Miért van szüksége játék közben a gyerekeknek kockázatra, félelemre, izgalomra?

Miért van szüksége játék közben a gyerekeknek kockázatra, félelemre, izgalomra?

„Vigyázz!” „Ne olyan magasra!” „Hagyd abba!” Gyakran hallani ezeket a vezényszavakat a játszóterező, aggódó szülők szájából. A legújabb kutatásokból azonban az derült ki, hogy a túlféltett gyerekeknek több lehetőséget kellene adni a kockázatokat rejtő szabadtéri játékokhoz, annak érdekében, hogy magabiztossá, kiegyensúlyozottá válhassanak. A Szülő 2.0 cikke.

A kockázatot rejtő játék izgalmas játék. A gyerekek feszegetik a határaikat és flörtölnek a bizonytalansággal. Fát másznak, bunkert építenek, bebarangolják a barátaikkal a környéket, vagy megszerzik a zászlót. A kutatások azt mutatják, hogy ezek a játékok együtt járnak a fizikai aktivitás és az önbizalom növekedésével, a szociális készségek fejlődésével, a kockázatkezelési képesség és rugalmasság javulásával.

Fontos megjegyezni, hogy sem a szülők, sem a szakértők feladata eldönteni, hogy mi számít kockázatos játéknak a gyerek számára. Inkább a gyereknek kell fizikai és mentális teret adni ahhoz, hogy kitapasztalhassa a saját maga számára kockázatot jelentő szintet: megfelelően izgalmas, de ne túl ijesztő.

A cikk írója egy, a sérülések megelőzésével foglalkozó kutató, aki tudatában van azoknak a dolgoknak, amik rosszul tudnak elsülni, ezért azzal is tisztában van, hogy hogyan lehet azokat megelőzni. És mivel fejlődéspszichológiával is foglalkozik, tudja, hogy túlféltjük a gyerekeinket. Megvédeni a gyerekeinket attól, hogy számukra ismeretlen dolgokat fedezzenek fel nemvárt következményekkel lehetnek az egészségükre, fejlődésükre és növelheti a szorongás és különböző fóbiák kialakulását.

A szülők reményei és félelmei

A kutatásban részt vevő szülők közül sokan felismerték a kockázatos játék fontosságát, de rettenetesen aggódtak a súlyos sérülések és a gyerekek eltűnése miatt. És ezek az aggodalmak megakadályozták őket abban, hogy szabadabbra engedjék a gyerekeiket. De létezik az ellenkező irányzat is. Egyes szülők úgy gondolják, hogy túlzottan félénk a gyerekük, ezért nem vállal elég kockázatot. Mindkét megközelítés növelheti a sérülések rizikóját, mivel figyelmen kívül hagyják a gyerek képességeit és preferenciáit. Hogyan fogják ezek a gyerekek kiismerni magukat és megtanulni, hogyan működik a világ, ha a felnőttek folyamatosan megmondják nekik, hogy mit és hogyan kellene csinálniuk?

A gyerekek sok mindenre képesek

A kockázatos játék fontos alkotó eleme sok iskola és óvoda mindennapjainak. Az egyik angliai erdei óvodában és iskolában például a gyerekek bunkereket építenek, fára másznak, szerszámokat használnak és tüzet raknak, persze mindezt pedagógus felügyelete mellett. Az egyik új-zélandi iskola vezetősége úgy döntött, hogy nincs szükség szabályokra. A diákoknak megengedik, hogy fára másszanak, kiszuperált eszközökből bunkert építsenek, biciklizzenek, bármi is történjen velük. Ez az intézmény részese volt egy tanulmánynak, amelyben kimutatták, hogy sokkal kevesebb zaklatási eset fordul elő azokban az iskolákban, amelyekben hagyták a gyerekeket rizikós játékokat játszani. És nem utolsó sorban ezek a gyerekek boldogabbak, mint a féltve óvott, szabályozott társaik. A kockázatos játékban részt vevő gyerekek sokkal többre képesek, mint amit feltételeznénk róluk. Adjuk meg az esélyt, még a nagyon fiatal gyerekeknek is, hogy feszegessék a határaikat és saját maguk legyenek képesek eldönteni, mi számít veszélyesnek. A tanulás lehetősége végtelen.

Mit tehet a szülő?

Felesleges korlátokat felállítani vagy belerángatni a gyereket kockázatos játékokba. Mindkét lehetőség problematikus. Szülői és nevelői feladatunk, hogy biztosítsuk a szabad játék lehetőségét, miközben odafigyelünk azokra a helyzetekre, amik súlyos és reális veszélyt jelentenek a biztonságukra. Ami természetesen minden gyereknél más és mást jelent, hiszen más fejlődési fázisban vannak, mások a kompetenciái és mások a személyes preferenciái. A szülői felügyelet mellett kapott önállósággal, a bokorban elbújó óvodás úgy érzi, mintha ő egy dzsungelfelfedező lenne. Az idősebb gyerekek barátaikkal felfedezhetik a lakókörnyezetet, miután a szülőkkel együtt végigbeszélték a közlekedési szabályokat.

Az egyensúly megteremtéséért tenni akaró szülők, pedagógusok számára kifejlesztettek egy angol nyelvű weboldalt, az OutsidePlay.ca, amely segíti a szülőket a félelmeik kezelésében, és segít kidolgozni egy tervet, amelyben nagyobb teret adnak a gyerekeiknek a rizikós játékok kipróbálására, valamint megtanítja őket, hogyan lehet kilépni a gyerekek játékából.

Forrás: theconversation.com

Közvetlen forrás: Szülő 2.0

A fotó forrása itt.

 

  • Felelős Szülők Iskolája

Felelős Szülők Iskolája

A Felelős Szülők Iskolája 2010 óta működő aktív szakmai és civil közösség, mely keretén belül az ideális gyermeknevelésre, az „elég jól” működő családra és a felelős szülői attitűdre keressük a válaszokat.

Tovább

A weboldalon "cookie-kat" ("sütiket") használunk, hogy a legjobb felhasználói élményt nyújthassuk látogatóinknak. A cookie beállítások igény esetén bármikor megváltoztathatók a böngésző beállításaiban.