Hogyan használjuk a táblajátékokat a fejlesztésben? – 5. rész

logikai játékok

Hogyan használjuk a táblajátékokat a fejlesztésben? – 5. rész

logikai játékokNap mint nap megtapasztaljuk, mennyire meghatározó szerepet tölt be a játék a gyermek fejlődésében. Egy óvodás számára a játék a legfontosabb napi elfoglaltság, amelyet spontán módon, önként választ. Miért ne használjuk a kicsi fejlesztésére azt a társasjátékot, ami amúgy csak parlagon heverne otthon? Sorozatunkból megtudhatja, hogyan!

Táblás és logikai játékok

Az emberiség ősi játékai közé tartoznak a különböző logikai és táblajátékok, amelyek a leghatékonyabb gondolkodásfejlesztő eszközök közé tartoznak, mivel az egész agy használatát teszik lehetővé, sőt szükségessé.

Táblajáték szűkebb értelemben valamilyen téglalap, négyzet, esetleg hatszög alakú, mezőkre vagy pontokra felosztott játéktéren, táblán korongokkal, golyókkal vagy bábukkal játszott játékok. Sokoldalú szerepet tölthetnek be a matematikai gondolkodás, a logika, a kreativitás, az absztrakciós és a szintetizáló képességek fejlesztésében. A gyerekek a táblajátékon keresztül képessé válnak a pontos, kitartó, fegyelmezett munkára, törekednek az önellenőrzésre, és képesek lesznek a várható eredmények becslésére, továbbá megértik a szabálytartás fontosságát, de alkalmat kapnak a szabálymódosításra is.

Ezek a játékok nem csak a gondolkodást fejlesztik, hanem nagyban hozzájárulnak a lelki egyensúly megszerzéséhez, fenntartásához, erősítéséhez, mert rajtuk keresztül megtanulja a gyermek, hogy a győzelem és a vereség az élet természetes velejárója. A nyerni és a veszteni tudás mindenképpen olyan képesség, amelynek gyakorlása, természetessé váló alkalmazása nagyon fontos ahhoz, hogy a gyermekből érett, önmagáért felelősséget vállaló felnőtt váljon.

Az alábbi játékok nagyon kedveltek minden óvodai csoportban.

Blokus

logikai játékok20×20-as táblán játszható társasjáték, játékosonként/páronként 21 darab, maximum négyféle színű és sokféle formájú elemmel. Lehet párban és „mindenki mindenki ellen” verzióban is játszani.

Játékszabály

A játékosok magukhoz veszik az általuk kiválasztott színű elemkészletet, és egymást váltva, egy-egy elemet raknak le a táblára. Az első elemeket a tábla sarokmezőin kell elhelyezni (van olyan kereskedelmi forgalomba hozott változat is, ahol csak a körökkel jelölt, 2-4 pontról lehet indulni). A további formák csak úgy rakhatóak le, ha az adott játékos által korábban lerakott elem valamely sarkával érintkeznek, ugyanakkor oldalával sehol sem.

Addig tart a játék, amíg van olyan játékos, aki a fenti szabályoknak megfelelően el tud még elemet helyezni a táblán. Az a játékos nyer, akinek kisebb összterületű eleme marad a táblán kívül.

A kisebbekkel csak egyszerű területlefedő játékként kezdtük el játszani a Blokust, amelynek szabálya mindössze annyi volt, hogy a saját színével érintkezve kell elhelyezni az elemet. Az idősebb korosztály és a tehetséges gyerekek azonban már a nehezebb, sarkokban érintkező változattal is szívesen játszanak.

Milyen képességeket fejleszt?

