A digitális világ útvesztői – hírek, álhírek, a média hatása a diákokra pro és kontra

digitális világ

A digitális világ útvesztői – hírek, álhírek, a média hatása a diákokra pro és kontra

Hosszú évek óta komoly adóssága van a felnőtt társadalomnak saját magával és gyerekeivel szemben is. A problémát felismertük, beszéltünk róla, de hatékony, elég széleskörű megoldást nem találtunk, csak jó gyakorlatok, kezdeményezések vannak. Még mindig nem tudtuk biztonságossá tenni a világhálót, és sokszor nem tudjuk azt jól használni mi magunk sem, így persze nem tudjuk ezt megtanítani a gyerekeinknek sem. Fegyverneki Gergő középiskolai tanár,  a Bűvösvölgy Médiaértés-oktató Központ oktatója szerint olyan ez, mintha sportkocsit vennénk a gyereknek 18. születésnapjára, de nem írattuk volna be egy kresz tanfolyamra és nem lenne jogosítványa. Persze a digitális sztrádán a mi jogosítványunk sincs meg, így hogy tudnánk ezt megtenni.

 

Nem kell démonizálnunk a médiát! Az internet önmagában nem jó, vagy rossz, hanem lehet jól vagy rosszul használni. Ma már elengedhetetlen a kapcsolattartásban, információ szerzésben és a mögöttünk álló pandémiás időszakban bőven bizonyította létjogosultságát. A szórakozás egy új lehetőségét kínálva, az online játékok megfelelő mennyiségben még hasznosak is lehetnek. Arról nem beszélve, hogy a tudás megszerzését demokratizálja a világháló, hiszen bármit meg lehet tanulni és el lehet sajátítani rajta keresztül anélkül, hogy kilépnénk a lakásból. Jó felületet és alkalmat teremt a kreativitás kibontakoztatására is, de a szabályokat ismerni kell. De melyek is a szabályok? Mit kell betartani, mit kell tudni ahhoz, hogy biztonságban tudjuk a gyerekeinket és magunkat is? A Bűvösvölgy Médiaértés-oktató Központ ennek élményszerű bemutatásán, és a széleskörű terjesztésén dolgozik évek óta.

Mert hiába a tény,  hogy a Z és az Alfa generáció rengeteg időt tölt a neten, digitális készségeik nem megfelelőek. Ez így ebben a formában pedig kifejezetten veszélyes. Jó kérdés, kinek a dolga megtanítani nekik a szabályokat, megmutatni a veszélyeket akkor, amikor mi felnőttek sem vagyunk felkészültebbek. De nem kell arra gondolnunk, hogy az eddig a valódi világról tanultak teljesen feleslegesek, mert nagyon fontos az iskolában megszerezhető tudás, hiszen az kell ahhoz, hogy ki tudjuk szűrni például az álhíreket. Ez ad alapot ahhoz, hogy magabiztosan kezeljük a ránk ömlő adatokat. A kritikai gondolkodás fejlesztése is elengedhetetlen ahhoz, hogy a fiatalok a webes lexikonok korában (ami bárki által szerkeszthető) több független forrást megnézve el tudják dönteni egy információ valódiságát. Ehhez keresni és értékelni is kell a látottakat.

 

digitális világ

 

Tehát az iskolai szaktárgyi tudás és a digitális világgal kapcsolatos ismeretek, készségek megléte adja a jogosítványt, ez a digitális kultúra.

A Bűvösvölgy koncepciója éppen az, hogy a médiatartalom készítése közben a diákok megtapasztalják, hogy mennyire élünk az információs, ugyanakkor a dezinformációs korban. Mit kell tudnunk ahhoz, hogy biztonsággal mozogjunk ebben a világban. Megmutatják, mit jelent a vicc és zaklatás közötti különbség, hiszen a többség ezzel a mai napig nincs tisztában és válik áldozattá, vagy akár zaklatóvá. Ilyen esetben bárki jogsegélyt is kérhet a felületeiken keresztül. Ennek elengedhetetlen feltétele, hogy a gyerekek, szülők és a pedagógusok együtt tanuljanak az online térről, mert ez jelenleg máshogy semmiképpen nem hozhat eredményt. Ma már nem lehet úgy dönteni, hogy nem használjuk a világhálót. Az nem működik. Viszont előnyeit élvezni a szabályok betartásával bőven lehet. Jelenleg pedig az a dolgunk, hogy felnőttként felzárkózzunk az ismereteinkkel, legyünk nyitottak és érdeklődők, tanuljunk a saját gyerekeinktől, hogy valamennyire egy nyelvet beszéljünk és megmaradjunk azoknak, akikhez lehet tanácsért, támogatásért fordulni, és akik értik a problémákat, látják a veszélyeket az online térben is. E nélkül két külön világban létezünk és nem tudunk segíteni saját tanítványainknak, gyerekeinknek.

 

Ehhez remek felületeket kínál a Bűvösvölgy:

https://buvosvolgy.hu/

https://buvosvolgy.hu/tudastar

 https://nmhh.hu/tart/report/28/Internet_Tartalom

 

  • magyar tanár, újságíró, sportszülő

Fülöp Bea

Újságíró, magyartanár és két sportoló gyerek anyukája. Sokévnyi rádiós riporteri munka után fiam születésével elindult egy olyan változás, amely sok újdonságot, fejlődést hozott.

Tovább

A weboldalon "cookie-kat" ("sütiket") használunk, hogy a legjobb felhasználói élményt nyújthassuk látogatóinknak. A cookie beállítások igény esetén bármikor megváltoztathatók a böngésző beállításaiban.