Már egy ötéves gyermek is érti, miért fontos a jótékonykodás
A gyermekek már gyakran tudják, mit jelent a méltányosság, és tiltakoznak, ha nekik nem jut annyi, mint a másiknak. De mikor érti meg a gyerek, mi az a jótékonykodás?
Egy kutatásban 81, különböző háttérrel rendelkező, európai nagyvárosokban élő, 3-6 éves korú gyermeket vizsgáltak. Bábokat használtak a kutatók egy történet eljátszására, amellyel az erőforrások elosztását mutatták meg nekik. Mindegyik bábnak volt egy matricás könyve. Ebből első pillantásra látszott, melyik báb gazdag és melyik szegény.
Két történet
A kutatás első részében két történetet játszottak el. Mindkettőben az egyik karakternek kellett eldöntenie, kinek ad matricát és radírt a bábok közül. A gyermekek egyik csoportja azt a verziót látta, amelyben a szegény báb kapja a több matricát és radírt először, a másik csoport azt látta először, hogy a gazdagabb. Aztán fordítva is. Ezután kérdezték meg a gyermekeket arról, hogyan vélekednek.
A kutatás második részében, amit büntető-jutalmazó fázisként írtak le, a gyermekek dönthették el, melyik karakter kapjon rosszízű vagy finom csemegét. Annyit adtak oda belőle, amennyit akartak és azt is megengedték, hogy a sütiket a tálon hagyják.
Megkérdezték tőlük, mit gondolnak arról, ahogy a karakterek a matricákat és a radírokat elosztották. Osztályozniuk kellett a karaktereket és indokolniuk a döntésüket.
Ötévesen van a határ
A kutatók szerint az 5-6 éves gyermekek már értik a jótékonyság fontosságát, és úgy gondolják, az a jó, ha a szegény báb több matricát és radírt kap. A kisebbek nem értették még, valahol 5 éves kor tájára teszik a kutatók a határvonalat.
A cikk folytatása további kutatási eredményekkel és a kísérlet teljes leírásával a csalad.hu oldalon olvasható.