Az internetet JÓL is használhatjuk, azaz hogy értsünk szót a homo informaticus gyerekkel?

Tibenszky Mónika

Az internetet JÓL is használhatjuk, azaz hogy értsünk szót a homo informaticus gyerekkel?

Da Vinci Kids percek

Csodálkozz rá a digitális világra!

Lássuk be, igen csak másként tanult, élte meg a gyermekkorát az, aki mára már Édesanya és Édesapa. Fára másztunk, fociztunk és néha verekedtünk is.  A mai gyerekek már a digitális kor gyermekei, a virtuális élményeket keresik, készségszinten használják az okostelefonokat, online teret és ezt igénylik is, néha túl sok időt is töltenek játékkal, chateléssel. De ez, ha jól használjuk, javukra válhat, hisz ki merné megjósolni, hogy mi lesz a jövő szakmája, mire kell felkészítenünk a gyermekeinket? Egy biztos, az informatika, az internet használat elengedhetetlen része lesz – vagy már az – a mindennapi életünknek, akkor pedig jó, ha időben megtanulják” jól” használni, persze azért sportolni, kirándulni se felejtsünk el velük együtt.

 

 

Az internet lehetőségei és veszélyei a 21. századi „digitalizált” családi és oktatási térben

A gondolkodó ember elnevezése homo sapiens, és ebből jött létre egy új kifejezés, amely már a fiatal nemzedéket jellemzi. Ők homo informaticusok, az a generáció, akik már másképp, más módszerekkel, máshogyan tanulnak, „lógnak” a neten, készségszinten használják az okos telefonokat, Ipad-eket, kütyüket, csak az nem mindegy, hogy mire. Az okos internethasználatra való felkészülés és annak megvalósítása a felelős szülő, tanár és diák együttes dolga.  A kréta és a vonalas tábla lassan muzeális tárggyá vált, a helyét már régen elfoglalta a számítógép és a sokféle okoskütyü, a feladat már csak az, hogy jól és okosan használjuk, de hogyan?

 

A jövő iskolája

Az oktatásba és a családi életbe is be kell vonni a digitális eszközöket. Appok, hasznos tartalmak állnak rendelkezésükre, hogy élménnyé tudják varázsolni a tanulást, tippeket tudnak adni az otthoni kísérletezéshez, kedvet teremteni egy-egy sporthoz vagy épp a világ felfedezéséhez, miért ne használnánk őket?

Ha végiggondoljuk, a gyerekek éltető eleme a játék. Régebben babával, fakockákkal játszottak, de ezeknek a helyét átvették a digitális eszközök. Amennyiben figyelembe vesszük, hogy a leggyorsabban, legkönnyebben játszva tudnak tanulni, akkor innen már egyenes út vezet addig, hogy olyan alkalmazásokat keressünk számukra, amelyek az online térben történő oktatást részesítik előnyben.

 

Siker a titok – önjutalmazás az online térben

A mai gyerekeknek azonnali elismerés, visszacsatolás, dicséret kell. Nem azért, mert ők türelmetlenebbeknek születtek, mint a szüleik, hanem azért, mert az online térben mozogva, digitális játékokat játszva automatikusan bezsebelhetik ezeket. A problémát az jelenti, hogy akkor is dicséretben részesülnek, amikor nem kellene. Ilyenkor válik nélkülözhetetlenné a szülő szerepe, aki okos határok közé tudja szorítani a digitális tartalmak felfedezését. Kell az értő figyelem, az együttérzés, a cinkosság, amikor a szülő benne van a játékban, megérti, hogy mit csinál a gyereke, esetleg még ő is beszáll a játékba. Ilyen játékok és kvízfeladatok elérhetőek a Da Vinci Kids applikációjában, ahol játékosan tudnak tanulni, lemérni saját tudásukat és nem mellesleg több órányi hasznos tartalmat kínál a gyerekek részére útközben, otthon, bárhol, ahol a telefonjukat használni tudják. A Da Vinci TV-n pedig olyan műsorokat követhetünk nyomon, amelyek okos és élvezetes tartalmakon keresztül megmutatják az internet általi oktatás előnyeit is, a biztonságos internethasználattal, digitális oktatással kapcsolatban pedig számos cikket találunk a Felelős Szülők Iskolája weboldalán.

 

Higgyünk bennük! – nem kell a generációk harca!

A mai Z, X, Y szülők gyerekei már egészen másként viszonyulnak a tanuláshoz. Ahhoz, hogy őket meg lehessen érteni, be kell szállni az offline-online libikókába. Legyünk egyenrangú partnerek, tegyük le a generációs fegyvert és merjünk egymástól kérdezni.  Ha arra van szükség, hogy a tanár vagy a szülő tanuljon a gyerektől, akkor azt kell tennünk. Legyünk egymás partnerei, és az alá és fölérendeltségi viszonyt a szőnyeg alá kell seperni!  Így lesz hasznunkra az a hatalmas tudástár, ami az interneten, a médiában elérhető, de ennek az élő könyvtárnak a használatát együtt kell megtanulnunk, felelősen és biztonságosan!

A cikkünkhöz kapcsolódó Da Vinci Kids percek videó a gyerekek számára dolgozza fel a témát. A kisfilmek segítségével az egész család biztonságosan mozoghat a digitális térben. A Da Vinci Kids oktatási csatorna tartalmai a szórakozást a tanulással ötvözik, hogy megfeleljenek a kíváncsi gyerekek és szüleik elvárásainak és a digitális kor követelményeinek.

Kapcsolódó film:

Az internetet JÓL is használhatjuk

Tibenszky Moni Lisa

alapító-ügyvezető

Felelős Szülők Iskolája

  • Felelős Szülők Iskolája
  • alapító, ügyvezető

Tibenszky Moni Lisa

2 gyermek édesanyja, újságíró, marketing-kommunikációs szakember, sportmentáltréner, life coach, a Felelős Szülők Iskolája alapító ügyvezetője

Tovább

A weboldalon "cookie-kat" ("sütiket") használunk, hogy a legjobb felhasználói élményt nyújthassuk látogatóinknak. A cookie beállítások igény esetén bármikor megváltoztathatók a böngésző beállításaiban.