Gondolkodásfejlesztés
Sokszor felismerjük, mire volna szüksége gyermekeinknek, tanítványainknak a növekedéshez, fejlődéshez, de bizonytalanok vagyunk a megfelelő eszközök kiválasztása terén. Nem mindig tudjuk a legjobb módszert rögtön játékos formába is ültetve “előhúzni a kalapból”, úgyhogy íme néhány ötlet annak, aki a gondolkodásfejlesztéshez keres izgalmas utakat.
I.) Analógiás gondolkodás fejlesztése
A taníthatóság feltétele a szabálykövetés, s az önálló szabályfelismerés, szabályalkotás képességének fejlesztése. Megléte az iskolaérettség egyik alapkritériuma. Analóg gondolkodás nélkül nincs gyakoroltatás, nincs bevésődés. Az olvasás tanítása és a matematika tanítása elképzelhetetlen nélküle. Az iskolára készülő óvodások számára különösen ajánlom az analóg gondolkodás játékos fejlesztését.
Fejezd be a gondolatom!
Eszköz: labda
A játékvezető eldobja a labdát, s azt mondja: Fejezd, be a gondolatom!
Kicsiknek ajánlom/ 4-5 éveseknek
– A fagylaltot nyaljuk, az almát….
– A levest kanállal esszük, a tésztát…
– Nappal világos van, éjszaka…
– Az óriás magas, a törpe…
– A nagymama öreg, az unoka….
– Télen hideg van, nyáron…
– A kakas kukorékol, az egér….
– A kutyának négy lába van a csirkének…
– A kutya ugat, a macska…
– A kiabálás hangos, a suttogás…
– Az ég kék, a fű…
– A fogunkkal rágunk, az orrunkkal…
– Télen a fejünkre sapkát teszünk, a kezünkre…
– A hajó a vízen visz minket, a repülőgép a…
– Télen hideg van, nyáron…
– A tollal írunk, az ecsettel…
– Az eper piros, a citrom…
– A méz édes, a citrom….
– A televíziót látjuk is, halljuk is, a rádiót…
– A kutyának szőre van a madárnak….
– A csiga lassú, a nyuszi…
– A cukor édes az ecet…
– A szerda nap, az augusztus…
– A toll könnyű, a szikla…
– A nyuszi gyáva az oroszlán…
– Csütörtök után jön a péntek, július után…
– Szerda előtt van a kedd, szeptember…
– Az embernek háza van, a madárnak…
Ezt a játékot érdemes többször is eljátszani, s így az ellentétpárok gyakorlására is alkalmas! Ketten is játszhatjuk, akár otthoni sütés-főzés, vagy utazás és várakozás közben.Nagyoknak ajánlom/ 5-7éveseknek
A hiányzó fogalmat kell megkeresni!
– A siker öröm, a kudarc…
– Örömmel tölt el a siker, bánattal a…
– Egy ember személy sok ember együtt…
– A halnak víz kell az élethez, az embernek…
– Lent van a padló, fent…
– Az óra ketyeg a csengő…
– A banán nem egyenes, hanem…
– A parketta nem matt, hanem…
– Lent van a pince fenn a…
– Mindennek van kezdete és..
– A könyv papírból készül, a ruha…
– A hős jutalmat érdemel az áruló…
– A gyurma puha a kő…
– Hangos a kiabálás, halk a…
– A dobnak van verője, a hegedűnek…
– A kocka szögletes, a labda…
– A mi utcánk keskeny, a főutca az…
– Az igyekvő diák az nem lusta, hanem…
– A rózsa szára vékony a fa törzse…
– Kutya a puli, kígyó a…
II. Az inverz, illetve a divergens gondolkodás fejlesztése.
A magasabb szintű gondolkodási funkciók közül az inverz, illetve a divergens gondolkodás fejlesztése nagyon fontos. Ezen gondolkodási funkciók szükségesek matematikából a nyitott mondatok, pótlások megértéséhez, az önálló szabályalkotás képességéhez.
