Szabóné Katona Eszter: Ha a gyermeked/tanítványod nemcsak különleges, de nehéz eset is
Ha a gyermeked/tanítványod nemcsak különleges, de nehéz eset is.
Szabóné Katona Eszter vagyok, majdnem pedagógus: tanulási problémáim miatt hullottam ki az egyetemről, de nem adtam fel a tanári pálya iránti álmaimat! A megoldást a fiam megoldatlannak tűnő dühkitörései hozták: megismerve Mary S. Kurcinka módszerét, elhatároztam, hogy bemutatom azt a Magyar szülőknek.
Azóta egy alaptermészeti képzést is elvégeztem, és megismertem az alaptermészetek gyökerét is, amit az USA-ban tanítanak a pedagógusképzésben, itthon viszont teljesen ismeretlen dolog.
Hogy mi is ez?
Az 1950-es években két amerikai pszichiáter: Alexander Thomas és Stella Chess kezdte kutatni az okát, hogy hogyan születhet egyazon családban két teljesen különböző gyermek. A kutatást várandós édesanyákkal kezdték, a gyermekeket pedig születéstől 22 éves korukig követték. Kikérdezték a szülők önmagukkal kapcsolatos emlékeit is, illetve a pedagógusokkal is készítettek interjúkat. Kilenc alaptermészeti jellemzőt állapítottak meg. Három kategóriába sorolták a gyerkőcöket:
- Jó vagy könnyű alaptermészetű
- Enyhe vagy mérsékelt alaptermészetű – középértékekkel
- Nehéz alaptermészetű
Kurcinka a harmadik, nehéz alaptermészetű gyerekekkel foglalkozik, a 70-es években dolgozta ki a saját kilenc alaptermészetét:
-
- impulzivitás
- kitartás
- érzékenység
- megfigyelőképesség
- alkalmazkodóképesség
- rendszeresség
- energiaszint
- első reakció
- hangulat
Ezenkívül még három aspektusból figyeli a viselkedést: az energiatöltődési módot nézi, ami tulajdonképpen az extrovertáltak és introvertáltak különböző töltődési módja.
Van négy „forró pont” (öltözködés, alvás, étkezés, társas kapcsolatok), ahol alaptermészetileg lehet ezeket segíteni.
És vannak a gondolkodási stílusok – ezek pedig azért lényegesek, hogy megmutassák: hogyan tudunk úgy a gyermekhez szólni, hogy megértse és elfogadja szavainkat:
- érzők, akiket az érzelmek említése motivál,
- a tényszerűen gondolkodók, akik pedig a tényeket fogadják el.
Hogy mire lehet ezeket a dolgokat használni?
Egyrészt, ha megérted a gyermeked alaptermészetét, tudsz a viselkedése ellen tenni, és ezzel pozitív kapcsolatot építhetsz ki vele, legyen az otthon vagy az iskolában – kiabálás, szidalmazás helyett. Másrészt, az energiatöltődési módokkal tudni fogod, hogyan töltődjetek fel úgy energiával, hogy a jó viselkedés visszatérjen. Harmadrészt pedig, ha tudod, hogyan szólj hozzá, hogy meg is értse, még könnyebb dolgod lesz egy élénk gyermekkel.
Bővebb információ:
alaptermeszetek.szabonekeszter@gmail.com