A Mozaik Múzeumtúra iskolai edukációs programja, avagy hogyan szerettessük meg a múzeumokat a gyerekekkel?

A Mozaik Múzeumtúra iskolai edukációs programja, avagy hogyan szerettessük meg a múzeumokat a gyerekekkel?

A nevelés, a tanulás és tanítás átalakult, nem dughatjuk a fejünket a homokba. A folyton változó világban kiemelten fontos az együttműködés és a kíváncsiság, hogy a gyerekek merjenek kérdezni és elindulni azon az úton, ami a sajátjuk. Ehhez segít a család, és segítenek a megfelelő iskolai, múzeum- és élménypedagógiai programok – olyanok, mint a Mozaik Múzeumtúra.

A Mozaik Múzeumtúra iskolai edukációs programja, avagy hogyan szerettessük meg a múzeumokat a gyerekekkel?

  • Tibenszky Moni Lisa
  • Felelős Szülők Iskolája alapító, ügyvezető
  • Da Vinci Tv csatorna magyarországi nagykövete

A múzeumpedagógia XXI. századi reneszánsza

A reneszánsz szó eredeti jelentése alapján újjászületésként fordítható, mely címben – a múzeumpedagógia XXI. századi reneszánsza – magában hordozza a múzeum és a múzeumpedagógia szavak újraértelmezését, új tartalommal, módszertannal való megtöltését is, azaz teljes szemléletváltást az oktatás és a tudásmegosztás területén.

A ma embere – kiemelten a diákok, gyerekek – már nem szeretnének hosszú órákon át tartó tárlatvezetéseken részt venni, mely hosszasan ecseteli a bemutatott képek, kiállított tárgyak történelmét, kifejezőeszközeit. Nem azért, mert nem érdekli őket, hanem más tálalásra, interaktív, a látogató személyét is magával ragadó módszerre van szükség. A mai ember a digitalizáció és az instant élmények korában sajnos annyira ingergazdag környezetben él, hogy a régi korok emlékeitől és értékes kiállítási tárgyaitól is ugyanezt az élményt várja el. Ami első hallásra lehetetlennek tűnik, mert hogyan keltsünk életre több évszázados római kori kőmaradványokat vagy épp egy kastélyban kiállított értékes festményeket?

Pedig nem lehetetlen, sőt szükséges kihívás. Miért ne lehetne a római romok mellett felidézni a múltat korhű ruhákban és ételekkel, vagy épp gyertyafényes éjszakai kastélylátogatást szervezni akár komolyzenei koncerttel megfűszerezve?

A Mozaik Múzeumtúra célja

„Sztorit” és élményt kell kapcsolni a kiállításokhoz, melyet megugorva lelkes múzeumfogyasztó közönséget alakíthatunk ki és megteremthetjük a múzeumba járás trendjét, újbóli reneszánszát. Nagyságrendileg erre a misszióra vállalkozott a Mozaik Múzeumtúra és a Felelős Szülők Iskolája csapata, amikor három évvel ezelőtt elkezdtük a közös munkát, azaz az iskolákba vittük a múzeumokat. A program kidolgozásánál a legfőbb szempont az volt, hogy élményt adjunk a gyermekeknek, keltsük életre a múzeumi tárgyakat, tematikát olyan múzeumpedagógusok, tanárok, animátorok munkáján keresztül, akik jó értelemben véve megszállottjai, lekötelezettjei a tanításnak.

A Mozaik Múzeumtúra iskolai edukációs program keretében közel ötezer diákhoz jutottunk el, határon innen és túl, mindenki örömére és hasznára. Mértünk együtt mamutlábszárat, elemeztük az emberi csontokat, forradalmi életet éltünk a Pilvax kávéházban… és ez még csak a kezdet volt.

Trend-e múzeumba járni?

