A kamaszok 5 legnagyobb problémája – Hogyan segíthetünk nekik?
Nem könnyű ma (sem) kamasznak lenni!
Meg kell felelni a napi trendeknek, hogy jól álljon a séró, a pacek és közben iszonyat mély lesz a fiúk hangja, megszőrösödnek, a lányok is csajosodnak, miközben legbelül még talán gyerekek. Dől rájuk a digitális üzenet, zaj – mit vegyél, mit egyél, mikor vagy értékes és még jönnek a szülők is a “Mi lesz így belőled, Te gyerek?” – boomer megfogalmazással… de hát tényleg ott a suli, a vizsgák, az év végi jegyek és még van, akinek az érettségi is.
A kamaszoknak is támogatásra van szüksége és a szülőknek is. De egy szülő, szülői szerepkörből nem, vagy csak nagyon nehezen tud megküzdési stratégiát, stresszkezelési módszereket tanítani a gyerekének, mert érthető módon a kamasz most épp önmaga és a világ fedezésével van elfoglalva, amiben pont a szüleire nem hallgat… Szülőorientáció kuka, kortársorientáció maxra járatva.
Itt jövünk mi a képbe, sport mentáltrénerek, coachok, tanárok, akik partneri, mentori szerepkörből tudjuk segíteni a kamaszokat, hogy jobban megértsék magukat.
Nagy a nyomás, teljesítményszorongás, sokszor Ők maguk teszik magukra ezt az elvárást. És sokszor teljes a képzavar, mert abszolút nem érdekli a tanulás, de maximumot hoz a sportban, vagy épp beszólt neki valaki és már a saját önbecsülése is elveszik.
Igen, sokszor elveszik a kontroll saját maguk felett és ez rémisztő, nekik is és a szülőknek is. Teljesítménykényszer, klímaszorongás, testképzavar és még a közösségben való szerep megtalálása is érinti Őket.
Lássuk az 5 legjellemzőbb problémát, amit mi kihívássá formálunk át és lássuk a lehetséges megoldásokat, amit a kamasztréningeken vagy az érettségizők a nekik tematizált történelem tantárgyi fókuszú tréningen elsajátíthatnak:
1. Időmenedzsment és hatékony tanulás:
Probléma: A kamaszoknak gyakran nehézséget okoz az idő menedzselése és a hatékony tanulás, különösen a vizsgaidőszakokban vagy az érettségi előtt.
Megoldás: Fontos, hogy a kamaszok megtanuljanak időbeosztást készíteni, és hatékony tanulási technikákat alkalmazni, például a részletekbe menő jegyzetelést, az ismétlés stratégiáit és a tanulás közbeni rövid szüneteket, akár a napi bioritmusuk feltérképezésével együtt.
2. Teljesítményfeszültség és szorongás
Probléma: Az iskolai megfelelés és a vizsgákhoz való nyomás gyakran szorongást és teljesítményfeszültséget okozhat a kamaszoknak. Ez nagyon sokszor testi tünetekkel is jár, mint hasfájás, torokfájás, akár alvászavar vagy emésztési zavar is társulhat hozzá.
Megoldás: Fontos, hogy a kamaszok tanuljanak stresszkezelési technikákat, mint például a mély légzés, a progresszív izomlazítás vagy a pozitív gondolkodás gyakorlása. Emellett fontos, hogy megfelelő támogatást és biztatást kapjanak otthon és az iskolában. Ezt a tréningeken kortárs közösségben, szakmai moderációval, feladatokkal támogatjuk meg. Már önmagában az is hatalmas erőt tud adni, hogy látják a különböző személyiségtípusok megküzdési stratégiáit és azok működését.
3. Önértékelés és motiváció
Probléma: Az iskolai követelmények és a teljesítménykényszer negatívan befolyásolhatják a kamaszok önértékelését és motivációját és akkor itt nem beszéltünk a toxikus szavakról, a fix mindset (rögzült gondolkodásmód) és growth mindset (növekedésszemléletű gondolkodás mód) közötti különbségről.
Megoldás: Fontos, hogy a kamaszok ne csak az eredmények alapján értékeljék önmagukat, hanem az erőfeszítéseiket is elismerjék. Az önértékelés és a motiváció növelése érdekében fontos, hogy célokat tűzzenek ki maguknak, amelyek elérésére fokozatosan törekedjenek. Ehhez sok pszichológiai eszközt használunk, akár a mindmap-et (gondolattérképet), akár a mentális erőforrások megkeresését, a saját magunkhoz készíthető „használati utasítást”, a cyber én és a valós én közötti szétszálazást.
4. Társas támogatás és kommunikáció
Probléma: A stresszes időszakokban a kamaszok gyakran visszahúzódnak és kevesebb társas támogatást keresnek, ami tovább növelheti az izolációt és a szorongást. Megváltozhat a bioritmusuk, sokat vagy épp nagyon keveset isznak, akár alkoholt fogyasztanak, cigiznek… Nem beszélnek, nehéz hozzájuk kapcsolódni, de nekik sokszor önmagukhoz is.
