Akkor is ott voltam, amikor senki más nem – A pedagógus pálya felelőssége

Pedagógus Power

Akkor is ott voltam, amikor senki más nem – A pedagógus pálya felelőssége

Lezárul lassan a Felelős Szülők Iskolája kezdeményezésében indított Pedagógus Power első tanéve. A szeptemberben indított szakmai, módszertani és mentálhigiéniás közösség szakmai példaképeket, tanárokat és oktatási innovációt díjazott évzáróján. A Felelős Szülők Iskolája Tanár Klub Pedagógusnapi eseményének, – mint ahogy a közösségnek is – vállalt célja és törekvése a szemléletváltás, támogató háttér kialakítása az edukációs folyamat valamennyi résztvevője számára.

 

Fontosnak tartjuk a tanár-diák-szülő közti híd kiépítését, az együttműködést, az odafordulást. Célunk a pedagógus szakma önbecsülésének visszaállítása, megerősítése. Hiszünk a kollégák szakmai és emberi értékeiben, hiszen nap, mint nap látjuk heroikus küzdelmeiket. A tét igen nagy, mert diákok számítanak rájuk, példának tekintik őket. Munkájuk sokkal több, mint a tervezett tananyag leadása és számonkérése, majd értékelése. Életek vannak rájuk bízva. Fiatal emberek érzelmeikkel, problémáikkal, kérdéseikkel. Sokszor ők az egyetlen biztos pont. Felelősségük az elmúlt években csak hatványozódott. A pandémia okozta bizonytalanság hatásai az iskolák falain belül is megmutatkoztak, nehezítve a szakemberek feladatát. Ezeket nem lehet figyelmen kívül hagyni, lebecsülni pedig hatalmas hiba.

A pedagógusok olyan komplex feladatokat látnak el napjainkban és olyan mentális, gyakran fizikai terhelésnek vannak kitéve, amelyre fel kell készülni és megfelelő eszközökkel támogatni kell őket a fejlődésben, a rekreációban egyaránt. Egy tanárnak ugyanis reggel 8-ra a hét minden napján a legjobb formáját kell hoznia szakmailag és emberileg is. Ezekhez a kihívásokhoz mindenképpen szeretnénk szakmai segítséget, megfelelő információt és jó gyakorlatokat bemutatni, megadni. Cél, hogy szakmailag és emberileg is támogató közösséget építsünk. Ehhez pedig kellenek azok a példaképek, akiktől lehet tanulni, munkájukból, energiájukból meríteni. Sokszor ők azok, akik vissza tudják adni hitünket abban, hogy érdemes folytatni a munkát.

A díjazottak közül Kerekes Valéria az ELTE Tanító- és Óvóképző Kar oktatójaként a mese és a játék varázslatos erejét tanítja hallgatóinak és a kollégáknak. Szenvedéllyel vallja, hogy a játékon és mesén keresztül igazán jól lehet szeretni, amit nem érdemes a kisgyerek kor után sem elhanyagolni. Az állandó változó világban évről-évre meg kell újulnia a pedagógusoknak is, hogy jól tudjanak reagálni a gyerekek változásaira. Muszáj elkerülni a berögződéseket, kikerülni a rutin megoldásokat. Együtt kell gondolkodni és közösen tanulni egymástól is a hallgatókkal való munka során. Tanítványai számára jelenleg a gyakorlatban megszerezhető tudás a legfontosabb. Szinte ki vannak éhezve az így megszerezhető készségekre, képességekre. Ezt mindig igyekszik megadni számukra oktatói munkája során. A mostani elismerés mellett szakdolgozó hallgatóitól kapott legjobb tanárnak szóló kupa juttatja eszébe, hogy fontos az elismerés, mert néha igenis kell a külső bíztatás is.

 

Jancsóné Zorván Zita a Balassagyarmati Balassi Bálint Gimnázium tanáraként a kamaszok inspirálásáért, az oktatás során a kíváncsiság és a belső motiváció felébresztése érdekében végzett odaadó munkájáért kapta a Pedagógus Power díját. Zita folyamatosan szervez, keresei azokat a lehetőségeket, ahol még többet adhat diákjainak, hogy ezzel önállóságra, nyitottságra és az életre nevelje őket. A pedagógus hivatáslét hatalmas felelőssége abból fakad szerinte, hogy emberként a személyiségünk, értékrendünk is példa, amelyet másolnak a gyerekek. Ennek egy része tanulható, ám meghatározó a személyiségünkből fakadó rész is. Éppen ezért folyamatosan sokat kell dolgozni rajta, mert felelősek vagyunk azért, amit képviselünk. Zita osztályaiba 10 éves kisgyerekek érkeznek, akiket 18 éves felnőttként enged útjukra. Egy alkalommal, amikor ballagó diákjai 1-1 szál virággal és mellé üzenetekkel búcsúztak tőle, az egyik szál virág mellé valaki azt írta neki, hogy ő akkor is ott ált a diákja mellett, amikor más nem. Éppen ez az, amitől szép, de pokolian nehéz is ez a szakma. Mert mindig ott kell lenni, amikor szükség van ránk.

