Túlélőtippek és magyarázatok kamasz fiúk szüleinek

fiú szemüvegben

Túlélőtippek és magyarázatok kamasz fiúk szüleinek

A 14 éves fiaink olykor büdösek, motiválatlanok, lusták, mélabúsak, zavarodottak, de mindezekkel egyidőben rémültek, szomorúak, érzelmileg sérülékenyek és jól akarják érezni magukat. Hihetetlenül fontos számukra a mamájukkal való feltétel nélküli meleg, szeretetteljes kapcsolat – de ez nem jelent következmények nélküli életet.

“A nagy problémám az, hogy a 14 éves fiamat egyáltalán nem érdeklik az iskolai tanulmányok. Egyáltalán nem akar tanulni, nem akarja kijavítani a jegyeit, nem érdekli a jövője. A jegyei gyengék és néhány területen egyre rosszabbul teljesít, megbukik. Nem tesz egy ici-pici erőfeszítést sem, nagyon lusta. A saját szavaival élve, nem akar idegeskedni. És ráadásul nem képes megérteni, hogy milyen izzadságszaga van és hogy nem lehet mocskos ruhákban járni. Segítsen!” – írta egy kétségbeesett szülő az egyik kétségbeesett anyuka Ausztrália egyik legkedveltebb nevelési tanácsadójának és könyvszerzőjének. És Maggie Dent az alábbi tanácsot adta. A választ a Szülő 2.0 szerzője fordította le, itt ennek egy részlete olvasható.

“Sok éven át, mint középiskolai angoltanár és mint négy fiú szerencsés anyukája, sokszor találkoztam olyen 14 éves fiúkkal, akik bizony hasonlítottak a fent leírt gyerekhez.

A már említett aggodalmakon felül a feledékenység (a buszon laptoppal és telefonnal ott felejtett hátizsák), a megnövekedett szervezetlenség (ja, holnap témazárót írunk?), a motyogás, az egyszótagú válaszok (bármi), az állandó éhség (már megint üres a hűtő!), a furán működő péniszek (főleg reggel), mindenféle ürügy kitalálása a házimunka elkerülése érdekében, a bizarr, zilált ruhák szenvedélyes viselése (lehetőleg kilógó alsónadrággal).

Rengeteg kétségbeesett e-mailt kapok főleg anyukáktól, akik azt kérdezik, hogy mi történt az ő gyönyörűséges, kedves fiukkal. Sok szülő megkérdezi: Hol rontottam el? És hogyan tudnám helyrehozni? Aggódnak, hogy ha a fiuk nem szedi össze magát, elrontja az egész életét.

Ha képesek vagyunk megérteni, hogy a serdülőkor feladata – mind a fiúk, mind a lányok esetében – a gyerekből felnőtté válás, egy független, felelős felnőtté, aki képes megfelelő döntések meghozatalára, akkor értelmét fogjuk látni annak, hogy ebben az időszakban hibákat és meghökkentő dolgokat fognak csinálni a kamaszok, amit mind normálisnak kell tekintenünk.

Miért zaklatsz állandóan? – kérdezi a fiunk

Michael Gurian, a világ egyik vezető szakértője kamasz fiúk témakörben, úgy véli, hogy a fiúk és a férfiak különlegesen elszántak azokban a dolgokban, amiket elhatároznak. A megnyert versenyek, vagy az olyan feladatok elvégzése, kihívások leküzdése, amiket kitűztek célul, az önbecsülés érzését nyújtják számukra. Ha kicsi az esélye a nyerésnek vagy annak, hogy jól csináljanak valamit, akkor néhányan közülük kibúvót keresnek és elkerülik a helyzetet, mert nem szeretnék, ha az önbecsülésük csorbát szenvedne.

Sok 14 éves fiú csak lóg a suliban, nem fontos számára, hogy kitűnjön és mégis azért abban reménykedik, hogy nem bukik meg. Sokan azt a szintet szeretnék elérni, amit a legjobb osztálytársuk, de ez gyakran egyszerűen nem tűnik menő dolognak.

A fiúk és a férfiak többnyire egyszerre egyetlen dologra tudnak fókuszálni. Annyi minden történik egy időben: a test változik, a hormonok változnak, az agyi folyamatok is változnak, úgyhogy ez az időszak különösen nehéz a kamasz fiúk számára. Plusz ebben az időszakban ébred a szexuális vágy és tudatosság és mivel a pénisz a testen kívül található, így okozhat néhány kínos pillanatot a még éretlen, mindjárt felnőtté váló fiú számára.

Agyi változások

Sok 14 éves fiú agyában ekkor történik a legnagyobb változás és azok, akiknek eddig is kihívás volt megtalálni a tejet a hűtőben, vagy a zoknit a fiókban, még feledékenyebbé válnak, ezért úgy érzik, még hasznavehetetlenebbek, még hülyébbek.

Egyre több kakaót isznak, becsempészik a szobájukba az egész dobozt és eldugják. Kellemetlen érzelmekkel küszködnek és úgy gondolják, hogy akkorát vágnak a falba, hogy kilyukad, amikor észreveszik, hogy a tesójuk megette az utolsó darab kekszet.

Ez nem szándékos! Nem előre kitervelt! Ez egy serdülő agyának a jelzései, ami éppen változáson megy keresztül. Az észlelt kudarc növekedésének pillanatában a fiúk egy hamis álarcot vesznek fel és elbújnak mögé, nemcsak azért, hogy megvédjék magukat a kaotikus világtól, hanem saját maguktól is.

