Mielőtt az online sztrádára engedjük a gyerekeket száguldozni, előtte végezzenek el egy digitális KRESZ tanfolyamot

digitális világ

Mielőtt az online sztrádára engedjük a gyerekeket száguldozni, előtte végezzenek el egy digitális KRESZ tanfolyamot

Az internet olyan, mint egy sportautó. Lehet vele élvezni a sebességet, száguldozni a sztrádán, akár az információs sztrádán, de hogyha nem vigyázunk, akkor könnyen bajba kerülünk. Hogyha a felelős szülő a gyerekének mondjuk akar venni ballagásra egy autót, előtte azért jobb esetben a gyereket elküldi egy KRESZ tanfolyamra, mert be kell tartanunk bizonyos közlekedési szabályokat, hogy ne legyenek problémák. Sajnos a digitális világba sokszor úgy csöppenünk bele felnőttként, sokan gyerekként, különböző korosztályokban, hogy nem voltunk egy ilyen digitális felkészítő tanfolyamon. Ezért a különböző médiapedagógiai foglalkozásokra óriási szükség van, hogy a gyerekek már korán meg tudják óvni magukat az interneten.

 

A Felelős Szülők Iskolája és a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság együttműködésének keretében készült egy online beszélgetés, amely a szülőknek és pedagógusoknak szolgál hasznos tanácsokkal a gyerekek és diákok terelgetését illetően az online világ szövevényes útjain.

A cikk A digitális világ útvesztői – hírek, álhírek, a média hatása a diákokra pro és kontra című videós beszélgetés alapján készült. Az alább részletezett szakmai gondolatok és tanácsok a résztvevő szakértőtől, Fegyverneki Gergőtől, a Nemzeti Média-és Hírközlési Hatóság debreceni Bűvösvölgy Médiaértés-oktató Központjának médiaértés oktatójától származnak.

 

 

Hogyan lehet a médiát jól érteni gyerekként?

 

Alapvetően nagyon fontos a fiatalok esetében a tudatos médiahasználat, főleg most a pandémiás helyzetben, amikor még többet tartózkodnak az online térben. Ebbe ugyanúgy beletartozik a megfelelő információk megtalálásának képessége, mint az egészséges offline-online egyensúly.

 

Az iskolai szaktárgyi tudás mellett nagyon fontos például egy középiskolába készülőtől, hogy legyenek a digitális világgal kapcsolatos ismeretei, készségei. Ezt részben az informatika vagy digitális kultúra óra tudja segíteni, mivel az általános iskolából kivették már a média ismeret oktatását nagyrészt. Azért is születtek meg a Bűvösvölgy Médiaértés-oktató Központok – összesen három városban is megtalálhatóak már, Sopronban, Budapesten és Debrecenben -, hogy a hozzánk érkező diákok médiatartalmak készítése közben – tehát kisfilm készítés, rádió beszélgetés, reggeli beszélgetős műsor készítés, magazin készítés, reklám, híradó, álhíres foglalkozások kapcsán – saját tartalmak létrehozásában megtapasztalják, hogy mennyire szövevényes a média világa.

 

Egyszerre élünk ma az információs korban, de ugyanakkor egy dezinformációs korban is. A gyerekek nagyon aktívan fent vannak az interneten, erős a közösségi média hatása. Ha nézzük őket, hogyan készülnek kisbeszámolókra, iskolai feladatokra vagy akár felvételivel kapcsolatban próbálnak tájékozódni, gyakran félrevezethetik őket az álhírek, és nagyon fontos a médiaértésben az, hogy a gyerekek ki tudják szűrni a megfelelő tartalmakat, ezeket kritikusan tudják kezelni, értelmezni, illetve maguk is képesek legyenek kreatív digitális tartalmakat létrehozni.

 

 

Milyen pozitív tulajdonságai, előnyei vannak a digitális térnek?