A tanulási zavarral küzdő gyermekek fejlesztésében nagyon fontos szerepe van. A korrekciós – korrepetáló foglalkozások akkor igazán hatásosak, ha az olvasási képesség, a számolási készség fejlesztése mellett e gondolkodási funkciókat is fejlesztjük.
Barkóba játék
Eszköz: –
A játékvezető azt mondja gondoltam valamire, ami él.
A gyerekek kérdezik:
– Állat? Igen. – Erdőben él? Nem. – Háziállat? Igen. – Négy lába van? Nem. – Kotkodácsol? Igen. – Tudom, a tyúk az!Találgatni nem szabad! Pl.: róka vagy kutya,?
Kezdetben játszhatjuk úgy, hogy együtt próbálják kitalálni, majd később legyen egy – egy gyerek a vállalkozó.
Ha már jól megy, akkor a válaszadó szerepét is átadhatjuk a gyerekeknek.
Találd ki, hogy ki vagyok!
Eszköz: papíron a játékosok neve/jele
Játszó gyermekek jelét/nevét felírjuk egy papírra. Választunk egy gyermeket, aki a válaszadó, és egy másikat gyermeket, aki a kérdező szerepét játssza el. A válaszadó kihúzza annak a gyereknek a nevét, akit a kérdezőnek ki kell találnia.
Találgatni nem szabad, csak kérdezni (fiú, lány), külső- és belső tulajdonságai is kérdezhet. Esetleg mérhetjük az időt, figyelhetjük a feltett kérdések számát.
Igaz vagy hamis?
Eszköz: –
A játékvezető különféle állításokat mond. A gyerekeknek jól meg kell figyelni meg jól, amit mond. El kell dönteni, hogy igaz, vagy hamis
Pld.: Nyáron esik a hó. Nyáron nem esik a hó. Nem nyáron esik a hó.
Kisebb gyerekeknek ajánlom:
– Nyáron esik hó.
– A nyári szünetben hógolyózz velem!
– Iskola után jön az óvoda.
– Az este van előbb, nem a reggel.
– Télen eshet az eső.
– Reggel sötét van.
– A grafitceruzámból kifogyott a tinta.
– Egy zsiráf kisebb, mint egy kutya.
– Egy felnőtt öregebb, mint egy gyerek.
– Egy versenyautó gyorsabb, mint egy roller.
– Egy narancs savanyúbb, mint egy citrom.
– A gyík hosszabb, mint egy kígyó.
– Az ívó víz sokkal tisztább, mint a sár.
– Elrepülnek a fecskék tavasszal Afrikába.
– Ősszel lehullnak a fákról a levelek.
– Egy elefánt nagyobb, mint egy bogár.
– Az óra hosszabb, mint a perc.
– Az éjszaka világosabb, mint a nappal.
– Nappal világosabb van, mint éjszaka.
– Egy héten hét nap van.
– Egy kezemen kevesebb ujjam van, mint egy lábamon.
– Egy kezemen kevesebb ujjam van, mint két lábamon.
– Este a hold süt és nem a nap.
– A bogár nem nagyobb, mint a ló.
Ezek a “tagadások” nagyon jól fejlesztik a gyermekeket.
– Ősszel az iskola nem kezdődik el!
– Télen soha nem esik a hó!
– A Karácsony nem nyáron van!
– A Mikulás nem télen hozza az ajándékot!
– A fecskék tavasszal nem repülnek el Afrikába!
– A fecskék nem ősszel repülnek el Afrikába!
– Nyáron nem esik az eső!
– A hó nem nyáron esik!
– A nap este nem süt!
– A hold nem éjszaka világít!
– Amikor délelőtt van, akkor nem süt (nem világít) a nap!
– Nem a nap világít délelőtt!
– Nem este van, amikor süt a nap!
– Karácsonykor nem kell iskolába menni.
– Amikor nem megyünk iskolába, akkor lehet, hogy Karácsony van.