Zsebpénz: mikortól, mennyit, milyen gyakran?
Sok szülő úgy tekint a zsebpénzre, mint a jutalmazás eszközére, vagy, mint a gyerekkel szembeni nagyvonalúság megnyilvánulására. Pedig a zsebpénz ennél sokkal fontosabb funkcióval bír. Anyák mondják el, náluk hogyan működik a rendszer.
Sok szülő úgy tekint a zsebpénzre, mint a jutalmazás eszközére, vagy, mint a gyerekkel szembeni nagyvonalúság megnyilvánulására. Pedig a zsebpénznek ennél sokkal fontosabb szerepe van. Hogy mi? Arra a femina.hu cikke kutatta a választ gyakorló anyukák körében.
Sok szülő úgy tekint a zsebpénzre, mint a jutalmazás eszközére, vagy, mint a gyerekkel szembeni nagyvonalúság megnyilvánulására. Pedig a zsebpénznek ennél sokkal fontosabb szerepe van.
A gyerek a zsebpénz segítségével megismerkedhet a pénz értékével, a takarékosság fontosságával, a pénz okos beosztásával, a tervek anyagi feltételének megteremtésével. Tehát, módja adódik rá, hogy kicsiben modellezze, kipróbálja, megtapasztalja, amit felnőttként majd nagyban csinál, és tanuljon hibáiból.
Mire jó a zsebpénz?
A gyerekkorban kezdett pénzügyi tanítgatás, nevelgetés a szülő részéről elengedhetetlen és fontos feltétele a gyerek majdani anyagi boldogulásának. A zsebpénz jó eszköz ebben, de nem mindegy, hogyan, miért, mikortól és mennyit kap a gyerek.
Ha a szülő ezt nem jól csinálja, például irreálisan sokat ad, és hagyja, hogy szórja a gyerek a pénzt, a borsos összegeket pedig szó nélkül visszapótolja, egy életre kiszúrhat a gyerekkel. Az életben ez nem így megy. Nem lesz, aki felnőttként kipótolja elherdált fizetését, és nem fog az ölébe hullani minden alap nélkül magas fizetés.
A zsebpénzkérdés szülőszemmel
Megkérdeztünk édesanyákat, náluk hogy megy a zsebpénzadás, mik a szokások, milyen tapasztalataik vannak, mikortól, mennyi pénzt adnak gyerekeiknek, és szerintük jó-e pénzzel jutalmazni a gyereket.
Kitti még nem ad zsebpénzt, de már ovis kislányát is tanítgatja
– Az én lányom még csak ötéves, ezért még feleslegesnek tartom a rendszeres zsebpénzt, hiszen csak velünk, szülőkkel vásárol, az ovis kirándulásokra pedig fix összeget kell beadni, amiből az óvónők kigazdálkodják a fagyit, ilyesmit, és külön megkérik a szülőket, hogy ne legyen pénz a gyereknél.
Ám azt már most is fontosnak tartom, hogy ismerkedjen a pénzzel, az ő szintjén, nagyjából átlássa, hogy minek mennyi az értéke, hogy az olcsóbb csokiból három is kitelik egy ötszázasból, míg egy drágább fajtából legfeljebb kettő. Ez az ismerkedés nálunk a közös vásárlások alkalmával zajlik, közben beszélgetünk erről, és érdekli is, hogy mi mennyibe kerül. Mivel még csak százig tud elszámolni, egyelőre nem folyunk bele a visszajárók és egyéb dolgok kiszámolásába, de ő például imád számolni, kért is magának egy zsebszámológépet, azzal szokta összeadni a kosárba kerülő dolgok árát. Gyakran játszunk boltosat, vettem játék papírpénzt, ami teljesen az igazi másolata. Azzal szoktatjuk a pénzhez, de óvodások esetében először a több, kevesebb, drágább, olcsóbb fogalmát kell megtanulni úgy, hogy el is tudja képzelni a gyerek.
Miért tartja fontosnak a jutalmazást Kitti és miért jár Timiéknél heti és havi rendszerességgel a zsebpénz? Ezt is érdemes elolvasni a femina.hu cikkében!