Generációk harca a figyelemért – Hogyan tanuljunk egymástól, egymásért? – Megjelent Steigervald Krisztián generációkutató új könyve

Generációk harca a figyelemért – Hogyan tanuljunk egymástól, egymásért?

Generációk harca a figyelemért – Hogyan tanuljunk egymástól, egymásért? – Megjelent Steigervald Krisztián generációkutató új könyve

Figyelem magunkra, egymásra, a gyerekeinkre! Van-e fontosabb ennél?

Lételemünk, hogy értékelni tudjuk önmagunkat, érezzük, hogy fontosak vagyunk, hogy képesek vagyunk megoldani egy feladatot, szeretve és elfogadva lenni a családunkban, társ lenni egy kapcsolatban, szerelemben, barátságban, de ez miként lehetne önreflexív és kívülről jövő figyelem nélkül?! A figyelem, a fókusz segít a tanulásban, a sportban, de az önismerethez is figyelem, megfigyelés, befelé figyelés szükséges. Vajon tanulható ez?  – Ezt a témát helyezi fókuszba Steigervald Krisztián, generációkutató-szakértőnk új könyve, a Generációk harca a figyelemért – Hogyan tanuljunk egymástól, egymásért? címmel, mely már előrendelhető.

Naponta 7 percet szánunk egymásra

XXI. századi kutatások szerint mindössze nettó 7 percet beszél egy szülő az iskolás gyerekével…milyen minőségi idő, kapcsolódás és figyelem lehet ez? Miért küzdenek annyit a diákok és persze a tanárok is azzal, hogy a mélységi tanulásra, figyelemre szinte már képtelenek vagyunk? Multitasking[1], mindenből egy kicsit, de hol az elmélyülés, az odafigyelés? A jelenleg együtt élő 6 generáció más és más élethelyzetbe született bele, másként dekódolja a világ történéseit, épp ezért az együttműködés alapja, hogy megértsük egymás motivációit, behuzalozását.

 

szülői figyelem

 

Tanulható-e a figyelem, a figyelmesség?

Képesek vagyunk-e figyelni egymásra, tanulni más generációktól, vagy rögtön azt mondjuk „Bezzeg az én időmben…”? Milyen értékrendek, szokások változtak meg a digitális tér megjelenésével, miért nem köszönnek a diákok a tanárnak, miért nézünk evés közben videót az okoseszközön és miért hat olyannyira a gyerekek értékrendjére az influencerek világa?

Tanulható-e a figyelem? Miben tér el ez a generációknál? Míg régen simán elolvastuk egy Dosztojevszkij művet vagy megnéztük egy három és fél órás színházi előadás keretében, ma egy fél oldal olvasása közben is elkalandozunk…Hol van a mélységi olvasás, miért mindent csak audio-vizuális tartalomként tudunk fogyasztani, abból is néha csak 1-2 percet…?

Változtunk, mindenki, mindenki másként, de vajon tanulható-e a fókuszálás?

 

Steigervald Krisztián

 

Generációs hídépítés

Krisztián missziója a generációs hídépítés, melynek alapja az elfogadás.

„A ’60-as években készítették el az első olyan számítógépet, amely több processzorral is rendelkezett, így egyszerre két, vagy akár több feladatot is el tudott végezni párhuzamosan. Ezt a funkciót nevezték el multitasking[1]-nak. Szerintem nincs olyan ember ma, aki ne ismerné ezt a szót: de nem a számítógépek világából, hanem mint emberi képesség. Pedig nem az. Az agyunk ugyanis nem gép, bármennyire is szeretnénk úgy tekinteni rá. De mára beépült a szótárunkba ez a szó, mint humán készség, és vannak olyan embertársaink, akik őszintén hiszik, hogy képesek a multitasking-ra. Ahogy változik a világ (a makro-környezet), úgy alakul át a nyelvünk, a beszédünk.

És ez csak egy-két kiragadott példa a rengeteg változás közül, ami érintett minket, embereket. Még mennyi-mennyi minden történt az elmúlt 60-80 évben, ami gyökereiben változtatta meg azt a tapasztalati környezetet, amit úgy hívunk: gyerekkor. Amikor mindenki megtanulja, megtanulhatja, mit is jelent neki a Föld. Hogyan kell itt élni, és hogyan kell a többi emberrel együtt élni. Számomra ez a generációs változás.” – fogalmaz az Író. Az elfogadás, generációs motivációk különbségét, összefüggéseit mutatja meg Krisztián az új könyvében.

 

Generációk harca a figyelemért – Hogyan tanuljunk egymástól, egymásért?

