#agyermekkornemapplikáció – Digitális Szülői és Tanári Felelősség hónapja a Felelős Szülők Iskolája felületein

digitális szülői és tanári felelősség

#agyermekkornemapplikáció – Digitális Szülői és Tanári Felelősség hónapja a Felelős Szülők Iskolája felületein

Most kérlek kedves Olvasó, ha velem tartasz, szánj 1 percet arra, hogy csak nézed a képet és figyelsz az érzéseidre, gondolataidra. Mi jön elő? Kinek a felelőssége a digitális tér megismertetése, bevonása a gyerek életébe? A „mikor”, a „milyen platformok” …mert ugye pontosan tudjuk, hogy a gyerekek nem a kezükben a kütyükkel születnek, hanem mi adjuk nekik oda! Épp ezzel a kérdéskörrel kívánunk foglalkozni a Felelős Szülők Iskolája felületén a februári hónapban – #agyermekkornemapplikáció – Digitális Szülői és Tanári Felelősség, mely keretében előadások, cikkek, szakértői vélemények és jógyakorlatok hangzanak el a témában a tanár, a pszichológus, a generációkutató szemszögéből. A képzés ingyenes, de regisztrációhoz kötött ITT.

 

#agyermekkornemapplikáció

 

Steigervald KrisztiánBelőlem először a mély szomorúság, másodszor pedig a düh jön elő a kép láttám. Szomorúság, hogy 2023-ban ott tartunk, hogy még mindig a gyerekekre akarjuk fogni a világ mobil-függőségét. A düh pedig arra vonatkozik, hogy milyen rettenetes felelősség-elkerülése van a felnőtt társadalomnak arra vonatkozóan, hogy kitalál egy műszaki eszközt, majd annak valós vagy vélt negatív oldalát a saját gyerekeire fogja…
Nem, nem a gyerekek jönnek a világra mobillal a kezükben. Nem hozzák magukkal. Nem készítenek maguknak facebook fiókot az anyaméhben. Mi adjuk a kezükbe. Szülők, nagyszülők, felnőttek, üzletemberek, akárkik. Persze forgatókönyvet vagy KRESZ-t nem mellékelünk hozzá, hogy hogy kellene nekik ezt használni. Vajmi kevesen ülnek le és tanítják meg gyerekeiknek az Internet használatát. A kutatások szerint minimális azon tudatos szülők aránya, akik konkrétan beillesztik életükbe a tudatos digitális nevelést is. De azért elvárjuk, hogy gyerekeink tudják és értsék az offline és online világ közötti különbséget pontosan úgy, ahogy a felnőtt agy érti (legalábbis ebben a hitben ringatjuk magunkat, hogy mi értjük!).
Nem, nem úgy születnek a gyerekek, hogy számukra mindenre megoldás az Internet. Megtanulják – kitől? Tőlünk, felnőttektől. Akik aztán kigúnyoljuk őket a segítség helyett. Az hosszú idő, amíg kialakul egy gyerekben, hogy az unaloműzés eszköze a kütyü – mondja dr. Gyurkó Szilvi. Ehhez az kell, hogy pl. az autóban hátra adjuk a mobilt a gyereknek, csak csend legyen végre. Hogy az asztalnál odaadjuk a tabletet, csak tudjunk enni. Hogy az orvosi rendelőben engedjük játszani, hogy kibírja türelemmel a sort. Kis csatákat megnyerünk, elveszítve egy háborút.
De hogy ez a gyerekek hibája lenne? Közel sem hinném. Akkor kié? A felnőtteké? Ha hibást akarunk keresni, előbb-utóbb mindenki találhat valakit…” –
írja Steigervald Krisztián, generációs szakértő, a kampány egyik előadója.

 

És pont erről szeretnénk beszélgetni, interaktív párbeszédet generálni a Felelős Szülők Iskolája oldalán, közösségi médiafelületén, a digitális felelősségről.

Az internetnek, a digitális térnek van jó és rossz oldala, jó, ha arra használjuk, hogy élményeket szerezzünk, értékes és érdekes tudással megkínáljuk a gyerekeket a virtuális élménnyel, például a trójai faló gyomrából kikukucskálva tudjuk értelmezni a történelmi cselekményt vagy virtuális sétát tenni a Louvre csodái között, vagy a pedagógia szabadságát és támogató környezetét segítségül hívva szófelhőapplikációval érzelmeket írni Csokonai verseire… de ehhez megfelelő hozzáállás kell.

Természetesen az internetet démonizálhatjuk is és van okunk rá, hiszen a játék-, kütyüfüggőség, de akár a kiskamaszkori pornófogyasztás is ezen a hálón érhető el, és erőteljesebben jelen van, mint bármikor. A virtuális tér addiktív, nemcsak a gyermekekben, de a felnőttekben is ugyanaz a dopamin, adrenalin, – örömhormon – termelődik egy-egy lájk, egy-egy szint megugrásakor és ki ne szeretne figyelmet, pozitív értékelést kapni.

