Tanítva imprózni, imprózva tanítani – októberben indul a Momentán Társulat képzése

fiatalok az utcán

Tanítva imprózni, imprózva tanítani – októberben indul a Momentán Társulat képzése

A Momentán Társulat, Magyarország legnagyobb improvizációs színházi társulata októbertől 5 alkalmas, 30 órás impróképzést szervez általános iskolai tanítóknak.

A Momentán Társulat kezdetek óta azt a hitet vallja, hogy az improvizáció mindenkié, de hogy éppen az általános iskolai tanítóknak miért is lehet erre a „szuperképességre” szüksége, ezt próbálta megfejteni a tantrend.hu-n Ijjas Tamás Boldoghy Borbálával és Várady Zsuzsival, a Momentán Társulat tagjaival.

A Momentán Társulat évek óta tart felnőttképzéseket, miért tartottátok fontosnak, hogy tanítóknak indítsatok egy csak nekik szóló impróképzést?

Boldoghy Borbála: Amiért nekem személyesen fontos ez a képzés, hogy van két gyerekem. Az egyikük éppen tavaly kezdte el az iskolát. Abban a nagyon-nagyon szerencsés helyzetben vagyok, hogy két csodálatos tanítónk van, és ráadásul az egyikük kapcsolatban állt a Momentán Társulattal. Nekem most nyilván eleve fókuszban van az oktatás témája, ezért számomra ez a legszemélyesebb oka annak, hogy elindul a Momentán Társulat pedagógusképzése.

A társulatban hiszünk abban, hogy az improvizáció különösen alkalmas arra, hogy energiát és lendületet adjon a hétköznapi életünkhöz, erre a fajta feltöltődésre szerintem a pedagógusoknak nagyon is szüksége lehet. Illetve nagyon sok eszközt is tudunk a kezükbe adni azáltal, hogy játékokat tanítunk, fejlesztjük a kiállásukat, előadói készségeiket.

„Miért lesz nekem jó, ha én tudok improvizálni? Illetve miért lesz jó az osztályomnak, ha részt veszek ezen a képzésen?” – kérdezhetné egy tanító

V.Zs.: Első körben biztosan jó lesz neked, mert jól fogod érezni magad. Legalább 5 napon keresztül egy évben. Ráadásul magaddal foglalkozhatsz. Szerintem ez már eleve egy ritka dolog a hétköznapokban.

A képzésünk felidézhet olyan dolgokat is, amik gyerekkorodban talán még evidensek voltak. Ezek: a pillanatban levés, a játék és a kapcsolódás öröme.

Egyébként azt látjuk, hogy akik jelentkeznek hozzánk, maguk is eleve nyitottak a játékra, a kapcsolódásra, a kreativitásra. Pár sornyi motivációs levelet várunk a tanítóktól, és már most látszik, hogy mindenki, aki meghallja a mi felhívásunkat az eleve nyitott szemléletű.

Szóval jó lesz neked ez azért is, mert találsz magadhoz hasonlóan motivált embereket, akikkel közösen beszélgethetsz témákról, problémákról, nehéz kezelendő helyzetekről, gyerekekről és szülőkről.

Jó lesz azért is, mert tervezünk adni neked egy csomó praktikus eszközt, fejlesztheted több készségedet is, számíthatsz arra a szemléletváltásra is, amit az improvizáció tud adni. Összességében ez a képzés olyan dolgokat ad a kezedbe, amit az osztályodban napi szinten tudsz alkalmazni.

B.B.: Már maga a játék is tanít, fejleszt minket. Egy játék akkor tud igazán működni, hogyha az, aki a játékot megmutatja, szintén tud játszani – ennek az újrafelfedezése egy tanítónak különösen fontos lehet. Sokszor újra meg kell tanulnia egy felnőttnek, hogy tényleg beleélje magát egy játékba, és élvezze azt, hogy megengedje magának azt a szándéknélküliséget, hogy most nem megtanítani akarok valamit a gyerekeknek, hanem itt és most játszani velük.

Amit meg kell tanulniuk, azt meg fogják úgyis tanulni. Mi, momentánosok Földessy Margit színitanodájába jártunk, és nekem az az egyik legnagyobb onnan hozott tanulság az életemben, hogy nem mindig szándékkal kell tanítani, a legtöbb dolog szándék nélkül fog átmenni… Tehát a tanulás nem mindig egy irányítható folyamat.