A múzeumok mint szolgáltatók kezdik felismerni, amit az oktatási szereplőknek is kellene – lassanként ez is formálódik –, hogy lépést kell tartani a korral és tisztelni az ügyfeleiket, akik érdekes, értékes tartalomra vágynak. Ügyfelek a gyerekek, a tanárok, a szülők, és természetesen mindenki, aki múzeumokba jár, de vajon járnak-e? Egy családi vagy iskolai hétvégi, vakációs program megtervezésekor számba veszik-e a kirándulás útvonalába eső múzeumokat, kastélyokat, kiállításokat? Ha igen, ha nem, mi lehet az ok, és hogyan tehetjük népszerűvé a múzeumokat?

Számtalan jó hazai és külföldi gyakorlat áll erre rendelkezésre, mind középpontjában a múzeumi kiállítási tematika és érték megőrzése és a potenciális látogatók figyelmének, érdeklődésének megszerzése áll.

Külföldön múzeumi negyedek teremtenek semmivel nem összetéveszthető kulturális miliőt a múzeumokban, a múzeumi shopok, kávézók területén. Igenis sikk kiugrani Bécsbe és megnézni egy kiállítást, ahogy Londonban is hemzsegnek a látogatók, turisták az összes múzeumban, legyen akár hagyományos történelmi értékeket bemutató vagy épp művészeti kiállítás. A Tate Modernben számtalanszor meghosszabbított éjszakai nyitvatartással várják a fiatalokat, lelkes múzeumpedagógusok lépnek oda a nézelődőkhöz és biztatják kulturális véleménynyilvánításra akár helyben verbuválódott csoporton belül.

Az egyik kedvenc példám a legendás amszterdami Rijksmuseumtól való, ahol egy tanár volt az X milliomodik látogató, aki egy éjszakát nyert a múzeumban, az Éjjeli őrjárat – Rembrandt egyik leghíresebb festménye – előtt ágyaztak meg neki, pezsgővel, séf által főzött vacsorával. Saját bevallása szerint élete egyik legnagyobb élménye volt az őrök nélküli múzeumi éjszaka az üres termekben.

A gyerekek körében nagy siker a Da Vinci pizsiparti, ami keretében múzeumokban, állatkertekben töltenek egy éjszakát, tudományos, rejtvényfejtő programok keretében, biztonságos, de kalandos körülmények között. Játszanak, kísérleteznek vagy épp festményeket nézegetnek elemlámpás túra keretében.

„A jó cégérnek is kell a reklám” – szól a mondás. És ez a múzeumok, a különleges történelmi helyek, kastélyok esetében sincs másként. Kell a monda, a legenda, az ehhez szükséges körítés, ehhez pedig a drámapedagógia, a színház, a zene is nagy segítség…

A Mozaik Múzeumtúra keretében, akár a mindenki által látogatható országjáró roadshow alkalmakról beszélünk, akár az iskolai programról, előszeretettel vesszük elő az évfordulókat, melyek kapcsán egy-egy jubileumra építjük fel a foglalkozásokat és a kommunikációt is. Minden múzeum ízelítőt hoz a kiállításaiból kellékekkel, eszközökkel, feladatokkal. Az iskolások körében nagyon népszerű volt a 1848/49-es szabadságharc emlékéve és a Reformáció 500 emlékév is.

Oktatási környezet megváltoztatása – átkeretezés

Dolgoztunk már Arany János emlékéve kapcsán az ő költeményeivel, készítettünk slam poetryt belőle, Mátyás király évfordulója kapcsán az iskolai bemutatókon a diákok igen alaposan felkészülve érvelnek eme neves és közkedvelt királyunk igazságossága vagy épp igazságtalansága mellett, de az sem botránkoztat meg minket, ha korabeli ruhákba öltözve a Rómeó és Júlia átiratát adják elő a közös vetélkedőn. Tesszük mindezt azért, mert hisszük, hogy a gyerekek bevonódásával kezdődik az érzékenyítés. Játékkal tanulunk.