Igaz, hogy az applikációk korát éljük, de éppen ezért éhezik a kapcsolódást a gyerekek. Ez egy kölcsönhatás, ami oda-vissza működik. Elkezdenek hasonlítani arra a felnőttre, aki vezeti őket. Az, hogy a gyerek érdeke mindenek felett áll, nagyon nehéz helyzeteket szül, mert van, hogy emiatt a szülővel is konfliktusba kerül a pedagógus.

A szülőkkel való kapcsolattartás, együttműködés manapság nagy kihívást jelent és sok feladatot ad. Mindez akkor igazán jó, ha ez egy támogató kapcsolat. Sok gyerekkel, fizikailag ugyan ott van a szülő, de nem ad megfelelő szabályokat, korlátokat, ami nehezíti a gyerekek életét, sőt később akár komoly viselkedési problémákhoz, függőségekhez is vezethet. Gyakran a szakembereknek kell a látott problémákat jelezni a szülők felé, ami komoly konfliktusokat szülhet. Fontos a szülői attitűdöket megváltoztatni, hidat építeni, együttműködési hajlandóságot kialakítani. Ennek fontos része az érzékenyítés, hogy megismerjük a másikat, az ő helyzetét és adott esetben jól kommunikáljunk, eltaláljuk a megfelelő stílust. Sokszor a gyerekeken látott problémák a család kihívásait tükrözik vissza. Ezekhez pedig jól felkészült szakemberek kellenek, akik bírják a kihívásokat nem csak szakmailag, de lelkileg is.

A Tanár Klub elkötelezett amellett, hogy minden szakmai és emberi támogatást megadjon a jövő generációit nevelő szakemberek számára, hogy legyen egy közösség, ahonnan ők is  töltődhetnek, ahol kapcsolódhatnak és erőt meríthetnek az előttük álló kihívásokhoz.

 

Díjazottak:

 

Kerekes Valéria

az ELTE Tanító- és Óvóképző Kar oktatójaként,

pedagógusként, oktatóként, íróként a mese és a játék varázslatos erejének minél szélesebb körben való terjesztése érdekében végzett odaadó missziójáért.

 

Meskóné Sütő Ágnes

a BKSZC Gundel Károly Vendéglátó és Turisztikai Technikum tanáraként,

pedagógusként a kollégák inspirálásáért, számukra feltöltődést jelentő programok szervezéséért és a diákok minőségi oktatásáért végzett odaadó munkájáért.

 

Lakos Judit

a Varázsmancsok – kutyásterápia megálmodójaként,

gyógypedagógusként, az állatasszisztált terápiás foglalkozások által elért érzelmi és értelmi fejlesztés megvalósításáért végzett szakmai és közösségi munkájáért.

Jancsóné Zorván Zita

a Balassagyarmati Balassi Bálint Gimnázium tanáraként,

pedagógusként a kamaszok inspirálásáért, az oktatás során a kíváncsiság és a belső motiváció felébresztése érdekében végzett odaadó munkájáért.

 

Álmok Álmodói 20 – világraszóló magyarok, világformáló találmányok című élménykiállítás

mely a XXI. századi gyermekek és felnőttek – tanárok és szülők – számára is oly élvezetesen és tartalmasan mutatja be a magyar tudósok, felfedezők, innovátorok életét, találmányait, mely büszkeséggel tölti el a magyar emberek szívét és a múzeumpedagógia kiválóságai közé emeli a tudományos, mégis szórakoztató kiállítást.

 

 

A Tanár Klubbal kapcsolatos lehetőségekről itt olvashattok: Indul a Felelős Szülők Iskolája Tanár Klub – Pedagógus Power – Felelős Szülők Iskolája (felelosszulokiskolaja.hu)

JELENTKEZÉS A TANÁR KLUBRA ITT. 

 

  • magyar tanár, újságíró, sportszülő

Fülöp Bea

Újságíró, magyartanár és két sportoló gyerek anyukája. Sokévnyi rádiós riporteri munka után fiam születésével elindult egy olyan változás, amely sok újdonságot, fejlődést hozott.

Tovább

A weboldalon "cookie-kat" ("sütiket") használunk, hogy a legjobb felhasználói élményt nyújthassuk látogatóinknak. A cookie beállítások igény esetén bármikor megváltoztathatók a böngésző beállításaiban.