  • Finommotorika (az apró elemek felvétele, négyzetrácsra helyezése)
  • Kombinatorika, kreativitás (Egy elem több helyre is beférhet, a játékmező melyik területét válasszam?)
  • Összehasonlítás, differenciálás (válogatás során színek, formák szerint)
  • Térlátás (Hova fér be a választott elem?)
  • Téri tájékozódás, irányok gyakorlása (felé, mellé, közé, alá stb.)
  • Területfedés a lehető legpontosabban
  • Nyerési stratégiák kialakítása (nagyobb négyzetszámú, többfelé elágazó elemek mielőbbi elhelyezése a táblán)
  • Szabálykövetés
  • Kudarctűrő képesség (Egyikük sikere a többiek kudarcát jelenti, a nyertes mindegyik játékban más és más – akár ő is – lehet, de ehhez el kell viselni a vereséget.)
  • Türelem (Ki kell várni, amíg rákerül a sor.)
  • Kitartás (Ne adja fel az elemek elhelyezésére tett kísérleteket, hátha később észrevesz olyan pozíciót, amelyet a hasznára fordíthat.)
  • Empátia (vesztes–győztes helyzet átélése, kézfogás, egymásnak gratulálás)

Mátrix

mátrix

3×3 kitöltött változat

A fiatalabb korosztály is szívesen játszik az egyszerűbb mátrix-játékokkal: náluk csupán a színek és formák egymáshoz való rendelése legyen a feladat.

Akár közösen is elkészíthetjük a játéktáblát, amely a gyermekek fejlettségéhez mérten 3×3; 4×4 vagy 5×5 mezős is lehet. A tábla bal felső sarkába piros szívet rajzolunk. A vízszintes sorban megjelenítünk egy tulajdonságot (lehet szín, irány, vagy akár számosság is), a függőleges sorban pedig tárgyak képe kap helyet. A tulajdonságokat egyesítő kártyákat is készítsük el. A kártyák bal felső sarkát szintén piros szívvel jelöljük, ezzel is segítve az irányok közti tájékozódást.

Játékszabály

A gyerekek elhelyezik a kártyákat a mátrix négyzetrácsainak megfelelő helyére, mintegy uniót képezve a tulajdonságok alapján.

A játék célja, hogy minél hamarabb helyükre kerüljön minden kártya. Az idősebb korosztálynál a tulajdonságok közé beemeljük az irányokat is, például így:

A játék variációi

mátrix 4x4 kitöltött

4×4 – kitöltött változat

  • Mi helyezzük el az összes kártyát a mátrixban, azonban 1 – később több – kártyát rossz helyre teszünk. A játékos feladata a hibák megtalálása, majd javítása.
  • Lefordított kártyákból sorban húznak a játékosok, majd a helyükre teszik a húzott kártyát.
  • Memóriajáték: mindenki választ egy színt magának, majd húzhat a lefordított kártyákból, de a kártyát csak akkor teheti le, ha a saját színe van a kezében, különben vissza kell raknia. Az a győztes, aki hamarabb kirakja a sorát. Nehezebb változata, ha nem színt, hanem irányt kell választaniuk.

Egy játéktáblát és leírást talál az első mellékletben is!

Mit fejleszt:
  • Vizuális memória (a választott színhez, irányhoz tartozó kártyák helyének megjegyzése)
  • Megosztott figyelem (több tulajdonságra egyszerre figyelni – szín és irány)
  • Sorrendiség érzékelése (húzás sorrendisége – ki után jövök, ki van előttem, mögöttem)
  • Színek felismerése, megnevezése
  • Irányok felismerése, megnevezése
  • Gondolkodási alapműveletek (analízis, szintézis a játék közben)
  • Finommotorika (kis kártyalapok felvétele, pontos elhelyezése a mátrixban)
  • Szabálykövetés
  • Kudarctűrő képesség (Egyikük sikere a többiek kudarcát jelenti, nyertes mindegyik játékban lehet más és más, akár ő is, de ehhez el kell viselni a vereséget.)
  • Türelem (Tartsa magában az általa helyesnek gondolt megoldást, amikor a társa teszi le a kártyát.)
  • Kitartás (Ne adja fel az elemek elhelyezésére tett kísérletezést, hátha észrevesz olyan pozíciót, amelyet a hasznára fordíthat)
  • Empátia (vesztes – győztes helyzet átélése, kézfogás, egymásnak gratulálás)

Reversi

reversi

kiinduló helyzet

Kétszemélyes játék. Nehezebben követhető szabályai miatt főleg az idősebb gyerekek kedvelik, de néhány tehetségesebb középső csoportos is sikeresen próbálkozott vele. A gyerekekkel együtt, közösen is elkészíthető játék, hiszen csak egy négyzethálós játéktáblára és a mezők számának megfelelő mennyiségű, 2 színű matematikai korongra van hozzá szükségünk. Logikai korong helyett használhatunk összeragasztott üdítőskupakokat is!