Mindenki szeret játszani, a diákok főként, de a tanárok is. A játékban szerepek vannak, magukra ölthetik az adott korra jellemző ruhákat, beszélhetnek azon a régi nyelven, tanulhatnak az akkori udvariassági szabályokról, gasztronómiáról, zenéről, történelemről. Az élményalapú oktatás, a projektszemlélet, a kooperatív módszerek, amelyek mentén kialakítottuk a Mozaik Múzeumtúra iskolai edukációs programját. Ezek a módszerek együttműködésre ösztönöznek, játszva tanítanak, és ami talán a legfontosabb, hogy a hagyományos frontális tantermi oktatásmodell szabályait felrúgva, de közös keretek mentén a gyerekek kérdezhetnek, teret adhatunk a valós kérdéseiknek, kíváncsiságuknak.

A Mozaik Múzeumtúra iskolai edukációs program bő félnapos esemény egy iskola életében, ahol minden osztály egy csoport. Ráhangolódásként már az esemény előtt egy-két héttel azt kérjük tőlük – és az őket motiváló tanártól –, hogy alkossanak csapatnevet, írjanak indulót, rigmusokat, készítsenek akár jelenetet – idén Benedek Elek: A só című meséje alapján vagy épp Mátyás királlyal kapcsolatosan –, amit már pontszámokért a vetélkedő elején bemutatnak. Itt a közös munkát, kreativitást díjazzuk és rájuk figyelünk, ők vannak a középpontban.

A bemutatkozót követően egy interaktív vetélkedőn vesznek részt, amit Balatoni József, alias Jocó bácsi, az ország egyik legnépszerűbb történelemtanára tart. Itt történelmi, irodalmi kérdésekkel találkoznak, anagrammákat kell megfejteni, egyéb vicces, de az eddigi tanulmányaikra épülő kérdésekre kell válaszolni, együtt. Már maga Jocó bácsi személyisége is közvetlenséget áraszt, számtalanszor komoly okfejtések, érvelések jönnek össze már a vetélkedőn.

Ezt követően Szilágyi Áron dorombművész, a kecskeméti Leskowsky Hangszergyűjtemény vezetője kalauzolja el a gyermekeket egy különleges zenei világba a hangszerek segítségével. Itt a népi hangszerek segítségével „körbejárjuk” a Földet, a hangszereket kézbe veszik, megszólaltatják, miközben egy kötetlen, kellemes beszélgetés során kiderül, hogy mely hangszert használták az ausztrál bennszülöttek, melyek származnak Afrikából, és hogy bárki meg tud szólaltatni egy műanyag csövet is. A gyerekek kérdeznek, nincs rossz kérdés. A zene pedig mindig közös nyelv volt, ami mindkét agyfélteke nagy barátja.

A többi osztály múzeumi állomásokat jár körbe, ahol húsz perc áll rendelkezésükre egy-egy élmény megélésére. Nem célunk teljes mélységében és egyetemi szinten a tudásátadás, a célunk az érdeklődés felkeltése, hogy a bemutatót követően minél többen menjenek el és nézzék meg a teljes kiállítást.

A reformáció jubileuma kapcsán például nagy örömmel rendeztek be kellékek segítségével református és katolikus templomokat, az Esztergomi Vármúzeum apródképzőn tanítja a bajvívás alapjait, míg a fűszerfelismerő játékok az úri és a népi világ konyhájába, étkezési szokásaihoz kalauzoltak el bennünket.

A fiúk nagy kedvence az MTVA Rádió- és Televíziótörténeti Kiállítóhely bemutatója, mely keretében a kiállított tranzisztoros rádióhoz ugyan nem nyúlhatnak, de egy applikáció segítségével egy gombnyomásra darabokra hullik a kezükben lévő digitális térben a kiállított darab, így bepillantást engedve a készülék valós belsejébe.

A Katonai Emlékpark Pákozd kollégái a megbízható, határozott huszár nimbuszát építik fel alkalomról alkalomra, ehhez szép és kommunikatív huszármentékkel, csákókkal és fegyverekkel érkeznek. Az alaki kiképzésen pedig rendet és fegyelmet tanítanak bármely iskolában a gyermekeknek.

