Humor az oktatásban, nevelésben

gyerekek kooperációs ernyővel, három pettyes labdával

Humor az oktatásban, nevelésben

“A nevetés a legrövidebb távolság két ember között”– hangzik Victor Borge humorista mondása. Elképzelhető-e ez a pedagógia területén? Nem nő túl egy tanár tekintélyén a vicc, a humor? „Ha megfelelően alkalmazzák, akkor semmiképp, sőt segít a tanulásban.” – fogalmaz Balatoni József, az ország Jocó bácsija, aki történelemtanárként számos rendhagyó módszert vetett már be diákjai oktatása során.

Az élmény alapú pedagógia nagykövete, Jocó bácsi, kollégájával, a hasonló eszméket való Fegyverneki Gergővel áll majd a nagyérdemű elé, hogy saját példáikkal alátámasszák ezen szemléletüket a Tanár úr, kérem című interaktív előadásuk alkalmával. Jocó bácsi szemléletéről az alábbiakban kaphatunk ízelítőt.

Hogyan jelenik meg a törióráidon a személyiséged és a humorod?

– Alapvetően egy vidám ember vagyok a hétköznapi életben. Sosem kell a szomszédba mennem egy jó poénért, egy vicces beszólásért, egy kis csínyért. Miért lennék más én tanárként is? Az óráimon is ugyanezt képviselem. Nagyon sokszor nevetünk a gyerekekkel, mondok nekik vicces történeteket, adok elő paródiákat. Sőt, az is belefér, hogy a diákok kulturáltan, a humorukat, a kreativitásukat igénybe véve egy pikírt megjegyzést, jól irányzott beszólást engedjenek meg maguknak velem szemben. Persze, az adok-kapok oda-vissza működik, tőlem is kapják az ívet rendesen…

A Tanulj szabadon, taníts szabadon című nagy sikerű könyvedben igen rendhagyó pedagógiai módszereket mutatsz be. Azt írod, hogy minden gyermeket úgy kell tanítani, ahogy Ő ezt betudja fogadni, szófelhőt vagy gondolattérképet készíteni, történelmi hiedelmeket, sztorikat mondani, akár még a hülyeség és poén is belefér, hogyan?

– Sokaknak ez szemtelenségnek tűnhet, sokan felkaphatják a fejüket egy-egy történetem olvasása közben, hogy mit engednek meg maguknak a diákok. Én pedig nagyon élvezem ezeket a helyzeteket. Mert az oktatásban, ahogy az életben is, szükség van a humorra. Mindig. Mert ez az, ami átlendíti az embereket a nehézségeken, a rosszabb napokon. Az irónia és az önirónia egyik alapvető feltétele a humor. Akkor meg miért ne engedjük, hogy ezt már az iskolában gyakorolhassák? Mert igen, valahol gyakorolniuk kell, hogy tudjanak benne fejlődni. Ha kicsit túlszaladnak, mindig jelzem nekik, hogy ez itt és most nem volt humoros, sokkal inkább szemtelen. És mindig el is fogadják, tudnak miatta bocsánatot kérni…

A humor, a vicc, a felszabaduló endorfin, azaz boldogsághormon tényleg segít megjegyezni akár bonyolultnak tűnő évszámokat, történéseket is?

– A humor tanulni is segít a gyerekeknek. Mert ha elhangzik egy poén, társul valami kis hülyeség a tananyag mellé, akkor sokkal könnyebben, sokkal hatékonyabban meg tudják tanulni a leckét, és sokkal jobban meg is marad az információ. Meg hát nem klassz, hogy úgy tanulunk, hogy közben nagyokat nevetünk? De. A többi pedig nem is olyan lényeges.

Néhány történet, példa erről. Részlet a Tanulj szabadon, taníts szabadon! című könyvemből.

– Miért nincs megint tesicuccod?
– Hát otthon hagytam.
– De már megint?
– Tegnap tesiztem.
– Persze. Én mostanában mindig felszerelés nélkül látlak.
– Ja, mert Jocó bácsi mindig rosszkor van rossz helyen!

 

– Jocó bácsi milyen magas?
– 184 cm.
– És hány kiló?
– Fogalmam sincs. 85-95 kg között valahol.
– 85 kg??? Az biztos nem. Az ilyen emberek nem ekkorák!
– Te milyen emberekre gondolsz?
– Hát, az ilyen pocakosakra. Azok vannak vagy 100 kg felett.
– Most diszkréten ledagadtoztál?
– Nem. Csak azt mondtam, hogy pocakos.
– Azt hiszem újra edzenem és diétáznom kell.
– Lehet!

 

– És akkor Jocó bácsit is fogják ellenőrizni?
– Igen, persze.
– Milyen gyakran van ez?
– Kétévente, azt hiszem.
– Pedig lehet, hogy naponta kellene.

 

Aki szívesen hallana többet a férfi tanárok szerepéről, a játék helyéről az oktatásban és nevelésben, a diákok értékrendjéről, drámáról és érzékenyítésről, az látogasson el a Tanár úr, kérem! – férfi tanárok az oktatásban, nevelésben című előadásunkra március 13-án! Nem kisebb feladatra vállalkozik két igazán élénk, vidám, innovatív tanár – Balatoni Jocó és Fegyverneki Gergő -, mint hogy bepillantást engednek a saját osztálytermükbe, sőt, saját kamaszkori, diákkori emlékeikbe is.

Jocó bácsi segít a kamaszok ügyében is, hiszen ott lesz a Kamaszképző – interaktív “pszicho”előadás kamaszoknak, szüleiknek című rendezvényünkön március 9-én. Interaktív előadás lesz játékkal, humorral, drámapedagógiai, élménypedagógiai és edukációs részekkel. Beszélünk a suliról, a félelmekről, motivációkról, az online függőségekről, az önazonosságról, szerelemről… és mindenről, ami egy kamasz életében szerepet játszik, segít vagy megakaszt.

A kamaszképző interaktív előadás központi témája, hogy vajon mennyire ismeri a gyerekét a szülő, mennyire tudja, mi történik vele igazából, hogy milyen problémái lehetnek, ezeknek milyen jelei vannak, hogy lehet észre venni, lehet-e ezekről beszélni… Hogyan kell kérdezni? Hogyan kell és lehet-e kontrollálni? Ezekre a kérdésekre is választ kaphatnak az érdeklődők.

További információk a linkelt Facebook-eseményeken, valamint a Felelős Szülők Iskolája eseményei között, ezen a linken.

  • Felelős Szülők Iskolája

Felelős Szülők Iskolája

A Felelős Szülők Iskolája 2010 óta működő aktív szakmai és civil közösség, mely keretén belül az ideális gyermeknevelésre, az „elég jól” működő családra és a felelős szülői attitűdre keressük a válaszokat.

Tovább

A weboldalon "cookie-kat" ("sütiket") használunk, hogy a legjobb felhasználói élményt nyújthassuk látogatóinknak. A cookie beállítások igény esetén bármikor megváltoztathatók a böngésző beállításaiban.