„Nem a gyereknek kellene iskolaéretté, hanem az iskolának kellene gyerekéretté válnia.”

istockphoto-ABC

„Nem a gyereknek kellene iskolaéretté, hanem az iskolának kellene gyerekéretté válnia.”

Miért nem iskolaérett a mai hatéves gyermekek többsége? Molnár Anikó – gyógypedagógus

Mindig azt mondják, hogy a gyereknek kell iskolaéretté válnia. Én erre azt mondom, hogy az iskolának kéne gyerekéretté válnia, és akkor sokkal eredményesebb lenne az oktatás. 

Gyermek - iskolaérettség

Fontos tudni, hogy szakmailag legalább olyan veszélyes valakit visszatartani óvodába, aki iskolaérett, mint beiskolázni azt, aki nem az. Az ilyen gyermek gyorsan megtanulja, hogy neki nem kell megküzdenie a dolgokért, mert könnyedén tud teljesíteni, elveszítheti motivációját. Esetlegesen nehezebben tudja az óvodapedagógus lekötni a figyelmét, és miatta sokkal nagyobb kihívás a differenciálás módszerének alkalmazása, ami nem is olyan egyszerű egy 25 fős óvodás csoportnál. A felesleges „parkoltatásnak” később a személyiségfejlődésre nézve lehetnek hátrányos következményei. Azt gondolom, ha egy gyerek iskolaérett, akkor az a gyerek kezdjen iskolát, hiszen ő képes megfelelni az iskola követelményeinek.

 

Ki iskolaérett?

“Az iskolaérettség egy komplex fogalom, mely által lehetővé válik, hogy az óvodás létformából, játékosságból, a gyermek már irányítottabb, kontrollált körülmények között, hatékonyan, eredményesen tudjon az iskolai követelményekben helyt állni.”

Erre egy átlagos, tipikus születési és családi körülmények között nevelkedő gyermek 6-7 éves kora körül alkalmassá válik.  Az iskolaérettség nem egyenlő az okossággal, ügyességgel, annál több. A szülők abba szoktak kapaszkodni, hogy értelmileg ugyan fejlett a gyermekük, de szociálisan még nem érett. Azt gondolják sokan, hogy a szociális érettség nem olyan fontos. Szerintem ez kardinális kérdés. Ha valamelyik gyerek szociálisan éretlen, mert fáradékony, gyenge a figyelme, hullámzó, nem tud kivárni, nem tud alkalmazkodni, a kudarcot elviselni, ezek ugyanakkora problémák, mintha a verbális emlékezete lenne szűk terjedelmű vagy a beszédészlelése gyenge. Nagyon fontos tehát, hogy egy kisgyermek mind testileg, tehát idegrendszerileg, mind értelmileg, kognitívan, tanulási képességek területén és természetesen szociálisan is érett legyen, hogy sikeresen kezdhesse az iskolát. A kulcs tehát ezek alapján a sikeresség.

Érdemes megjegyezni azt is, hogy egy átlagos fejlődés menetű gyermek gyakorlatilag magától iskolaéretté válik a körültekintő szülői és óvodai mindennapok által. Az iskolára való felkészítés nemcsak a nagycsoport feladata, és főleg nem az óvodáé, és nem merül ki foglalkoztató füzetek töltögetésével. Az egész intézményes nevelés az iskolára, és tágan értelmezve az életre készít fel.

A cikk folytatása az KÖLÖKNET oldalon olvasható.

forrás: https://m.koloknet.hu

 

 

OVIBÓL SULIBA – hova, mikor, miért?

Online Beiskolázási Expo 1 hónapon keresztül

az online térben a Felelős Szülők Iskolája weboldalán

Mindent (is) a beiskolázásról, iskolaérettségről, nagylátószögben!

REGISZTRÁLJ INGYENESEN ITT iskolaválasztási információkért, érdekes előadásokért!

 

Oviból suliba

 

Felelős Szülők Iskolája
  • Felelős Szülők Iskolája

Felelős Szülők Iskolája

A Felelős Szülők Iskolája 2010 óta működő aktív szakmai és civil közösség, mely keretén belül az ideális gyermeknevelésre, az „elég jól” működő családra és a felelős szülői attitűdre keressük a válaszokat.

Tovább

A weboldalon "cookie-kat" ("sütiket") használunk, hogy a legjobb felhasználói élményt nyújthassuk látogatóinknak. A cookie beállítások igény esetén bármikor megváltoztathatók a böngésző beállításaiban.