Megoldás: Fontos, hogy a kamaszok támogató közösségekbe kapcsolódjanak be az iskolában vagy azon kívül. Emellett fontos, hogy képesek legyenek megosztani érzéseiket és aggodalmaikat szülőkkel, tanárokkal vagy barátokkal, hogy ne érezzék magukat egyedül a problémáikkal. Itt nagyon fontos szerepe van, annak, hogy a hobbijukat, ne hagyják el, érjék Őket más impulzusok is, mint a tanulás, otthoni izoláció.
5. Egészséges életmód és pihenés
Probléma: A stresszes időszakokban a kamaszok gyakran hajlamosak figyelmen kívül hagyni az egészséges életmóddal kapcsolatos szükségleteiket, mint például az egészséges táplálkozás, a testmozgás és a megfelelő pihenés.
Megoldás: Fontos, hogy a kamaszok figyelmet fordítsanak az egészséges életmódra, beleértve az egészséges táplálkozást és a rendszeres testmozgást. Emellett fontos, hogy megfelelő időt szánjanak pihenésre és kikapcsolódásra, hogy feltöltődjenek és kikapcsolódjanak a stresszes időszakokban. A sportban és a mozgásban nagyon hiszek, mindenféle mozgás segíthet, akár egyéni sport akár csapatsport. Az élettani hatásain kívül miszerint boldogsághormonok – adrenalin, dopamin, oxitocin – szabadulnak fel mozgás közben, számtalan soft skillt fejleszt, legyen ez akár az együttműködés, az empátia, a kitartás, amik a mai életben talán sokkal fontosabbak, mint maguk az évszámok.
Nagy hangsúlyt fektetünk az egynapos tréningeken is a balance megtalálására, hogy miként lehet teljesértékű élményekkel teli életet élni, akármennyire is nagy az iskolai elvárás és sok kihívás áll a kamaszok elé.
Ebben segít az oldott támogató, kortársközeg és az a módszertan, amit a mentáltréning, coaching, élménypedagógia, kooperatív technikák biztosítanak általunk számukra.
A csoportos tréningeken 12-14 éves kamaszokat várunk, illetve az érettségire készülőket.
Kamasztréning:
No para! – KAMASZTRÉNINGEK ÁLTALÁNOS ISKOLA FELSŐ TAGOZATOS DIÁKOK SZÁMÁRA – 1. nap – április 13.
No para! – KAMASZTRÉNINGEK ÁLTALÁNOS ISKOLA FELSŐ TAGOZATOS DIÁKOK SZÁMÁRA – 2. nap – április 14.
No para! – KAMASZTRÉNINGEK ÁLTALÁNOS ISKOLA FELSŐ TAGOZATOS DIÁKOK SZÁMÁRA – 3. nap – április 20.
No para! – KAMASZTRÉNINGEK ÁLTALÁNOS ISKOLA FELSŐ TAGOZATOS DIÁKOK SZÁMÁRA – 4. nap – április 21.
Tematikus töri érettségi előkészítő:
Töri tök másképp! – TÖRTÉNELEM ÉRETTSÉGI FELKÉSZÍTŐ JOCÓ BÁCSIVAL – 2. nap – március 28.
Töri tök másképp! – TÖRTÉNELEM ÉRETTSÉGI FELKÉSZÍTŐ JOCÓ BÁCSIVAL – 3. nap – május 18.
A képzések trénerei:
Balatoni József, alias Jocó bácsi, történelemtanár, tréner, infuencer, író
Tibenszky Moni Lisa, sport mentáltréner, coach, újságíró, a Felelős Szülők Iskolája alapítója
Vargacz Alexandra, tréner, a Bátor Tábor élményterápiás trénere, a Felelős Szülők Iskolája ügyvezetője
Ezen megoldások és stratégiák segítségével a kamaszok jobban felkészülhetnek az iskolai kihívásokra és stresszes időszakokra, valamint hatékonyabban kezelhetik azokat mentális és pszichológiai szempontból. Fontos azonban, hogy a támogatás és a megértés mind az otthoni, mind az iskolai környezetben rendelkezésre álljon a kamaszok számára.
Aki pedig úgy érzi, hogy szeretné elindítani a gyerekét egy önismereti úton, ahol az elakadásokra, megküzdési stratégiákra egyénre szabottan nézünk rá, nekik szívesen segítek, egyéni ülések formájában, mely egy több alkalmas folyamat része. Sok kamasszal dolgozom, vannak élsportolók, vannak művészpalánták, de van olyan szülő is, aki felismerte, hogy neki van támogatásra szüksége, hogy jól vagy jobban tudjon hozzáállni kamasz gyerekéhez.
További információk, érdeklődés: monilisa@felelosszulokiskolaja.hu