A tanítás az irányadó példán és a tapasztalaton alapszik
Interjú Izaki Maszahiro -val, a világhírű karmesterrel
Világhírű japán származású karmester, jelenleg többek között a Szolnoki Szimfonikus Zenekar főzeneigazgatója. Hazánkban 1995-ben első helyezést ért el a Magyar Televízió VIII. Nemzetközi Karmesterversenyén, azóta számos díjjal jutalmazták. Interjúnkban a zenei nevelés fontosságáról, a tehetséggondozásról és a legközelebbi bemutatójáról, a Magyar Tánckoncertről kérdeztük.
Mi a véleménye a kivételesen tehetséges gyerekekről? Milyen esélye van egy komolyan tanuló gyereknek, hogy elérje a régi, nagyszerű zeneszerzők tudás szintjét?
Alapjába véve mindig azt érzem, hogy a kivételesen tehetséges gyerekek gyakran maguktól nyilvánulnak meg, automatikusan, ámde a tanárok sokszor elveszítik ezeket a tehetségeket, vagy nem értik őket és nem tudnak lehetőséget nyújtani nekik.
Mikor mégis felfedezik a tehetségeket, a tanároknak nagyon fontos hogy figyelembe vegyék a következő szempontokat:
A mintakép nincs jelen a kivételes tehetségben
- A tanítás az irányadó példán és a tapasztalaton alapszik
A régi idők zeneszerzői gyakran csakis saját útjukat járták. Szóval nekünk is tudatni kell a gyerekekkel a szabályokat, de szabadságot is kell adnunk nekik ezek alól… így teljes a szabadság miután a gyerekek betartották a szükséges szabályokat.
Genetika vagy tanulás? Zseninek születik-e a gyermek vagy keményen kell tanulnia mindenkinek az eredményért?
Úgy érzem mindkettőnek meg kell felelni…Amennyiben a gyermek kiváló környezetből érkezik, jobb fejlődési folyamaton megy keresztül mint az átlagos gyerekek.
Viszont ha más környezetből jön, a tanárok terelhetik a gyereket egy kiváló oktatási környezetbe.
A legfontosabb dolog rögzíteni, hogy az oktatási környezetet nem lehet alárendelni a genetikainak.
A gyerekeknek pedig fel kell ismerniük a saját szándékukat hogy ebben a környezetben szeretnének lenni és tanulni.
Mit gondol a zene szerepéről Kodály országában?
A nagyszerű zeneszerzői örökség a jövő egyik új fejezete. Nem szabad elfelejtenünk, hogy ezt az örökséget hasznosítani kell. A mi feladatunk megjeleníteni azt a jelenben, a mindennapi életben és a környezetünkben.
Mit tehetnek a szülők, hogy megszerettessék a gyerekeikkel a zenét? Milyen tanácsot tudna adni nekik?
Nem lesznek „zenét nem szerető” gyerekek és „zenét nem szerető” felnőttek. A szülőknek csupán meg kéne mutatni a gyerekeknek milyen boldogság hallgatni a zenét és milyen élvezetes játszani azt… ennyi az egész!
Milyen módszert tart a legfontosabbnak ahhoz, hogy a szülők boldog gyerekeket neveljenek?
Ha a gyerekeknek bármilyen tehetségük van a zenében, ez a tehetség automatikusan megjelenik miután a szülők irányt mutattak a zenehallgatással (ami lehet bármilyen, nem csak komolyzene, hanem akár pop, rock stb). A tehetség előhozza az érzéket, ami boldogsággal lesz tele!
Mi a legboldogabb emléke a gyerekkorából, amire örömmel gondol?
Az édeseanyám boldogan tett engem „zenét hallgató” és „zenét tanulóvá”. Mikor új zenét hallgattam (ami lehetett gyönyörű vagy megdöbbentő), vagy mikor új dolgokat tudtam meg a zenéről, ezek nagyon boldoggá tettek. Óriási öröm volt számomra amikor új dolgokat élhettem át és ez még most is így történik.
Mikor láthatjuk Magyarországon legközelebb karmesteri pálcával a színpadon?
2012. január 7-én Szolnokon vezénylem a Magyar Tánckoncert – Vox Hungaricus című előadást. A színpadon több mint 200 szereplővel, táncosok a Magyar Állami Népi Együttesből , Szolnoki Szimfonikusok a hangszerek mögül. Ezen az estén megelevenedik a magyar történelem zenében és táncban egyaránt. A Mihályi Gábor művészeti koncepciója alapján színpadra állított repertoárban felcsendül Liszt II. Magyar Rapszódiája, az Intermezzo Kodály Háryjából és a Kállai kettős Herczku Ágnes bevezető énekével. Láthatjuk a híres Ecseri lakodalmast is, mely a bemutatója óta nemcsak a hazai, de a világ táncszerető közönségének elismerését is kivívta. Remélem minél többen eljönnek a koncertre az Önök olvasói közül is.
ajánló: www.szolnokiszimfonikusok.hu