Játékszabály

A színválasztás után a játékosok a játéktábla tetszőleges üres mezőin elhelyezik 2-2 korongjukat (l. fenn). Ha egy lerakott korong és egy már korábban letett korong között 1 db ellenséges korong van, akkor azt a lépés befejezéseként megfordítással el lehet rabolni, vagyis az ellenséges bábukat nem kiütik, azaz nem leveszik a tábláról a játékosok, hanem a saját bábuikra cserélik fel.

reversi játék

A két fehér korong között lévő fekete megfordítható

A verseny célja: a játéktábla minél nagyobb részének elfoglalása.

Fontos szabály, hogy nem rabolható el az a korong, amely úgy jut 2 ellenséges közé, hogy eredetileg egy vele azonos színű állt mellette, amelyet azonban az ellenfél sikeres támadása során megfordított.

Milyen képességeket fejleszt?

  • Térlátás (a lerakott korong helyének térbeli észlelése a táblán)
  • Algoritmikus gondolkodás (megfelelő lépéssorrend előre látása, kiszámítása a különböző helyzetekben)
  • Finommotorika (négyzetrácsra helyezés és korongforgatás során)
  • Nyerési stratégiák kialakítása (Minél később jut az ellenfél a sarkokra, annál nagyobb az esély a nyerésre.)
  • Szabálykövetés (melyek a megfordítható, melyek a megfordíthatatlan elemek nem)
  • Kitartás (Ne adja fel az elemek elhelyezésére tett kísérletezést, hátha később észrevesz olyan pozíciót, amelyet a hasznára fordíthat.)
  • Kudarctűrő képesség (Egyikük sikere a többiek kudarcát jelenti, nyertes mindegyik játékban lehet más és más, akár ő is, de ehhez el kell viselni a vereséget.)
  • Empátia (vesztes – győztes helyzet átélése, kézfogás, egymásnak gratulálás)

Amőba

amőbaUdvaron is jól játszható játék, csak egy négyzethálós füzet és két ceruza kell hozzá. Fiatalabb és idősebb korosztály egyaránt szívesen amőbázik.

Játékszabály

Az egyik játékos köröket, a másik ikszeket tesz az üres négyzetekbe. A játék addig tart, amíg egyiküknek sikerül a saját jeléből 3-5 elemet egymás mellé, alá, vagy átlós irányban elhelyeznie. Ha ez sikerül, akkor a nyertes körbekeríti a használt táblarészt, és picit távolabb egy új partit indít. Innen is kapta a találóan szép nevét a játék: a lejátszott partik körberajzolt képe amőbaszerű alakzatokat mutat a papíron.

Mit fejleszt:

  • Térlátás (észrevenni a 3-5 elem együttállását a különböző irányokban)
  • Kreativitás
  • Figyelem (az ellenfelet megakadályozni abban, hogy elhelyezze elemeit számára kedvező pozícióban)
  • Számfogalom (3-5 számkör megerősítése)
  • Finommotorika (helyes ceruzafogás)
  • Szabálykövetés
  • Kitartás (Ne adja fel az elemek elhelyezésére tett kísérletezést, hátha később észrevesz olyan pozíciót, amelyet a hasznára fordíthat.)
  • Kudarctűrő képesség (Egyikük sikere a többiek kudarcát jelenti, nyertes mindegyik játékban lehet más és más, akár ő is, de ehhez el kell viselni a vereséget.)
  • Empátiára való készség (vesztes – győztes helyzet átélése, kézfogás, egymásnak gratulálás)

Halma

halma

különböző alakú játéktáblák

Több gyermekkel is játszható bábuátugrálós játék. A játékosok abban versenyeznek, ki tudja hamarabb áttelepíteni kevesebb lépésből saját kezdőállását a tábla ellentétes oldalára.

