Versenyeztetés helyett lépj hátrébb

Versenyeztetés helyett lépj hátrébb

“A játékot még az emberiség történelmének legsötétebb korszakaiban is a gyerekek elidegeníthetetlen jogának tekintették. Manapság azonban olyan nagy a nyomás felülről (a mindenkori kormányok és nemzetközi teljesítménymérések felől), hogy az iskolában egyre kevesebb idő jut az olyan készségtárgyak elsajátítására, amelyekben a matematikai és nyelvi kompetenciákban kevésbé eredményes gyerekek is kibontakozhatnának.” A Szülő 2.0 cikke.

 

School Kids DiversityTanith Carey könyve, a Szülőszelidítés egy nagyon fontos és akut kérdést jár körbe: miként hat gyerekeinkre a versenyeztetés, a folyamatos iskoláztatás, a különórák, a teljesítménykényszer. Nagy kérdés, hogy felismerjük-e magunkban az ún. tigrisszülőt, aki mindenáron a legtökéletesebbet akarja kihozni a gyermekéből, hogy jó iskolába, jó teljesítménnyel, aztán jó munkahelyre kerüljön.

Amikor az általános iskola első osztályaiban azzal szembesülnek a pedagógusok, hogy egyre kezelhetetlenebbek a gyerekek, egyre több a feszültség, az agresszió, a szorongás, a viselkedészavar vagy a tanulási nehézség, arról beszélnek, hogy ez egy olyan új generáció, akiknél megváltoztak a körülmények, az információs társadalom tönkretette őket. Nehezen kezelhetők, nehéz velük szót érteni, és legfőképpen nehéz közösséget és együttműködést kialakítani köztük. És ez bizonyára így is van. Csakhogy az okokat kutatva talán tévútra tévedünk, amikor a túlzott képi kultúrát, a technológiai eszközöket vagy a gyerekek megváltozott természetét okoljuk önmagukban. Mert persze ezek minden bizonnyal léteznek a hétköznapokban és összefüggésben is állnak azzal, a talán súlyosabb és mindennél kétségbeejtőbb versenyeztetéssel, amire az iskolák és a szülők kényszerítik szinte már észrevétlenül és természetességgel a gyerekeket.

Ma Magyarországon kevés olyan iskola és ezzel együtt szülő van, akik nyíltan vállalnák, hogy a versenyeztetés következménye nem az okos, bátor és sikeres gyerekek felnövekedése, hanem épp ellenkezőleg, szorongó, és teljesítménykényszeres, egymástól elforduló, elidegenedő, boldogtalan felnőttek létrehozásához vezet.

Annak, akinek egyedüli célja a versenyben való sikeres teljesítmény, a legjobb hely, az folyton azon fog izgulni, nehogy elveszítse ezt a pozícióját. Folyamatosan bizonyítania kell, hogy ő elég értékes, elég okos, és mindig kiváló. Ez olyan teher egy egész életen át, amely bár teremthet jó munkahelyi pozíciót, karriert, mások elismerését, de megnyugvást, békét és kiegyensúlyozott életet soha. Ezeknek az embereknek mindig, minden helyzetben bizonyítaniuk kell rátermettségüket, kiválóságukat, tudásukat. Legyen az baráti családi, vagy egy hétköznapi helyzet.

A teljes cikk itt olvasható: Szülő 2.0

Kép forrása itt.

  • Felelős Szülők Iskolája

Felelős Szülők Iskolája

A Felelős Szülők Iskolája 2010 óta működő aktív szakmai és civil közösség, mely keretén belül az ideális gyermeknevelésre, az „elég jól” működő családra és a felelős szülői attitűdre keressük a válaszokat.

Tovább

A weboldalon "cookie-kat" ("sütiket") használunk, hogy a legjobb felhasználói élményt nyújthassuk látogatóinknak. A cookie beállítások igény esetén bármikor megváltoztathatók a böngésző beállításaiban.