 

Igazából számtalan jó lehetőség van a médiában, egyrészt ugye a kapcsolattartás, amit most pont látunk a koronavírus idején, a távoktatás kapcsán, pillanatok alatt kapcsolatba léphetünk egymással, gyorsan információkhoz juthatunk. Persze rögtön ott lesz a másik oldal, hogy milyen információkhoz juthatunk, de ezért kell jól használni az online teret.

Tehát a kapcsolattartás, az információkeresés, bizonyos online játékok megfelelő mennyiségben nagyon jó stratégia-, illetve készségfejlesztőek tudnak lenni, szolgálhatják a kreativitás fejlesztését, tehát egy határtalan nagy ablakot nyithatnak a világra.

Egy óriási nagy könyv kinyílik, és tényleg egy kattintásra van a gyerekektől például a legtöbb külföldi egyetem online előadása vagy kurzusa. Nézhetnek különböző influencereket, vagy maguk a diákok is létrehozhatnak az interneten tartalmakat, kipróbálhatják a vlogolást.

 

„Elmondhatjuk, hogy az internet demokratizálhatja a tudást. Nem kell nekem most felülnöm egy repülőre és elmennem egy amerikai egyetemre, hanem itthonról is tudok csatlakozni a világhoz.”- fogalmaz Fegynerneki Gergő, a Bűvösvölgy médiaértés oktatója.

 

 

Milyen hátrányai, veszélyei lehetnek az online világnak?

Igazából egyre több szakértő egyetért abban, és ezzel kapcsolódhatunk a mostani pályaválasztáshoz is, hogy az álhírek, a fake news kiszűrésében óriási nagy szerepe van az iskolának, az iskolában megszerzett tudásnak.

A Bűvösvölgyben egy fontos célkitűzés, hogy megtanítsuk a gyerekeknek a hírek és az álhírek közötti különbséget. Vannak olyan foglalkozásaink, amik híradó készítéssel foglalkoznak, illetve a Netvizsgáló foglalkozásaink az álhírek felismerésére próbálják rávezetni a gyerekeket.

 

Bűvösvölgy Médiaértés-oktató Központ

 

„Nagyon fontos a médiapedagógiában a gyerekeknek a forrás kritika, a kritikai gondolkodásnak a fejlesztése, hogy egymástól több, független forrást nézzenek meg. Nagyon nehéz egyébként itt a huszonegyedik században, mert régen a Révai Lexikont nagy tudósok szerkesztették, a webes lexikont, a Wikipédiát ma bárki szerkesztheti.”- mondja Gergő.

 

Fontos lenne, hogy minél inkább kreatívan, élmény alapon, saját tapasztalatokon keresztül megtanulják a gyerekek, hogy tényleg egyre nagyobb kihívás lesz nekik kiszűrni a releváns tartalmakat.

Az álhírek rengeteg módon tudnak terjedni, tovább osztódnak pillanatok alatt, akár kurrens honlapok is a gyorsaság miatt képesek átvenni, vagy értelmiségi emberek megosztani.  Nagyon fontos egy álhírnél, hogy megnézzük az adott oldalt, hogy hol közölték. Van-e ennek impresszuma, ki a felelős szerkesztő, vannak-e a cikkben mondatszerkesztési, nyelvhelyességi, helyesírási hibák, mert már akkor gyanakodhatunk. Más portálok erről beszélnek-e. Az álhírek kiszűrése nagyon fontos kompetencia, de iskolai feladatként akár szórakoztató játék is lehet. Például ÍGY.

 

 

Digitális jógyakorlatok – segítség a szakszerű tájékozódáshoz Fegyverneki Gergőtől

 

Internet Hotline

Internet HotlineEgyrészt van az Internet Hotline nevű oldalunk, amit a Nemzeti Média-és Hírközlési Hatóság működtet, ez egy tájékoztató és segítő szolgálat, amelynél különféle jogsértő, vagy káros netes tartalmakat lehet bejelenteni. Ha például úgy érezzük, hogy zaklatás áldozatai vagyunk, vagy zaklatás történt, rákattintunk egy fülre, ahol mindig van jogi segítség, hogy pontosan mit értelmez a jog zaklatásként, és mit tehetünk, hogy leállítsuk a folyamatot.

