„Nem a gyereknek kellene iskolaéretté, hanem az iskolának kellene gyerekéretté válnia.”
Miért nem iskolaérett a mai hatéves gyermekek többsége? Molnár Anikó – gyógypedagógus
Mindig azt mondják, hogy a gyereknek kell iskolaéretté válnia. Én erre azt mondom, hogy az iskolának kéne gyerekéretté válnia, és akkor sokkal eredményesebb lenne az oktatás.
Fontos tudni, hogy szakmailag legalább olyan veszélyes valakit visszatartani óvodába, aki iskolaérett, mint beiskolázni azt, aki nem az. Az ilyen gyermek gyorsan megtanulja, hogy neki nem kell megküzdenie a dolgokért, mert könnyedén tud teljesíteni, elveszítheti motivációját. Esetlegesen nehezebben tudja az óvodapedagógus lekötni a figyelmét, és miatta sokkal nagyobb kihívás a differenciálás módszerének alkalmazása, ami nem is olyan egyszerű egy 25 fős óvodás csoportnál. A felesleges „parkoltatásnak” később a személyiségfejlődésre nézve lehetnek hátrányos következményei. Azt gondolom, ha egy gyerek iskolaérett, akkor az a gyerek kezdjen iskolát, hiszen ő képes megfelelni az iskola követelményeinek.
Ki iskolaérett?
“Az iskolaérettség egy komplex fogalom, mely által lehetővé válik, hogy az óvodás létformából, játékosságból, a gyermek már irányítottabb, kontrollált körülmények között, hatékonyan, eredményesen tudjon az iskolai követelményekben helyt állni.”
Erre egy átlagos, tipikus születési és családi körülmények között nevelkedő gyermek 6-7 éves kora körül alkalmassá válik. Az iskolaérettség nem egyenlő az okossággal, ügyességgel, annál több. A szülők abba szoktak kapaszkodni, hogy értelmileg ugyan fejlett a gyermekük, de szociálisan még nem érett. Azt gondolják sokan, hogy a szociális érettség nem olyan fontos. Szerintem ez kardinális kérdés. Ha valamelyik gyerek szociálisan éretlen, mert fáradékony, gyenge a figyelme, hullámzó, nem tud kivárni, nem tud alkalmazkodni, a kudarcot elviselni, ezek ugyanakkora problémák, mintha a verbális emlékezete lenne szűk terjedelmű vagy a beszédészlelése gyenge. Nagyon fontos tehát, hogy egy kisgyermek mind testileg, tehát idegrendszerileg, mind értelmileg, kognitívan, tanulási képességek területén és természetesen szociálisan is érett legyen, hogy sikeresen kezdhesse az iskolát. A kulcs tehát ezek alapján a sikeresség.
Érdemes megjegyezni azt is, hogy egy átlagos fejlődés menetű gyermek gyakorlatilag magától iskolaéretté válik a körültekintő szülői és óvodai mindennapok által. Az iskolára való felkészítés nemcsak a nagycsoport feladata, és főleg nem az óvodáé, és nem merül ki foglalkoztató füzetek töltögetésével. Az egész intézményes nevelés az iskolára, és tágan értelmezve az életre készít fel.
A cikk folytatása az KÖLÖKNET oldalon olvasható.
forrás: https://m.koloknet.hu
OVIBÓL SULIBA – hova, mikor, miért? Online Beiskolázási Expo 1 hónapon keresztül az online térben a Felelős Szülők Iskolája weboldalán Mindent (is) a beiskolázásról, iskolaérettségről, nagylátószögben! REGISZTRÁLJ INGYENESEN ITT iskolaválasztási információkért, érdekes előadásokért!
|