Szabóné Katona Eszter: Ha a gyermeked/tanítványod nemcsak különleges, de nehéz eset is

Szabóné Katona Eszter: Ha a gyermeked/tanítványod nemcsak különleges, de nehéz eset is

 Ha a gyermeked/tanítványod nemcsak különleges, de nehéz eset is.

 

Szabóné Katona Eszter Szabóné Katona Eszter vagyok, majdnem pedagógus: tanulási problémáim miatt hullottam ki az egyetemről, de nem adtam fel a tanári pálya iránti álmaimat! A megoldást a fiam megoldatlannak tűnő dühkitörései hozták: megismerve Mary S. Kurcinka módszerét, elhatároztam, hogy bemutatom azt a Magyar szülőknek.

Azóta egy alaptermészeti képzést is elvégeztem, és megismertem az alaptermészetek gyökerét is, amit az USA-ban tanítanak a pedagógusképzésben, itthon viszont teljesen ismeretlen dolog.

Hogy mi is ez?

Az 1950-es években két amerikai pszichiáter: Alexander Thomas és Stella Chess kezdte kutatni az okát, hogy hogyan születhet egyazon családban két teljesen különböző gyermek. A kutatást várandós édesanyákkal kezdték, a gyermekeket pedig születéstől 22 éves korukig követték. Kikérdezték a szülők önmagukkal kapcsolatos emlékeit is, illetve a pedagógusokkal is készítettek interjúkat. Kilenc alaptermészeti jellemzőt állapítottak meg. Három kategóriába sorolták a gyerkőcöket:

  • Jó vagy könnyű alaptermészetű
  • Enyhe vagy mérsékelt alaptermészetű – középértékekkel
  • Nehéz alaptermészetű

Kurcinka a harmadik, nehéz alaptermészetű gyerekekkel foglalkozik, a 70-es években dolgozta ki a saját kilenc alaptermészetét:

    1. impulzivitás
    2. kitartás
    3. érzékenység
    4. megfigyelőképesség
    5. alkalmazkodóképesség
    6. rendszeresség
    7. energiaszint
    8. első reakció
    9. hangulat

Ezenkívül még három aspektusból figyeli a viselkedést: az energiatöltődési módot nézi, ami tulajdonképpen az extrovertáltak és introvertáltak különböző töltődési módja.

Van négy „forró pont” (öltözködés, alvás, étkezés, társas kapcsolatok), ahol alaptermészetileg lehet ezeket segíteni.

És vannak a gondolkodási stílusok – ezek pedig azért lényegesek, hogy megmutassák: hogyan tudunk úgy a gyermekhez szólni, hogy megértse és elfogadja szavainkat:

  1. érzők, akiket az érzelmek említése motivál,
  2. a tényszerűen gondolkodók, akik pedig a tényeket fogadják el.

Hogy mire lehet ezeket a dolgokat használni?

Egyrészt, ha megérted a gyermeked alaptermészetét, tudsz a viselkedése ellen tenni, és ezzel pozitív kapcsolatot építhetsz ki vele, legyen az otthon vagy az iskolában – kiabálás, szidalmazás helyett. Másrészt, az energiatöltődési módokkal tudni fogod, hogyan töltődjetek fel úgy energiával, hogy a jó viselkedés visszatérjen. Harmadrészt pedig, ha tudod, hogyan szólj hozzá, hogy meg is értse, még könnyebb dolgod lesz egy élénk gyermekkel.

Szabóné Katona Eszter - Rózsa

Bővebb információ:

www.elenkgyerekek.com

www.iskolai-viselkedes.hu

alaptermeszetek.szabonekeszter@gmail.com

 

 

Felelős Szülők Iskolája
  • Felelős Szülők Iskolája

Felelős Szülők Iskolája

A Felelős Szülők Iskolája 2010 óta működő aktív szakmai és civil közösség, mely keretén belül az ideális gyermeknevelésre, az „elég jól” működő családra és a felelős szülői attitűdre keressük a válaszokat.

Tovább

A weboldalon "cookie-kat" ("sütiket") használunk, hogy a legjobb felhasználói élményt nyújthassuk látogatóinknak. A cookie beállítások igény esetén bármikor megváltoztathatók a böngésző beállításaiban.