Ha mondjuk egy weboldalon uszító tartalmak jelennek meg, azzal az oldallal felvesszük a kapcsolatot és megkérjük, hogy a bejelentett sértő tartalmat távolítsák el. A felnőtteknek szóló tartalmakat kínáló oldalakat meg tudjuk kérni, hogy figyelmeztessék a látogatókat arra, hogy milyen tartalmat kínálnak.

 

elérhető itt: https://nmhh.hu/internethotline/

 

 

Gyerek a neten

Ha már említettem, hogy fontos, hogy a szülők, tanárok, gyerekek közös nyelvet beszéljenek, egyik nagy küldetésünk a Gyerek a neten oldalnak a működtetése, ahol próbáljuk a generációkat összekapcsolni, szócikkekben magyarázzuk el, mit jelentenek azok a netes szlenges kifejezések, amit a gyerek tud, de én szülőként, tanárként nem biztos, hogy értek.

gyerek a neten

 

Rákereshetek itt az adott szóra, emojira. Vannak egyébként kvízek is, úgyhogy nyugodtan lehet tesztelni magukat a kedves szülőknek, hogy mennyire értik a gyerek nyelvét. Illetve nagyon fontos a szakértői téma rovatunk, ahol havonta, kéthavonta különböző szakértők szólalnak meg, gyakorlatias tanácsokat adnak. Például hogyan hat a gyerekre az influencer, mennyire működik az influencerben a kereskedelmi logika, önmagát az infuencert mennyire működteti a hirdetés politika, vagy a videójáték hol fejlesztő, hol lehet már függőségről beszélni, vagy hogy miért nem érdemes képeket megosztani a közösségi médiában a gyerekeinkről.

 

elérhető itt: https://gyerekaneten.hu/

 

 

Bűvösvölgy Eligazító

Bűvösvölgy Eligazító

A kortárs hatás szempontjából ajánlanám a szülők, pedagógusok, gyerekek figyelmébe a Bűvösvölgy Eligazító projektünket, ahol pont a diákok, tehát a Z generáció egy-egy példaképe, egy-egy influencer beszél különféle médiaértési tanulságokról. Például Csebe bemutatja az álhíreket, vagy Viszkok Fruzsi az influencerek kulissza titkairól beszél, szerintem ez egy nagyon jó projekt, a visszajelzések is pozitívak, a diákok is élvezik ezeket. Hamarosan kikerül a Youtube-ra a sorozat harmadik része is.

 

 

Médiaszertár

MédiaszertárTovábbá ajánlanám pedagógusoknak a Médiaszertár nevű Facebook-csoportunkat, ahova be tudnak jelentkezni, és ahol a Bűvösvölgy honlapján elérhető, nagyon sok tantárgyközi vagy tantárgyakon túlmutató óratervet, foglalkozástervet, projekttervet ajánljuk. Akár a pandémiás időszakban, akár azon túl otthonról is remekül fejleszthető a gyerekek médiatudatossága. Megtalálható van itt olyan cikkünk, hogyan készüljünk fel a hibrid oktatásra, vagy mire jó a digitális történetmesélés, és meg lehet nézni azt is, hogy hogyan zajlanak a Bűvösvölgyben az ilyen kreatív élményalapú médiaértési foglalkozásaink.

 

elérhető itt: https://buvosvolgy.hu/tudastar

Vargacz Alexandra
  • Felelős Szülők Iskolája
  • ügyvezető

Vargacz Alexandra

sportszervező menedzser, online marketing szakember, a Felelős Szülők Iskolája ügyvezetője

Tovább

A weboldalon "cookie-kat" ("sütiket") használunk, hogy a legjobb felhasználói élményt nyújthassuk látogatóinknak. A cookie beállítások igény esetén bármikor megváltoztathatók a böngésző beállításaiban.