A REPTÁR – Szolnoki Repülőmúzeum, mely 2016-ban az Év Turisztikai Attrakciója volt, az egyik legfiatalabb múzeumi partnerünk, akik nevükhöz méltóan innovatív eszközökkel, a digitális technika segítségével, VR szemüvegekkel csábítják virtuális utazásra a gyermekeket. Nagy sikerrel foglalkoznak a repülős élet bemutatásával is.

A Bélyegmúzeum és a Postamúzeum a régi kommunikációs módszereket mutatja be, melyekkel a gyermekek már otthon sem találkoznak. Részletesen elmagyarázzák a bélyegek, a levélküldés, a posta, a telefax, a telefonálás valódi mechanizmusát, ami igen sokszor megdöbbenti a mai mobiltelefonos gyerekeket.

A diákok befogadóképessége, -készsége, belső érdeklődésük felkeltése – élmény, tanulás

A gyerekek nem rosszabbak vagy jobbak az előző generációknál. Mások, az élményt keresik, a sikert, de egyben minden gyerek megegyezik, szeretnek játszani, és nem csak az online térben.

Ez fokozottan igaz a homo informaticusokra, a mai kor gyermekeire, akik készségszinten használják az applikációkat, a digitális teret, és örömmel ötvözik ezen innovációkat akár a tanulás, felfedezés témakörében is, mi sem nagyobb bizonyíték erre, minthogy a Do it yourself típusú, saját felfedezéseket bemutató YouTube-videók nézettsége néha még a legnépszerűbb zenei előadókét is toronymagasan veri. A diákok szeretnek felfedezni, régészkedni, kísérletezni, és ezt megosztani kortársaikkal a digitális térben. A lényeg, hogy az adott feladat, téma felkeltse az érdeklődésüket.

A Mozaik Múzeumtúra iskolai edukációs program hatása

A programban közel ötezer gyermek vett már részt, több száz tanárhoz jutottunk el, és közel harminc múzeum vett részt a programban. Ami biztos, hogy ez az élményprogram a diákokra ugyanúgy hat, mint a tanáraikra. Sokszor hallottuk vissza a tanároktól, hogy megdöbbentek, hogy egy-egy „rossznak” kikiáltott gyerek volt a legaktívabb, legegyüttműködőbb, vagy hogy egy-két gyerek, aki eddig soha nem szólalt meg, most felvillantotta tudását az egyik múzeumi foglalkozásnál. Igen, mert ez a módszer teret ad a kapcsolódásra, a kérdésekre, a foglalkozás közben felállhatnak, mozoghatnak, ha szükségét érzik.

Hatással van a múzeumpedagógusokra is, miként őket is kibillenti ez a program a komfortzónájukból, hiszen nem a kiállítótérben vannak, ahol megszeppent látogatók csöndben hallgatják végig az előadást. Itt interakció és helyzet van. A gyerekek elevenek, kérdeznek, és néha fegyelmezni is kell, amire pedig a legjobb módszer, ha jó a foglalkozás vagy épp a feladat. Tehát itt a gyerekek az ügyfelek, és – átvitt értelemben – ők döntik el, hogy mi a minőség. Szóval olyan programot kell kitalálni és úgy kell előadni, hogy magával ragadja őket. Ez nem mindig könnyű, de utána nagyon jó érzés a visszajelzés.

A program minőségi és mennyiségi változást is hozott. Minőségit, mely az iskolák visszajelzéseiből szűrhető le – sokkal nyitottabbak a gyerekek a múzeumi programokra, sőt kérik –, mennyiségit, ami pedig közvetlenül a múzeumoknál csapódott le, hiszen több iskola jelentkezett már a Mozaik Múzeumtúra hatására belépős programra.

Múzeumok és ismeretterjesztés a digitális világban

Egyre több múzeum fejleszt olyan programot, applikációt, amely a virtuális teret használja élménykeltésre, és ezekre elengedhetetlenül szükség van. A mai kor gyermekei a vizuális nyelvet fogyasztják, sokkal kevésbé olvasnak, képek, kisfilmek, applikációk alapján szerzik meg ismereteiket. Így ez mára már kihagyhatatlan.

