Hétköznapivá váló neurodiverzitás – Jövő hétvégén érkezik az SNI SULI ADHD ÉS AUTIZMUS SUMMIT RENDEZVÉNYE
Sokszor írunk róla, mert évek óta látjuk, hogy a gyerekek változnak, mint ahogy a minket körülvevő világ is. Az oktatási rendszer, a módszereink viszont kifejezetten lassan reagálnak erre a változásra. Olyan kihívásokkal találjuk szemben magunkat tanárként, amire nem vagyunk felkészülve sem szakmailag, sem emberileg. Az iskolába kerülő gyerekek egyre nagyobb része küzd viselkedési problémákkal, tanulási nehézségekkel. A diagnosztizált nehezítés nélkül érkező gyerekek sem tudnak úgy figyelni, annyit egy helyben ülni, úgy tanulni, ahogy azt évtizedekkel ezelőtt módszertanilag kitalálták és elvárták. Az alapvetően frontális oktatásra berendezkedett magyar oktatási rendszert nem a 10-15 másodperces videókon felnövő mai gyerekekre tervezték.
Ma már minden osztályban van néhány tanuló, akinek diagnosztizáltan figyelemzavarral, autizmus spektrumzavarral kell boldogulnia az iskolában, és nekünk hatékonyan kellene velük dolgoznunk. De ne felejtsük el, hogy mindemellett ott vannak azok a gyerekek is, akiknél csupán arról van szó, hogy sosem hallották otthon a NEM szót, akiknek nincsenek határozott kereteik a hétköznapokban, így nem értik miért is kellene nekik egy közösség szabályaihoz alkalmazkodniuk, együttműködniük a tanárral, és a társaikkal.
Tanárként néha az az érzésünk támad, hogy szinte mindenki atipikus viselkedésű lett mostanra és figyelemzavarral küzd, mi pedig nem vagyunk erre felkészülve. Nyilván látjuk a ,,papírokat”, ám azokon tantárgyi módszertani ajánlás nincs, csak a könnyítési javaslat, eszközhasználat, esetleg többletidő, felmentések. Igazából egyelőre sem a jelenség hátterét nem ismerjük, mint ahogy a jó gyakorlatokat, támogató módszereket sem.
Állandó kérdés például, hogyan kezeljük az eltérő, sokszor zavaró viselkedés miatti konfliktusokat, balhékat a közösségekben, mivel támogatjuk jól az ADHD-s, vagy autista tanulóinkat. Hogyan teremthetünk működőképes tanulókörnyezetet, hiszen mindenkinek joga van a zavartalan tanuláshoz. Annak is, aki nehezítéssel érkezik reggelente a suliba és annak is, aki ,,átlagos” képességekkel bír.
A szülőkkel való hatékony kommunikáció is nagy feladat, hiszen őket (ahogy gyerekeiket is) számtalan kudarc, trauma érte már. Sokan túl vannak több iskolán, tele rossz élményekkel. Szomorúak, sértettek, állandó készenlétben állnak, hogy mikor kapnak figyelmeztetést, elutasítást. Ugyanakkor a szülők sem látják reálisan az iskola lehetőségeit, korlátait.
Nagyon sok a megoldandó feladat a neurodiverzitás kapcsán. Ezekről szól és ehhez kínál kapcsolódást az SNI SULI ADHD ÉS AUTIZMUS SUMMIT RENDEZVÉNYE 2024.október 5-én
Időpont: 2024. október 5. egész nap
Helyszín: online, az otthonod kényelméből
REGISZTRÁCIÓ
A konferencián reggeltől estig 24+3 szakember kiváló előadását követhetik végig ADHD és autizmus témában az érdeklődők. Többek között Sólyom Brigittával, a Felelős Szülők Iskolája szakértőjével is találkozhattok!
Az online konferencia célja, hogy:
- az ADHD-val és autizmussal élők válaszkész támogatásához adjon a mindennapokban alkalmazható ismereteket
- áthidalja az ADHD-val és autizmussal foglalkozó szakértők és a speciális igényű családok közötti szakadékot
Ez a virtuális esemény a neurodiverzitás világának kiváló szakértőit hozza össze az érdeklődő szülőkkel, szakemberekkel.
Nemcsak az elmét, hanem a lelket is táplálja az esemény.
TOVÁBBI INFORMÁCIÓK