Kiterjesztett valóság – virtuális elemek a valós környezetben
Da Vinci Kids percek
Csodálkozz rá a digitális világra!
A kiterjesztett valóság (augmented reality – AR) és a virtuális valóság (virtual reality – VR) bár a köztudatban sokszor egymás szinonimájaként van jelen, valójában két nagyon is különböző fogalom. Mi a különbség közöttük?
A kiterjesztett valóság (angolul augmented reality, AR) a valóság egyfajta látszólagos kibővítése, amikor – akár egy mobiltelefon kamerájával szétnézve vagy egy erre a célra létrehozott szemüveget használva – a valós környezetbe virtuális elemeket vetítünk.
Például egy adott környéken megjelenik az éppen a kamerában látható boltok nyitva tartása, vagy eszközünket egy könyv fölé tartva megjelenik egy 3d-s modell vagy térkép. Bútorokat méretezhetünk a térbe, ahová szánjuk őket, s a kamerán keresztül megnézhetjük, hogy mutatnak majd. A 2016-os nagy őrület a Pokémon Go volt, ahol mobiltelefon kamerája képére vetítette a játék a Pokémon figurákat, ezáltal mosva össze a valóságos és a virtuális világot. A filmes utómunkáknál is előszeretettel használják az AR technikát: segítségével az aktuális forgatási térbe helyezhető egy korábban felvett másik színész. A mobil AR technológia segítségével a tanári munka is hatékonyabbá tehető, és vonzóbbá és élményszerűvé teszi mind tanórai, mind pedig a tanórán kívüli tanulást. Alkalmas az érdeklődés felkeltésére olyan témakörök esetén is, amelyek iránt az interneten és a Facebookon szocializált generáció kevésbé fogékony.
A virtuális valóság és a kiterjesztett valóság tehát egy nagyon fontos tulajdonságában tér el egymástól. Amikor felveszünk egy virtuális szemüveget, belekerülünk abba a térbe, abba a szobába, arra a helyre, ahol az adott játék vagy alkalmazás „játszódik”, és teljesen kizárjuk a valóságos világot. Ezzel szemben a kiterjesztett valóságban ugyanabban a térben maradunk, és ebbe a térbe vetítődnek bele valóságban ott nem lévő elemek. A kiterjesztett valóság, szemben a virtuális valósággal tehát nem egy teljesen mesterséges környezetet teremt, hanem a valós térre vagy annak egyes objektumára helyez rá egy, a számítógép által generált információs réteget, azaz: kiterjeszti az általunk észlelt valóságot a virtuális térben létező vizuális vagy audio tartalommal. Amiben a virtuális valóság és a kiterjesztett valóság megegyezik, hogy mindkettő a jövő technológiája, mely már ma is hatással van életünkre. Mindkettő nagy lehetőség az oktatás, a tudomány, az orvoslás és akár a mindennapi élet továbbfejlesztésére.
A Korda Filmpark és a Da Vinci TV közös kiállításán az etyeki Korda Látogatóközpontban bárki megtapasztalhatja a kiterjesztett valóság – augmented reality élményét. Egy híres feltalálóval és nem veszélytelen bemutatójával találkozhatunk, persze csak a képernyőn megjelenítve, miközben magunk is részesei vagyunk a kísérletnek.
A Da Vinci TV-n emellett számos program foglalkozik a legújabb technológiai fejlesztésekkel. A net világa és a Katalizátor c. premiersorozatok a digitális világ kulisszatitkait mutatják be. Minden epizód más-más témát dolgoz fel, a felhőalapú számítástechnikától a legújabb videójátékokig, az orvostudománytól a virtuális valóságig vagy a legújabb űrtechnológiák bemutatásáig a műsorban az egyes területek szakértői a legfrissebb tényeket prezentálják.
A cikkünkhöz kapcsolódó Da Vinci Kids percek videó a gyerekek számára dolgozza fel a témát. A kisfilmek segítségével az egész család biztonságosan mozoghat a digitális térben. A Da Vinci Kids oktatási csatorna tartalmai a szórakozást a tanulással ötvözik, hogy megfeleljenek a kíváncsi gyerekek és szüleik elvárásainak és a digitális kor követelményeinek.
Kapcsolódó film:
Meruk Ilona
Cégvezető
Korda Filmpark