Lelki kínjaink… borongós gyermekkor, félelemmel teli kamasz évek… – Tabudöntögető előadás nem csak Tanároknak!

lelki kín

Lelki kínjaink… borongós gyermekkor, félelemmel teli kamasz évek… – Tabudöntögető előadás nem csak Tanároknak!

Ki és mit tehetne gyermekeink lelki egészsége érdekében? Egyre több szorongó, pszichésen beteg gyermek jár iskolába, aminek számtalan oka van. De egy biztos, segítségre, figyelemre és szeretetre éhesek. Az október 10-i Lelki egészség világnapja kapcsán a Felelős Szülők Iskolája Tanár Klub és a KórházSuli szervezésében egy interaktív előadás keretében dr. Máttyus Anna, pszichiáter, Richter Aranyanyu díjas orvos és Berczelédi Réka tanár, a KórházSuli társalapítója beszélget a Lelki bizonytalanság, pszichés problémák gyermekkorban című előadáson a témáról, melyre nem csak tanárokat, hanem iskolapszichológusokat, edzőket és szülőket is várnak.

 

Interjúnkban a tervezett témát jártuk körbe a szakértő vendégekkel:

 

Miért kell komolyan vennünk a diákok lelki terheltséget, félelmet, akár halálfélelmet?

dr. MÁttyus Anna, pszichiáter: A gyermeki lélek nagyon sérülékeny, a megfelelő testi és lelki fejlődéséhez a fogantatás pillanatától szeretetteljes légkörre lenne szükség. Fontos lenne, hogy a gyerekek olyan családban növekedjenek, amelynek biztonságot adó határai vannak, ahol érzéseiket szabadon megélhetik, és félelem nélkül tehetik fel kérdéseiket. Sok szülő túlterhelt, magányos, képtelen gyermekei problémáira ráhangolódni. A magányosság ma az emberi szenvedés egyik legegyetemesebb forrása, a gyerekek többsége is szenved tőle. Kevés olyan hely van, ahol sebezhetőségükkel nem élnek vissza. Soha nem látott méreteket ölt napjainkban a kortárs bántalmazás, a fiatalok mások és saját maguk felé irányuló agressziója és a közöny. A  kortársakra nem barátokként, hanem vetélytársakként tekintenek, akiken belső feszültségeiket vezethetik le. A fiatalok önbecsüléséhez szerető kapcsolatokra lenne szükség. A tanítás olyan tér megteremtése kéne, hogy legyen, melyben a megerősítés, bíztatás, támogatás sokkal fontosabb a bírálatnál. A pénz, a hatalom, a rivalizálás és siker helyett egymás megértése, megsegítése kellene, hogy előtérben legyen.

 

Hogyan tudjuk felismerni, mik a jelei annak, ha egy diák segítségre szorul?

dr. Máttyus Anna, pszichiáter: Ha egy gyermek viselkedése, iskolai teljesítménye rövid idő alatt gyökeresen megváltozik.

Ha egy fiatal befele fordulóvá válik, vagy éppen nagyon ingerlékeny lesz, fontos, hogy felfigyeljünk rá. Az a tanár, akivel a legjobb kapcsolata van, vagy aki leginkább ismeri a fiatalt, üljön le vele beszélgetni. Fontos az intim légkör megteremtése.

Ha úgy ítéli meg, hogy a fiatalnak segítségre van szüksége, vele egyeztetve, iskolapszichológushoz, egészségügyi szakemberhez irányítsa. Jó, ha előzetesen a gyermekkel megbeszélve a szülők is tudnak róla. Nagyobb kamaszok esetében, főleg ha nincs jó kapcsolata a családjával, a fiatal nem szeretné, 14 év felett nem kell eleinte, hogy a szülő tudjon róla.

 

Milyen tünet esetén hol és milyen szakmai segítséget kérjek?

Berczelédi Réka, tanár: Nagy szüksége lenne a tanároknak egy szakértői hálóra, ami energiát ad és biztonságot. Rengetegszer kerülünk abba a szituációba, amikor diák és szülő tőlünk várja a szakmai segítséget. Hatalmas felelősség nyomja a vállunkat…

 

Mi az iskola és a család szerepe? Kinek mi a feladata, felelőssége? Mit tegyen a tanár és mit a szülő? Miért fontos a gyors és hatékony kommunikáció a fellépő probléma esetében?

Berczelédi Réka, tanár:  Erre csak a gyermekvédelem, gyermekpszichológia és – pszichiátria tudja a választ. Ezeket a kérdéseket tesszük fel mi tanárok is magunknak. Tudjuk, hogy vannak törvények és rendeletek, de nehéz a jelenlegi leterheltségünk mellett külön szakképzésekre járni azért a tudásért, aminek átadása alap kellene, hogy legyen már az egyetemeken.

 

Milyen jelentősége van egy lelki, pszichés gyógyulási folyamatban a szülők, tanárok támogató szerepének?

Berczelédi Ráka, tanár: Tanári oldalról azt tudom mondani, hogy hatalmas. Annál nagyobb, minél inkább megvalósul, hogy közvetlen a viszony tanár és a diák/osztály között. Szülő és tanár együttműködése nélkül nagyon nehéz segíteni a gyermeket.

 

Hogy tud kapcsolatot teremteni a Kórházsuli az iskola és a kórház, az oktatás és egészségügy között?

Berczelédi Réka, tanár  A diák önkénteseivel, a gyerekeket körülvevő felnőtt szakmai hátterével és azzal, hogy olyan “terepet” biztosít, ahol segítő és segített is tanul és energiát merít a másikból. (Igazi win-win szituációt biztosít.)

 

Miért félünk a megbélyegzéstől?

Berczelédi Réka, tanár: Mert megbénítja és megnyomorítja a lelket…

 

Esemény: Lelki bizonytalanság, pszichés problémák gyermekkorban – a pszichiáter és a tanár szemszögéből

Regisztráció ITT

 

  • Felelős Szülők Iskolája
  • alapító, ügyvezető

Tibenszky Moni Lisa

2 gyermek édesanyja, újságíró, marketing-kommunikációs szakember, sportmentáltréner, life coach, a Felelős Szülők Iskolája alapító ügyvezetője

Tovább

A weboldalon "cookie-kat" ("sütiket") használunk, hogy a legjobb felhasználói élményt nyújthassuk látogatóinknak. A cookie beállítások igény esetén bármikor megváltoztathatók a böngésző beállításaiban.