erősségeivel, esetleges fejlesztendő területeivel. Akkor vagyunk jó helyzetben, ha korábban már sokféle dolgot, helyzetet megmutattunk neki és nem egy filterezett burokban neveltük. Ha tudja, milyen a kétkezi munka, mert volt alkalma kipróbálni, nem óvtuk meg mindentől. Ha belelátott a mi szakmánkba és esetleg vittük a saját munkahelyünkre. Ez azért mindenképpen feltételez némi jártasságot a mai világban. Ha most kezdünk el arról beszélgetni, hogy mi szeretne lenni, – félek – kicsit elkéstünk.

 

Mennyire engedjük a gyereket a saját vágyai, elképzelései irányába?

A feladatunk, hogy kísérjük őket, abban, amiben tehetségesek, adjuk meg a lehetőséget, de állítsunk fel kereteket is. Teremtsünk alkalmat arra, hogy tisztán lássa, mit vállal, ha például egy technikumban taluható szakma mellett dönt. Rengeteg hiányszakma várja a fiatalokat, de tudnia kell, mivel jár, ha például cukrász, vagy asztalos lesz. Ezért fontosak a nyílt napok, amelyeknek éppen most van itt az ideje. Vetkőzzük le a saját álmainkat és engedjünk teret a gyerekének. Mondjuk azért ki, hogy a mai világban az is előfordulhat, hogy iskolát kell váltani. Ez sem akkora baj. Előfordul, hiszen a cél az, hogy megtalálja azt a szakmát, intézményt, ahol ki tud teljesedni és felkészül a jövőjére.

Természetes, hogy féltjük őket, de muszáj az aggódó szülő szerep helyett a mentoréba lépni, ami egy  erős bizalmi kapcsolat, amelyben mindig elérhetőnek kell lennünk. Ha velünk nincs ilyen kapcsolata, akkor bármennyire fáj is, vegyük körbe őt, olyan emberekkel, akikben megbízunk. Egy edző, vagy tanár. Ne lépjünk be például tanár szerepbe, mert sok konfliktust hordoz. Bízzuk szakemberekre a felkészítést. Ezét hoztuk létre a felvételi felkészítőnket az Felelős Szülők Iskoláján belül. A felvételi folyamatában elkerülhetetlen pályaorientációról, önismeretről, készségekről és képességekről beszélgetnünk. Minderről írunk és segítünk gondolatébresztőinkkel, információs írásainkkal a #HOVATOVÁBB 3 felületén. Érdemes követni bennünket.

 

#hovatovább 3

Középiskolai Nyílt Napok, Börze és Expo 4 hónapon keresztül

az online térben a Felelős Szülők Iskolája weboldalán

Mindent (is) a felvételiről, nagylátószögben!

Regisztrálj INGYENESEN felvételi információkért, érdekes előadásokért!

#hovatovább 2022

 

  • magyar tanár, újságíró, sportszülő

Fülöp Bea

Újságíró, magyartanár és két sportoló gyerek anyukája. Sokévnyi rádiós riporteri munka után fiam születésével elindult egy olyan változás, amely sok újdonságot, fejlődést hozott.

Tovább

A weboldalon "cookie-kat" ("sütiket") használunk, hogy a legjobb felhasználói élményt nyújthassuk látogatóinknak. A cookie beállítások igény esetén bármikor megváltoztathatók a böngésző beállításaiban.