Homogén vagy heterogén óvodai csoport? – az óvónő segít a döntésben

Homogén vagy heterogén óvodai csoport? – az óvónő segít a döntésben

Amióta elterjedtek az országban a vegyes csoportok, a szülői vélemények szélsőségesen megoszlanak.

Elszánt támogatók és megrögzött ellenzők is akadnak, sokan pedig nem is igazán tudják, pontosan miről döntenek, amikor óvodába íratják gyermeküket és felmerül a nagy kérdés: milyen csoportba járjon a csemete? A csaladinet.hu cikke e döntésben igyekszik segítséget nyújtani.

Fontos, hogy először a fogalmakat tisztázzuk.

Homogén óvodai csoportnak nevezzük az azonos korú gyerekekből álló csapatot. A csoport minden tagja ugyanabban a nevelési évben kezdi az óvodát, amelyben betöltik a harmadik életévüket. Óvodai éveiken együtt vonulnak végig, kiscsoport, középső, majd nagycsoport után együtt ballagnak és mennek iskolába.

A heterogén csoportban ezzel szemben kevert a gyerekek életkora, óvodát kezdő kiscsoportos korú apróságtól a már majdnem hétéves, fél lábbal már suliba járó nagyocskákig. A köznyelv ezt a formát nevezi vegyes csoportnak.

Mivel hazánkban az a tendencia, hogy egyre több óvodában kerül bevezetésre a heterogén forma, ezért az oktatási médiumok igyekeznek kizárólag ennek előnyeit domborítani. Ugyanakkor el kell ismerünk: mindkét felállásnak vannak előnyei és hátrányai.

Homogén vagy heterogén csoport?

Mielőtt azonban elmerülnénk a pro és kontra érvek tengerében, nagyon fontos leszögezni: nagyon sok múlik az emberi tényezőn, csaknem minden szubjektív itt is, ahogy az élet más területein.

Az óvónő ember, ahogy a csoportba járó gyermekek és az óvodavezető szintén. Bármelyik csoportformáról legyen is szó, az, hogy mennyire válik be, vagy mennyire nem, az első sorban ezen múlik. Hogy mennyire érzi magáénak az óvó néni a dolgot, hogy milyen típusúak a gyerekek, hogyan tudnak azonosulni vele, vagy hogy az óvoda vezetése hogyan tekint rá és milyen szabályozást fektet le az óvoda nevelési programjában.

Épp ezért érdemes alaposan körüljárni a témát: nem létezik abszolút, perdöntő igazság, vagy olyan tanács, mely mindenkire alkalmazható volna.

Az óvodapedagógus személye

Teljesen óvodafüggő, hogy a vezetés hogyan szervezi a felvételeket, azonban nem minden vegyes csoportokkal működő óvodában lehet előre tudni, ki lesz az óvó néni. Hiszen – megfelelő korosztályi összeállítás esetén – minden évben, minden csoportban van kiscsoportos hely, melyek feltöltési sorrendjéről az intézmény vezetése dönt.

A homogén csoportoknál más a helyzet, ideális esetben már szinte pocaklakó korában kiszámolható, ki lesz várhatóan az óvó nénije a csemeténknek, hiszen kiscsoport indításától számított 3, maximum 4 év múlva újra induló kiscsoportot kap minden óvónő.

Arányok

Egy jól működő vegyes életkorú csoportban minden korosztályból találunk gyerekeket egyenlő arányban, és a nemek aránya is fele-fele. Ilyen persze leginkább csak a mesében van, noha az óvodavezetők törekszenek arra, hogy a megfelelő elosztásban vegyék fel a gyermekeket. Találkoztam évekkel ezelőtt olyan esettel is, ahol az összes gyermek nagycsoportos volt, egyetlen középsőssel. Év végén pedig szegényke mellől elballagott mindenki és egy csoportra való 3 évest kapott maga mellé. Minden igyekezet ellenére ilyesmi is előfordulhat, és persze ki jósolhatná meg előre, vajon hányan lesznek ténylegesen iskolaérettek, mire elérik a megfelelő kort?
Homogén csoportban, mivel ők együtt kezdenek és többségében együtt is végeznek.

Befogadás

Szintén olyan terület ez, melyen nagy szerepet kap a vezetés és a helyi szokások. Tény azonban, hogy az azonos életkorú óvodáscsoportban jóval nehezebb az úgynevezett „anyás beszoktatás” megszervezése, hiszen egy csoportnyi gyermeket kell egyszerre leválasztani az édesanyjáról, megvigasztalni, szeretgetni. Általában nincs arra mód, hogy tartósan, napokon át bent legyenek a szülők gyermekükkel.

A vegyes csoportban optimális esetben csak négy-öt kicsike kezdi az óvodát egyszerre, így az édesanyák jelenléte nem zavaró, vannak óvodák, ahol több napig, vagy hétig is bent lehetnek a szülők gyermekükkel, ha idejük engedi.

A foglalkozásokról, a kicsik és a nagyok viszonyáról szóló résszel folytatódik a cikk, ide kattintva olvashatjátok el a csaladinet.hu oldalon.

Felelős Szülők Iskolája
  • Felelős Szülők Iskolája

Felelős Szülők Iskolája

A Felelős Szülők Iskolája 2010 óta működő aktív szakmai és civil közösség, mely keretén belül az ideális gyermeknevelésre, az „elég jól” működő családra és a felelős szülői attitűdre keressük a válaszokat.

Tovább

A weboldalon "cookie-kat" ("sütiket") használunk, hogy a legjobb felhasználói élményt nyújthassuk látogatóinknak. A cookie beállítások igény esetén bármikor megváltoztathatók a böngésző beállításaiban.