V.Zs.: Az imprós módszertanban talán ez az egyik legfontosabb szemléleti dolog, hogy mi játékokat játszunk, és amit kap a résztvevő, az az élmény, hogy ő játszotta ezt a játékot és ő közben észrevétlenül tanul magáról rengeteg dolgot. Magáról, a másikról, a társadalomról, a jelen levő csoportról.

Ha jól értem, akkor nem pusztán azt fogom elsajátítani itt, mint pedagógus, hogyan játékosíthatom a tanulást, hanem játszótárssá tudok válni?

B.B.: Ez csak az egyik cél. Ez egy szelete lenne a képzésnek, de nem kizárólagosan erre koncentrálnánk. Én nagyon szeretném bevinni például a konfliktuskezelést. Hogyan kezeljünk nehéz szituációkat, akár a gyerekek között, akár a szülő-tanár között. Biztosan szó lesz arról is, hogy hogyan adjunk visszajelzést, hogyan dicsérjünk. Szóba kerül majd a fejlődésközpontú szemlélet is, amely a tanulás folyamatának újszerű megközelítésről szól. Nagyon fontos lenne az iskolákban is ez a fajta megközelítés.

Hogy fog kinézni egy óra?

B.B.: Biztosan lesz játéktanulás, tehát együtt játszunk olyan játékokat, amit majd a tanárok tudnak használni az órákon.

V.Zs.: Ezek között vannak körjátékok, kiscsoportos játékok és páros gyakorlatok. A játékokról az élményeinket és a tapasztalatainkat is megbeszéljük.

B.B.: A részt vevő tanítók nyilván egy közösségbe is belecsöppennek. Az, hogy lesz itt 14-20 ugyanolyan foglalkozású ember, akiknek azért ugyanaz a nyitottsága is megvan, tehát mindenképpen fogunk annak keretet adni, hogy az ő általuk felvetett problémákra egyrészt mi is válaszoljunk, másrészt, hogy közösen találjanak rá válaszokat. Ezt is – mondhatni – improvizálni fogjuk, hiszen nem tudjuk, legfeljebb csak sejtjük, hogy milyen problémákkal jöhetnek, de ami felmerül ott és akkor, azzal is szeretnénk foglalkozni.

V.Zs.: És hátha már itt vagyunk, az előadói és a kommunikációs készségek fejlesztése járulékos következménye lesz a képzésnek. Mi itt beszélünk, használjuk a testünket, verbális és nonverbális jelekkel kommunikálunk, kapcsolódunk egymáshoz, a szemkontaktust gyakoroljuk. Tehát csupa olyan dologról lesz szó, amire bármelyik előadónak szüksége lehet. Különösen egy olyan embernek, aki emberekkel foglalkozik.

A tanár is előadóművész?

B.B.: Előadóművész is. Szerintem egy tanár ideális esetben több szerepben is otthonosan mozog. Frontális helyzetben izgalmasan előad, projektmunka során ügyesen facilitál, vagyis segíti a csoport munkáját. És még hosszan sorolhatnám a különböző szerepeket. Nyilván, akik eljönnek hozzánk, szerintem mindent meg fognak tenni, hogy a lehetséges tanári szerepek választékából mindent meg tudjanak valósítani. Ebben hiszek.

Lehet még jelentkezni?

V.Zs.: Húsz hely van összesen. Ez egy egész évados képzés, tehát 5 alkalommal lesz szombati napokon egy napos workshop. Október, november, és aztán január, március, május. A képzést a társulat tagjai tartják. A Momentán Társulat honlapján keresztül lehet jelentkezni.

B.B.: Még lehet jelentkezni! 2019. szeptember 30-ig várjuk a jelentkezőket.

Olvassátok el a teljes beszélgetést a tantrend.hu-n, érdemes!

(A kép forrása: a Momentán Társulat)

  • Felelős Szülők Iskolája

Felelős Szülők Iskolája

A Felelős Szülők Iskolája 2010 óta működő aktív szakmai és civil közösség, mely keretén belül az ideális gyermeknevelésre, az „elég jól” működő családra és a felelős szülői attitűdre keressük a válaszokat.

Tovább

A weboldalon "cookie-kat" ("sütiket") használunk, hogy a legjobb felhasználói élményt nyújthassuk látogatóinknak. A cookie beállítások igény esetén bármikor megváltoztathatók a böngésző beállításaiban.