A programban közreműködő Zsidó Kiválóságok Háza például szinte kizárólag a digitális tudásmegosztásra épül. Több mint száz zsidó származású tudós, közéleti szereplő életét dolgozták fel, és különféle tudományterületek között választva ezekkel lehet megismerkedni és természetesen játszani a balatonfüredi régi zsinagógából gyönyörűen kialakított kiállítótérben. Einsteintől Zuckerbergig igen sok felfedező meglepő találmányaival, innovációival találkozhatunk, ezekből Kahoot teszt segítségével tartanak vetélkedőket is.

Szívesen emelem ki a múzeumok közül a REPTÁR-Szolnoki Repülőmúzeumot, ahol VR szemüvegek segítségével repülhetünk, sőt még a magyar tenger felett is kiugorhatunk egy helikopterből, miközben valójában a moziszékekben ülünk.

A Da Vinci Kids ismeretterjesztő applikáció már számos család és iskola nagy kedvence, a természettudományos, játékos program a gyermekek nyelvén hozza közelebb a világ számos érdekes ismeretét a meghökkentő történelmi dolgoktól kezdve a biológia csodáin át egészen a saját kísérletekig. Itt pedig a polihisztor Leonardo Da Vinci születésének 500. évfordulóját ünnepli az egész világ.

A Mozaik Múzeumtúra közel négyszáz múzeumot fog össze országon belül és túl, valamint azok kiállításait, tárlatait összerendezve hozta létre a Mozaik Múzeumtúra applikációját, mely kiváló eszköz a programtervezésre, amit a diákok és a felnőttek is örömmel használnak.

Gyermekeinkben a jövő

A Felelős Szülők Iskolája csapata több mint kilenc éve fejleszti a módszereit, melyek a jövő kompetenciáit tudják átadni a gyermekeknek, a szülőknek és a tanároknak is. Hiszünk az asszertív és intenzív kommunikációban a diák-tanár-szülői háromszögben, mely eredményeként tudunk együttműködni a gyermekek érdekében. A www.felelosszulokiskolaja.hu oldalunkon közel háromezer cikk foglalkozik gyermekneveléssel, pedagógiai és pszichológiai kérdésekkel.

Számtalan érzékenyítő programban, szülőklub megszervezésében vagy épp oktatási konferencia megvalósításában vagyunk jelen. Egy azonban minden esetben közös, akár gyermekeknek szóló programot valósítunk meg, akár szakembernek szólót. A nevelés, a tanulás és tanítás átalakult, nem dughatjuk a fejünket a homokba. Valójában senki sem tudja, hogy a robotok korában mit kellene tanítani a gyermekeinknek, amikor egy másodperc alatt az internet megadja mindenre a választ. Egy biztos, megfelelő pszichológiai biztonságban, védett, szerető családi környezetben, motiváló iskolai közegben, érzelmileg kiegyensúlyozott körülmények között tudjuk megtanítani nekik a kooperációt, a csapatmunkát, az online tér megfelelő használatát és támogathatjuk őket abban, hogy merjenek kérdezni és elindulni azon az úton, ami a sajátjuk. Ehhez elengedhetetlen a kíváncsiság, a világ, történelmünk, földrajzunk felfedezése, amelyhez nagy segítséget ad a Mozaik Múzeumtúra program.

Tibenszky Moni Lisa
  • Felelős Szülők Iskolája
  • alapító, ügyvezető

Tibenszky Moni Lisa

2 gyermek édesanyja, újságíró, marketing-kommunikációs szakember, a Felelős Szülők Iskolája alapító ügyvezetője

Tovább

A weboldalon "cookie-kat" ("sütiket") használunk, hogy a legjobb felhasználói élményt nyújthassuk látogatóinknak. A cookie beállítások igény esetén bármikor megváltoztathatók a böngésző beállításaiban.