„Az a jó iskola, ahol a gyerek gyerek maradhat”

kisfiú hátizsákkal

„Az a jó iskola, ahol a gyerek gyerek maradhat”

Magyarországon a kilencvenes évek eleje óta van szabad iskolaválasztás, korábban automatikusan a lakóhelyükhöz legközelebb eső „körzetes” iskolába kerültek a gyerekek. Dessewffyné Szabó Erzsébet, a XIX. kerületi Gábor Áron Általános Iskola igazgatója szerint a szabad iskolaválasztás nagyban megváltoztatta a szülők hozzáállását.

„Egyre nagyobb hangsúlyt fektetnek arra, hogy a lehető legjobb iskolába írassák be a gyerekeiket. Pedig ezzel nem feltétlenül tesznek jót nekik:

a kicsiknek nem iskolát, hanem tanítót kell választani. Ha olyan tanítót találunk, aki azon túl, hogy érti a szakmáját, neki is szimpatikus, a gyerek a csillagot is le fogja hozni az égről – még akkor is, ha egyébként egy gyengébbnek tartott iskolába jár.

Ha viszonyt olyasvalakire bízzuk, akivel nem találja meg a közös hangot, könnyen előfordulhat, hogy a legjobb iskolában is rosszul teljesít” – vallja Dessewffyné Szabó Erzsébet, a XIX. kerületi Gábor Áron Általános Iskola igazgatója, akivel a nlcafe.hu készített interjút.

Hogyan válasszunk tanítót?

Az igazgató szerint ez a fő oka annak is, hogy sok szülő már az első tanév végén vagy a második tanév elején új helyet keres a gyerekének. „Ha a tanító és a gyerek nem tud igazán jól együttműködni egymással, annak mindig megvan a maga negatív hozadéka. A diák egyre frusztráltabbá, kedvetlenebbé válik, egy idő után már be se akar menni az iskolába, mert reggelente fáj a feje, a hasa az idegességtől – magyarázza. – Rövid időn belül nagyon motiválatlanná válhat, ami nemcsak az iskolai teljesítményén, hanem a közérzetén is meglátszik.”

Dessewffyné Szabó Erzsébet hangsúlyozza: ne olyan tanítót válasszunk, aki nekünk, szülőknek szimpatikus, hanem olyat, aki a gyerekünknek tetszik. „A legtöbb iskola ma már rendszeresen szervez bemutatóórákat, nyílt napokat, iskolakóstolgatókat, ahol a kicsik megismerkedhetnek a tanítókkal – magyarázza. – Nálunk például évente tíz alkalommal van iskolakóstolgató, és különféle délutáni foglalkozásokat, programokat is szervezünk a szülőknek, gyerekeknek.”

Milyen egy jó iskola?

Dessewffyné szerint egy jó iskola legfontosabb ismérve, hogy szeretetteli és emberléptékű közeget biztosít a diákjai számára. „Az a jó iskola, ahol a gyerek gyerek maradhat, miközben a legfontosabb alapkészségeket – az írást, az értő olvasást és a matematikai gondolkodást – is meg tudják tanítani neki, mert ezekre aztán később – akár a felső tagozatban, akár a középiskolában – biztosan építhet. Az is fontos, hogy ne terheljük túl a gyerekeket;

nem az a jó iskola, ahol rengeteg házi feladatot adnak, ahol minden áldott nap röpdolgozatot íratnak, ahol rossz jegyekkel bombázzák a tanulókat – hanem az, ahol játékosan, szinte észrevétlenül csöpögtetik a fejükbe a tudást. Ahol megtanulhatnak gondolkodni a gyerekek.

Márpedig gondolkodni csak ott tanulhatnak meg, ahol szabadon kérdezhetnek, szabadon elmondhatják a véleményüket, és szabadon, komolyabb következmények, retorziók nélkül tévedhetnek.”

A cikk folytatása (készítsük fel a gyereket a váltásra; miért olyan fontos a készség- és képességfejlesztés; fejlesztés beszélgetéssel, figyeléssel és meséléssel) az nlcafe.hu oldalon olvasható.

  • Felelős Szülők Iskolája

Felelős Szülők Iskolája

A Felelős Szülők Iskolája 2010 óta működő aktív szakmai és civil közösség, mely keretén belül az ideális gyermeknevelésre, az „elég jól” működő családra és a felelős szülői attitűdre keressük a válaszokat.

Tovább

A weboldalon "cookie-kat" ("sütiket") használunk, hogy a legjobb felhasználói élményt nyújthassuk látogatóinknak. A cookie beállítások igény esetén bármikor megváltoztathatók a böngésző beállításaiban.