 

online gyerek

 

Csakhogy mi a valós és mi az ámítás?

Erről és hasonló témákról rántjuk le a leplet februárban, szakértőink segítségével a Felelős Szülők Iskolája közösségi média felületén, aminek az apropóját, a február 5-i Biztonságos Internet Világnapja adja.

 

Fegyverneki Gergő

 

„Alapvetően nagyon fontos a fiatalok esetében a tudatos médiahasználat és erről beszélni kell a családban és az iskolában is. Ebbe ugyanúgy beletartozik a megfelelő információk megtalálásának képessége, mint az egészséges offline-online egyensúly, de a családi, iskolai digitális szerződés és a NET-KRESZ is, ugyanúgy meg kell tanítanunk közlekedni a gyerekeket az interneten, mint az utcán.” –  fogalmaz Fegyverneki Gergő, magyartanár, digitális tartalomfejlesztő és az NMHH Bűvösvölgy Médiaértés-oktató Központjának médiaértés oktatója.

 

Balatoni József - Jocó bácsi“A gyerekek, a kamaszok, sőt még sokszor a felnőttek is bedőlnek híreknek, influencerek megalapozatlan véleményének és evidenciaként kezelik őket. Jómagam offline a tanteremben, online pedig a facebookon, az instán is próbálok önazonos és hiteles lenni, de ez is szubjektív. Komoly feladata ma a pedagógusoknak és a szülőknek is, hogy megtanítsák a gyerekeknek, hogy nem minden az, aminek látszik, hogy megkérdőjelezzék – nem bizalmatlanságból, hanem komplex realitással – egy-egy közösségi médiában terjedő hír, feak news valóságát és átszűrjék saját értékrendjükön, információikon és tudásukon. Ehhez persze szükség van értékrendre, hiteles információkra és ezek szintetizálásaként tudásra is.” – fogalmaz Balatoni József, alias Jocó bácsi, történelemtanár, influencer (Jocó bácsi világa)

 

 

Tibenszky Moni Lisa

Borzasztóan nehéz felvenni a versenyt a digitális tér nyújtotta élményekkel, persze kérdés, hogy cél-e versenyezni akár szülőként, akár pedagógusként. Azt hiszem, hogy inkább megfelelő arányban, megfelelő tartalmak és lehetőségek kiaknázásával és bizonyos dologok háttérbeszorításával ki kell alakítani a saját és a családunk digitális szokásait, etikettjét és ez egy komoly kihívás, feladat. Az első lépést magunknál kell kezdeni, mert a gyerek másol. Az internet addiktív, nagyon sok gyerek és felnőtt játékfüggő, sok esetben pornófüggő. Kérdés, hogy tudunk-e néha digitális detoxot tartani és őszintén beszélgetni egymással, ha kell, akkor szakmai segítséget kérni…?! A jó hír, hogy ez az attitűd is tanulható és újrarajzolható, ehhez nyújtunk mi segítséget a februári kampányunkkal.” – foglalja össze gondolatait Tibenszky Moni Lisa, újságíró, a Felelős Szülők Iskolája alapítója, a #agyermekkornemapplikáció – Digitális Szülői és Tanári Felelősség februári kampány ötletgazdája.

 

„Talán egy fokkal jobb, ha nem bűnösért kiáltunk, hanem meg akarjuk érteni, hogy milyen világot élünk, milyen szerepe van a digitalizációnak az életünkben, és a saját gyerekeink esetében mit szeretnénk ebből megmutatni, átadni, megtanítani. Hogy megmutatjuk, megtanítjuk az online és az offline világ közötti különbséget.
Például úgy (és ez csak egy példa lesz! nem az egyedüli szent megoldás!) hogy a tanító szül
ő is tud csak offline lenni – mondjuk 1 órán keresztül. Nem nézünk semmit, nem vesszük fel a telefont, nincs monitor – csak mi vagyunk. Még nem is fotózunk. Sőt, a telefon sincs csak úgy kitéve lazán magunk mellett, hogy néha-néha rápillantsunk. Mert a gyerek mintából tanul. Szerep-modellekből. Ha digitális a szülő, igen erősen digitális lesz a gyerek is (hahó: ez csak egy példa!).
Iszonyatosan mély a téma, szerintem mindenkinek van véleménye. De tessék elfelejteni, hogy ez a gyerekek hibája! Hogy a mai gyerekek mobillal a kezükben születnek. (Majdnem) ugyanúgy születnek, mint bárki más az elmúlt száz meg száz évben. Csak más földi világ vár rájuk, amit mi, feln
őttek nyújtunk át nekik.” – fogalmaz Steigervald Krisztián, generációkutató – 6generáció facebook oldalán.