Játékszabály

A játékosok felváltva lépnek a bábujukkal. Átléphetnek a szomszédos üres mezőre, illetve átugorhatják a szomszédos bábut (ami lehet sajátjuk, vagy az ellenfél bábuja is), ha mögötte üres mező van. Ugrássorozat is megengedett! A bábuk száma a játszma végéig változatlan marad.

Milyen képességeket fejleszt:

halma

  • Finommotorika (kéz-szem koordináció és a finommozgás fejlesztése a bábuk mozgatása közben)
  • Kombinatorika (ugrássorozatok megalkotása)
  • Térbeli viszonyok észlelése
  • Algoritmikus gondolkodás (megfelelő lépéssorrend előre látása, kiszámítása a különböző helyzetekben)
  • Szabálykövetés
  • Kitartás (Ne adja fel az elemek elhelyezésére tett kísérletezést, hátha később észrevesz olyan pozíciót, amelyet a hasznára fordíthat.)
  • Kudarctűrő képesség (Egyikük sikere a többiek kudarcát jelenti, nyertes mindegyik játékban lehet más és más, akár ő is, de ehhez el kell viselni a vereséget.)
  • Empátia (vesztes – győztes helyzet átélése, kézfogás, egymásnak gratulálás)

Sudoku

sodukuA játék neve egy hosszabb japán kifejezés rövidítése. Az eredeti név jelentése: „a számjegyek csak egyszer szerepelhetnek”.

Játékszabály

Az eredeti játékban egy 9×9 négyzetből álló nagy négyzetben kell elhelyezni a számokat 1-től 9-ig úgy, hogy egy sorban, oszlopban és a háromszor hármas négyzetben mindegyik szám csupán egyszer forduljon elő. Segítségül bizonyos számokat előre megadnak.

Csoportunkba a játékot először nem számokkal, hanem különböző ábravariációkkal vezettük be. Mivel az aktuális projekttémánk éppen a csillagászat és a bolygók voltak, a kis kártyákon a Nap, a Hold, a Szaturnusz, a csillag, az űrhajó és az üstökös ábrái szerepeltek), és a 2×3-as táblát használtunk. Amikor megértették a gyerekek, hogy mire érdemes odafigyelni (pl.: mindig azt a sort, vagy területes érdemes kitölteni elsőnek, ahonnan csak 1 elem hiányzik.), akkor az ábrákat fokozatosan felcseréltük számokra.

Miután ezzel elég sokan jól elboldogultak, megemlítették, hogy szeretnének olyan táblát is kitölteni, amin nem 1-1 szám hiányzik, hanem egy területen beül 2.

A jobb képességű nagycsoportosok és a tehetséges középsősök a 9×9-es változatot is kipróbálták különféle formákkal, számokkal. A mezőkből 1-2 szám vagy ábra hiányzott.

Milyen képességeket fejleszt:

soduku óvodásoknak

  • Szín-, alak- és formafelismerés (ábrás változatnál, számképeknél)
  • Finommotorika (kártyarakosgatással)
  • Számfogalom (6-os és 9-es számkör megerősítése)
  • Divergens gondolkodás (egy-egy probléma több irányú megközelítése lehetséges)
  • Önellenőrzés (Vegye észre, ha rontott: az ismétlődő képet, számot vegye le a tábláról, kezdje újból a gondolatmenetet.)
  • Szabálykövetés (A számok/ábrák csak egyszer szerepelhetnek.)

A cikk teljes változata a Raabe Kiadó Kis gyermekek, nagy problémák című kötetében olvasható.

írta: Czernits Hajnalka

  • Felelős Szülők Iskolája

Felelős Szülők Iskolája

A Felelős Szülők Iskolája 2010 óta működő aktív szakmai és civil közösség, mely keretén belül az ideális gyermeknevelésre, az „elég jól” működő családra és a felelős szülői attitűdre keressük a válaszokat.

Tovább

A weboldalon "cookie-kat" ("sütiket") használunk, hogy a legjobb felhasználói élményt nyújthassuk látogatóinknak. A cookie beállítások igény esetén bármikor megváltoztathatók a böngésző beállításaiban.