A 14 év es fiúk érzelmileg sérülékenyek és ezt sok olyan viselkedési móddal fedik el, ami a mamájukat rendkívüli mértékben bosszantja.

A kamaszkor sokféle álarca

Sokféle álarc létezik; az okoskodó, a bohóc, a macsó, a zaklató, a menő srác, a félénk egérke, és ezek jól eltakarják a valós jellemet. Különösen az iskolában van szükségük ezekre az álarcokra, hiszen az egy háborús övezet – annyi szabály, rengeteg elvárás, különböző tanárok és osztályok és kihívást jelentő feladatok, amikkel nem biztos, hogy meg tudnak küzdeni.

Sok fiú fokozott szorongással küzd, és ezért vesz fel álarcot, abban a pillanatban, amikor egyértelművé válik, hogy olyan szituációba került, amiben könnyen sebezhető.

Az agyi változásokkal egyidőben megnövekedik a tesztoszteron- és a dopamintermelés. Ahhoz, hogy jól érezzék magukat, szórakozniuk kell, veszélyes dolgokat kell csinálniuk, félelmetes filmeket kell nézniük, olyan testmozgást kell űzniük, olyan játékokat kell játszaniuk, amit szeretnek.

Az unalom, a hatósági emberekkel való fenyegetés, a mozgás hiánya és ha arra kérik őket, hogy olyan dolgokat tegyenek, ami számukra nem fontos, gátolja az agy jó kémiai folyamatait.

Ha küszködsz a fiad számítógépesjáték függésével, tudd, hogy azzal kipipálod mindenfajta szenvedélyét, úgymint szórakozás, kockázatvállalás, győzelem, dopamintermelés, másokkal való játék, és olyan emberekkel levés, akik szeretik őt és megosztják a tapasztalataikat.

Rossz döntés

A kamaszok gyakrabban hajlamosak rossz döntéseket hozni, és ennek köze van a nem megfelelő mennyiségű myelinhez (az idegsejteket körülvevő védőburok), aminek a mennyisége a korral növekszik. Jelentős mennyiségű myelinre van ahhoz szükség, hogy jó döntéseket hozzanak; hogy a jövőre vonatkozó terveket szőjenek; hogy motiváltak legyenek a tanulásban, különösen akkor, ha nem garantált a siker; hogy tanuljanak a hibáikból; hogy késleltessék a pillanatnyi sikerből származó jó érzést; hogy kordában tartsák az ingereiket – különösen akkor, amikor minél hangosabbat akarnak szellenteni az osztályban, vagy amikor empatikusnak kell lenniük a frusztrált mamájukkal – mindez az agy végrehajtó funkcióját működtető résznek köszönhető, amelynek fejlődése a 20-as évek közepe felé fejeződik be.

A barátok, osztálytársak közötti biológiai kapocs lehet a másiik tényezője annak, ami megmagyarázza a neandervölgyi viselkedés nagy részét, ami az osztálytermekben történik. Sok fiú kiált oda illetlen dolgokat az osztálytársának: „Nézd, erekciója van!”, „Jenny fingott egyet!” Nagyon fontos a fiúból férfivá váláshoz, hogy átéljék, hogy együtt röhög velük az egész osztály. Ez azt jelenti, hogy közéjük tartoznak, és számít a jelenlétük. Ezenkívül még néhány pozitív kémiai folyamatot is generál az agyban, ami segít nekik, hogy kevésbé legyenek agresszívak és mérgesek.

Mindez nem jelent teljes engedékenységet! Íme Maggie tanácsai:

1. Megkönnyebbülhetsz és lazíts, ez csak ideiglenes, el fog múlni!

2. Nyugtasd meg a fiadat, hogy javulni fog a memóriája!

3. Rengeteg finom és tápláló ételt készíts neki, így a hangulatát és a testét is karban tudod tartani!

4. Legyen naprakész kapcsolatod a tanáraival!

5. Segíts neki jó baráttá válni, a jó barátok rendkívül fontosak!

6. Emlékeztesd a fiadat, hogy minden döntésnek van következménye!

7. Óvd a fiadat azoktól az emberektől, akik szóban vagy tettekkel megszégyenítik!

8. Tudd, hogy a fiad a felvett álarc ellenére is érzelmileg rendkívül sebezhető!

9. Legyél lelki támasza a fiad barátainak és kérd ugyanezt a barátok szüleitől!

10. Akkor is feltétel nélkül szeresd, amikor elbaltázott valamit, de vond felelősségre. ond felelősségre, amikor elszúrt valamit!

11. Legyen körülvéve csodálatos férfiakkal (apa, tanár, edző)!

A teljes cikk és a tanácsok felsorolásának folytatása a Szülő 2.0 oldalon olvasható.

  • Felelős Szülők Iskolája

Felelős Szülők Iskolája

A Felelős Szülők Iskolája 2010 óta működő aktív szakmai és civil közösség, mely keretén belül az ideális gyermeknevelésre, az „elég jól” működő családra és a felelős szülői attitűdre keressük a válaszokat.

Tovább

A weboldalon "cookie-kat" ("sütiket") használunk, hogy a legjobb felhasználói élményt nyújthassuk látogatóinknak. A cookie beállítások igény esetén bármikor megváltoztathatók a böngésző beállításaiban.