Szorongás az iskolában
Szeptember első napjai, hetei várakozással teliek a gyermekek számára. Azonban a változás félelem- és szorongásérzést generálhat. A legtöbb szülő igyekszik tompítani a gyermekére nehezedő terheket, ami valójában nem könnyű.
Illúzió lenne, ha azt mondanám, hogy az iskolakezdés nem jár nehézségekkel, érzelmi változásokkal – írja Makai Gábor klinikai szakpszichológus a patikamagazin.hu-n megjelent cikkében.
Kimondható az, hogy nincs olyan gyermek, aki megúszná kisebb félelem vagy szorongás nélkül az iskolakezdést, ne ringassa magát olyan álomba senki, hogy akár a szülőnek vagy a gyermeknek zökkenőmentes lenne a váltás.
Mit tegyünk, hogy csökkenjen a szorongás?
Először is tudatosítani kell magunkban, hogy a gyermek rengeteg élménnyel gazdagodik: új környezet, új barátok, új szabályok. Sokat kell beszélni vele, nem hagyni, hogy magában tartsa akár a pozitív, akár a negatív gondolatokat. Természetesen azonfelül is célszerű érdeklődni, hogy mi volt az ebéd és megette-e az uzsonnát. Egy megterhelő nap után neki is jár a pihenés.
Pihenni is engedd
Nagyon sok szülőtől hallom, hogy iskola után hazaérkezik a gyerek és leültetik tanulni.
Ez ugyanolyan lenne, mint ha mi felnőttek végeznénk a munkánkkal, majd otthon folytatnánk tovább. A mozgás, a pihenés a gyermeknek is fontos, hagyjuk azzal játszani, ami őt kikapcsolja.
Tanítsuk meg tanulni
Meg kell „tanítani tanulni” és elősegíteni a napirendje kialakítását. Vigyen rendszert az életébe! Biztosítani kell a nyugodt körülményeket, vagyis legyen a saját szobájában vagy akár a nappaliban egy íróasztala, megfelelő világítással. A napirend és a rendszer azért fontos, mert ezáltal tanulja meg, hogy vannak kötelezettségek, továbbá olyan feladatok, amelyeket időre el kell készíteni.
Célszerű egy nagy naptárt használni, ahova közösen beírják előre a fontos dátumokat, teendőket. Ezzel együtt azt is hangsúlyozom, hogy legyen egy kisiskolásnak önálló döntési tere, ezzel megalapozva a döntésekkel együtt járó felelősséget, tehát megtanulja, hogy minden döntésének következménye van.
Bátorító szavak
Az iskola siker és kudarc egyaránt, sok esetben megbirkózik egy feladattal, de bizony van, amikor törekvései ellenére valami nem sikerül. Ez nem probléma, a kudarc önmagában nem egy patológiás jelenség, viszont a szülőn múlik, hogy a gyermek mit kezd azzal a negatív élménnyel, ha nem sikerül megoldani egy feladatot. Bátorítani kell és az adott képességeinek megfelelően rejtett tartalékait, készségeit kibontakoztatni.
Önbizalmuk akkor nő, ha állandó pozitív megerősítést kapnak, ezért is van, hogy az iskolában jutalmazzák a tanulókat. A szülő otthon is kialakíthat egy jutalmazó rendszert, ami még érdekesebbé teszi a feladatokat, valamint a motiváció nő.
Ne avatkozzunk be
Egy nagyon gyakori szülői hiba, amikor meg akarják csinálni a gyermek helyett a házi feladatot, azt gondolják, ezzel segítenek vagy amikor hirtelen a szülő „tanár néni” lesz és a hétévesnek a törtekről kezd el beszélni. A tanulás, szellemi fejlődés egy folyamat, nem szabad beleavatkozni sajátos célokkal, elvekkel. A folyamatba történő beavatkozás káros és nem hasznos.
Milyen tünetei vannak és miért veszélyes az egyes gyerekeknél kialakuló, túlzott mértékű szorongás, az iskolafóbia?
Olvasd tovább a patikamagazin.hu cikkét a pszichológus válaszaiért!
Fotók: Pixabay.com