 

Mi számít normálisnak, mi alakítja az értékrendet? Hogyan tanulhatunk egymástól, egymásért?

„Az, hogy mi számít normálisnak, azt az éppen adott időszak társadalma határozza meg. A normalitás, az elfogadott értékek attól (is) függenek, hogy éppen mikor és hol vagyunk.”

Mi volt a normális Magyarországon 1960-ban? És mi ’85-ben? Mi a normális 2023 Magyarországán? A születésünkkor kezdődik a saját szocializációnk, amely egy nagyon hosszú folyamat. Ennek során a minket körülvevő társadalom attitűdjeit, értékrendjét, szokásait, viselkedésmintáit és felhalmozott tudását tanuljuk meg és saját magunkon keresztül hozzuk összhangba ugyanennek a társadalomnak az elvárásaival.

 

A sikeres szocializáció jele a társadalmi elfogadás.” – fogalmaz a Szerző, aki személyes történetekkel, kutatásokkal és igazi aha-élményekkel ajándékoz meg minket a második könyvében.

A könyv kitér a cybertérből az offline térbe is leszivárgó viselkedésminták változásaira, a globális kultúraváltást egészében szemléli, nem ítélkezőleg, hanem kíváncsian, felfedező szemüvegen keresztül.

Olvasás közben szülőként hasznos önismereti útra lépünk, ahol a könyv lapjairól egy baráti hangú coachtól rengeteg útbaigazító táblát kapunk: nem direktívát, hanem lehetőségeket, hogy megértsük a hozott és tanult családi mintáinkat, a generációk közötti különbségeket, és segítséget nyújt abban, hogy átkeretezhessük a szülőségünket (is).

 

Steigervald Krisztián

 

Segítsünk egymásnak! – ez az üzenet hatja át a könyv minden betűjét; ahogy a nagyszülők nem tudnak online rendelni, úgy a fiatalok nem értik, hogy milyen egy háromnapos nagy lagzi? Az X-es generáció még kívülről tudta a szülei, barátai telefonszámát, a mai Z és alfageneráció már csak azt tudja, hogy hol van az okostelefonja és milyen applikációval tud akár a Marson is egy virtuális sétát tenni…

Ahhoz, hogy tudjunk együtt élni, fel tudjunk ülni az online és offline libikókára, ahhoz mindenkinek bele kell tenni és hogy a mérleg nyelve pont középen álljon meg, ahhoz pont egyformát…de ilyen úgy sem lesz, de legalább szülessen meg a szándék bennünk, szülőként, nagyszülőként, tanárként, segítőszakemberként, hogy érteni akarjuk a gyerekeinket! A digitális bennszülöttek világában, ahol mi bevándorlóként eltájékozódhatunk.

 

Steigervald Krisztián

Steigervald Krisztián generációkutató, a Felelős Szülők Iskolája kiemelt szakértőjének új könyve, mely számtalan aspektusból világítja meg az összefüggéseket a figyelmetlenség társadalmában, mely kihat a családi kapcsolatainkra, a tanulásra, a sportra és nem mellesleg a karriertervezésre is.

Az Író két gyermekes édesapaként, közgazdászként, generációkutatóként ismét remek könyvet alkotott – előző könyve a Generációk harca – Hogyan értsük meg egymást? c. után -, ami az elfogadás és a megértés könyve is egyben.

Minden „Felelős Szülői” család és „Felelős Óvoda, Iskola, Egyetem” könyvespolcának értékes darabja lesz, szívből ajánlom.

 

 

A könyv már előrendelhető: Generációk harca a figyelemért – Hogyan tanuljunk egymástól, egymásért? [előrendelhető] (lira.hu)

Természetesen ezzel a témával is készülünk író-olvasó találkozóval, edukációs előadással, mellyel kapcsolatban az info@felelosszulokiskolaja.hu-n lehet érdeklődni.

[1] Angol szó: a multi azt jelenti „több, sok”, míg a tasking a „feladat, feladatvégzés, munka”. Tehát több feladat egyidejű, párhuzamos elvégzését jelenti.

 

  • Felelős Szülők Iskolája
  • alapító, ügyvezető

Tibenszky Moni Lisa

2 gyermek édesanyja, újságíró, marketing-kommunikációs szakember, sportmentáltréner, life coach, a Felelős Szülők Iskolája alapító ügyvezetője

Tovább

A weboldalon "cookie-kat" ("sütiket") használunk, hogy a legjobb felhasználói élményt nyújthassuk látogatóinknak. A cookie beállítások igény esetén bármikor megváltoztathatók a böngésző beállításaiban.