15 otthoni fejlesztő Montessori-tipp

15 otthoni fejlesztő Montessori-tipp

Milyen környezetet teremtsünk a gyerekszobában? Hogyan játszunk az óvodáskorú gyerekekkel? Hogyan tanuljunk, gyakoroljunk otthon az iskolás gyerekekkel?

Maria Montessori fiatal orvosnőként gyermekosztályokon dolgozott, ahol hamar felfigyelt arra, hogy az értelmileg sérült gyerekeket sokkal inkább lehet fejleszteni megfelelő pedagógiával, mint gyógyszerekkel. Azt is hamar felismerte, hogy ha a fogyatékos gyerekek szépen és ütemesen tudnak fejlődni, akkor megfelelő pedagógiával az egészséges gyerekek bizony szárnyalni képesek -írta a 15 tippet közlő papasmamasmagazin.hu.

1. Montessori a gyerekszobában

A gyerekszobában kerüljük a zsúfoltságot, a rendezetlenséget. A gyereket körbe vevő tér legyen szellős, átlátható, számára is könnyen kezelhető. Jó, ha nem csak mi tudjuk, minek hol van a helye, hanem ő is átlátja a saját rendszerét. A gyerekszobát kényelmes gyerekbútorokkal rendezzük be, ami igazodik a gyerek mindenkori testmagasságához. A játékos/tanulós polc nyitott legyen, rajta szellősen álljanak a játékok/tanulási eszközök, hogy a gyerek kedvet érezzen ezekhez hozzányúlni.

2. Önállóságra nevelés

Mindent, amit a gyerek egymaga ügyesen el tud végezni, végezze el maga. Hagyjuk őt önállóan cselekedni, támogassuk őt az önállóságában, biztosítsunk ehhez megfelelő eszközöket és megfelelő környezetet. A gyereknek mindig legyen saját feladata, legyen valaminek a felelőse otthon is, nagyszülőknél is. A Montessori gyermeknevelés egyik fő célja, hogy a gyerek képessé váljon az önálló döntések meghozatalára.

3. Tisztelet a gyerek iránt

Tiszteljük a gyereket! Tiszteljük benne az önálló személyiségét, és ne akarjuk azt mindenáron elnyomni. Ne erőltessünk rá olyat, amint mi szeretnénk, de ő egyáltalán nem.

4. Túlzott féltés

A túlzott óvás, a túláradó féltés is lehet ártalmas, mert a gyerek nem tud ilyenkor önállóan kibontakozni, gátolhatja a gyermek természetes szellemi fejlődését.

5. Ne siettessük a gyereket

Ne akarjuk siettetni a gyereket a fejlődésben, sőt, a hétköznapi tevékenységekben sem, mint az evés, öltözködés, tisztálkodás. A gyerekek eleve lassabbak, mint a felnőttek. Amikor kérünk tőlük valamit, mindig vegyük figyelembe a gyerekek korát és az érettségét.

6. Játék és időbeosztás

Engedjük, hogy a gyerek döntse el, hogy a szabad játékidőben melyik játékkal mennyi időt foglalkozik. Hagyjuk, hogy saját maga döntse el, hogy mennyit játszik egy adott játékkal – pont annyit fog, amennyire a fejlődéséhez szüksége van.

7. Közös szabályok, hibázás

Amit közösen megbeszéltünk a gyerekkel, azt következetesen be is kell vele tartatni. Ha a gyerek megszegi a közösen (!) kialakított szabályt, akkor ne büntessük ezért, hanem adjunk neki esélyt a hiba kijavítására.

A cikk második része a papasmamasmagazin.hu oldalon olvasható.

Felelős Szülők Iskolája
  • Felelős Szülők Iskolája

Felelős Szülők Iskolája

A Felelős Szülők Iskolája 2010 óta működő aktív szakmai és civil közösség, mely keretén belül az ideális gyermeknevelésre, az „elég jól” működő családra és a felelős szülői attitűdre keressük a válaszokat.

Tovább

A weboldalon "cookie-kat" ("sütiket") használunk, hogy a legjobb felhasználói élményt nyújthassuk látogatóinknak. A cookie beállítások igény esetén bármikor megváltoztathatók a böngésző beállításaiban.