 

Vörös Zsuzsa - Kidea

Az otthoni környezet után a bölcsődékben és az óvodákban készül a legtöbb fotó és videó a gyerekekről. Nagyon fontos tehát, hogy beszéljünk az intézmények közösségi média használatáról, a fotómegosztási gyakorlatokról, hiszen helytelenül használva komoly adatvédelmi problémákba ütközhetnek az intézmények. A kidea az iskoláskor előtti nevelési intézményekbe járó gyermekek digitális lábnyomának védelmének fontosságára hívja fel a figyelmet és ad tippeket arra vonatkozóan, hogyan lehet biztonságosan kapcsolatot tartani a szülőkkel digitálisan. Előadásomban többek közt kitérek majd a digitális etikett alapjaira, a közösségi média előnyeire és hátrányaira, és hogy az intézmények miképp építhetnek arculatot a gyerekek digitális biztonságának figyelembevételével.”- mondja Vörös Zsuzsa, a kidea alapítója a tanítóknak szóló előadás kapcsán.

 

A #gyermekkornemapplikáció kampány szülőknek szóló előadásain kívül megszólítjuk a tanárokat, óvodapedagógusokat is, hisz számukra is komoly kihívás az egyre fiatalabb korú gyermekek digitális térben való tartózkodása, mely hatására több agresszió, kevesebb mese és beszélgetés van a napjukban, ahogy a kollégák fogalmaztak. Az ELTE TÓK-al való közös Óvodapedagógus és Tanító Klubunk 2023. évi első előadása pont ezekkel a kérdésekkel foglalkozik, ahol szó kerül majd a közösségi médiás megosztásokra, ezek jogi kérdéseire is, mely szintén egy vitatott téma, pedig a digitális lábnyom örök.

 

gyerek és tablet

 

#agyermekkornemapplikáció – egy társadalmi figyelemfelhívó kampány, mely célja a gyermekeket nevelő szülők és pedagógusok edukálása, az online tartalmakkal kapcsolatos tévhitek és tények feltérképezése, jógyakorlatok bemutatása szakemberek közreműködésével.

A kampány kapcsán szakértőkkel – pszichológus, tanár, mentálhigiénés szakértő, generációkutató, klinikai szakpszichológus – beszélgetünk a függőségekről, a gamifikációról, a XXI. századi médiafogyasztási szokásokról, a digitális lábnyomról, a hírekről és az álhírekről, a tartalommegosztásokról.

 

 

 

A kampány cikkek és online előadások formájában zajlik.

 

Regisztráció minden ingyenes tartalomhoz való hozzáférésért ITT.

 

Közreműködő szakértők:

 

Balatoni József, alias Jocó bácsi, történelemtanár, influencer, Jocó bácsi világa

Szigeti Mónika, klinikai szakpszichológus, a Somogy Megyei Pedagógiai Szakszolgálat igazgatója

Steigervald Krisztián, generációs szakértő, író, coach, 6generáció

Fülöp Bea – magyartanár, a Felelős Szülők Iskolája Tanár Klub, Pedagógus Power szakmai vezetője

Kapitány-Fövény Máté, klinikai szakpszichológus, addiktológus

Fegyverneki Gergő, tanár, digitális tartalomfejlesztő, NMHH, Bűvösvölgy

Vörös Zsuzsa, a www.kideaweb.com alapítója

Léder László, pszichológus, Apa Akadémia

Gaskóné Nagy Erika, digitális gyermekvédelmi szakértő, Digitális Gyermekvédelmi Stratégia

 

Moderál: Tibenszky Moni Lisa, újságíró, a Felelős Szülők Iskolája alapítója, az NMHH Gyermekvédelmi Internet kerekasztal tagja

 

 

#agyermekkornemapplikáció

 

Induló esemény:

február 5., vasárnap, 18 óra

online élő, a Felelős Szülők Iskolája Facebook oldalán keresztül

 

#agyermekkornemapplikáció – Digitális Szülői és Tanári Felelősség – hitelesség, mintaadás, keretek a családban és a suliban

Csatlakozom a Facebook eseményhez!

 

 

Szakértők:

Balatoni József, alias Jocó bácsi, történelemtanár, influencer

Szigeti Mónika, klinikai szakpszichológus

Steigervald Krisztián, generációs szakértő, író, coach

Fülöp Bea – magyartanár, a Pedagógus Power szakmai vezetője

 

Moderál: Tibenszky Moni Lisa, újságíró, a Felelős Szülők Iskolája alapítója

 

képek forrása: pixabay, filantropikum.com, pecsma.hu

 

  • Felelős Szülők Iskolája
  • alapító, ügyvezető

Tibenszky Moni Lisa

2 gyermek édesanyja, újságíró, marketing-kommunikációs szakember, sportmentáltréner, life coach, a Felelős Szülők Iskolája alapító ügyvezetője

Tovább

A weboldalon "cookie-kat" ("sütiket") használunk, hogy a legjobb felhasználói élményt nyújthassuk látogatóinknak. A cookie beállítások igény esetén bármikor megváltoztathatók a böngésző beállításaiban.