Vajon tényleg kütyüfüggő az új gyereknemzedék? – És ki adta a kezükbe a mobilt? – interjú Fegyverneki Gergő digitálispedagógia-szakértővel
Egyre több kisiskolás szülő, tanár fordul segítségért hozzánk, mert nem tudnak mit kitalálni a gyerek szórakoztatására mióta a mobilt a kezükbe adták… persze ez ott kezdődött, hogy Ő dönthetett arról, hogy melyik online csatornán mikor és mennyi mesét néz, amíg a szülők kipihenték a saját okoseszközük mellett a nehéz munkanapot…. sajnos nem hangzik jól, de a felelősség a szülőké, tanároké.
Szóval a Digi Dili elkezdődött, sőt egyre fokozódik, mert egyre jobban csúszik ki a kezünkből a kontroll, az hogy miként szörfözünk a neten, mi magunk mennyire vagyunk tudatosak a tartalomfogyasztás tekintetében, arról ne is beszéljünk, hogy a gyerekeknek mit engedünk meg… számtalan kutatás kimutatta, hogy már óvodáskorban rendszeres (!) eszközhasználók a gyerekek, a kisiskolásokról ne is beszéljünk… pár kattintás és már olyan szexoldalakon landol, ami egy életre elvághatja a mentális egészségét… no és persze a mama-papa netes vásárlási kódjai is percek alatt landolhatnak rosszindulatú emberek kezében. Fegyverneki Gergő, digitális tartalomgyártó, oktatási influencer, magyartanár, digitálispedagógia-szakértő, aki hosszú évek óta kiváló kutatója és tanítója a digitális tér használatának. Március 4-i előadása – Digi dili? Van kiút! Digitális képző szülőknek és pedagógusoknak / Cybergyerekek – Hogyan értsünk szót a digitális generációval? – kapcsán beszélgettünk a témával kapcsolatban.
Napi szinten tanítod a médiaértést iskolás gyerekeknek, hosszú évek óta kutatod, tanítod, hogy miként lehet jól és élményszerűen használni a digitális teret, mégis minden alkalommal, amikor közösen tartunk tréninget, előadást akár szülőknek, akár tanároknak, bizonytalanságot, információtorzulást érzek. Valahogy még mindig nem sikerült komolyan venni ennek a valóban láthatatlan, de annál kézzel foghatóbb problémákat is generáló virtuális térnek a hatásait. Mi a legnagyobb kihívás a Digi Diliben szerinted?
Szüleinktől rengeteg mintát kaphattunk azzal kapcsolatban, mi a gyereknevelés: hűvös időben rákönyörgöm a gyerekre a kabátot, megtanítom, hogyan közlekedjen zebrán vagy ne álljon szóba idegenekkel az utcán. A digitális világgal kapcsolatban azonban nincsenek előttünk járó példák, hogyan kellene viszonyulnunk az időhöz, mit és mennyit szabadna engedni a gyerekeknek a képernyő előtt, hol kellene behúzni a féket. Az internet természetesen önmagában se nem jó, se nem rossz. Nem célravezető a tiltás, de a kontroll nélküli eszközhasználat sem. Olyan problémákkal találkozunk nap mint nap, mint az internetes bántalmazás, kis korúakat ábrázoló intim fotók keringése, játékfüggőség, nomofóbia, elvonási tünetek, túlzott fantáziába menekülés vagy agresszió a digitális megvonásnál. Nehéz jó viszonyítási pontokat is találni néha, hiszen a neten terjedő álhírek, hoaxok és áltudományos dezinformációk miatt napjainkat az igazság utáni korszaknak is hívják. A Digi dili? Van kiút! Digitális képző szülőknek, gyerekeknek és pedagógusoknak programunkkal éppen olyan viszonyítási pontokat szeretnénk adni, amik abban segítenek, hogyan válhatunk tudatos és felelős digitális szülőkké, hogy gyermekeinket is tudjuk támogatni az online térben, miközben nem félünk tőlük tanulni sem a folyamatosan változó netes trendekről, online játékokról, közösségi médiás kihívásokról. Tanulnunk is kell ezekről egymástól, hiszen csak így védhetjük meg a gyerekeket a netes veszélyektől, készíthetjük fel őket az online konfliktusok rendezésére vagy mutathatjuk meg, hogy mennyi, de mennyi kreatív lehetőség rejlik az internetben, a közös családi digitális történetmeséléstől kezdve a legorobotok algoritmikus programozásáig..
NET-KRESZ, mi az? Mit tehet a szülő?
Ez egy kardinális pont kell legyen a digitális gyereknevelésben. Hiszen, ha autót veszek a gyereknek, előtte becsületesen meg kell tanulja a biztonságos közlekedést segítő KRESZ-szabályokat. Ugyanez kellene érvényre jusson, amikor a gyerekek kilépnek az információs sztrádára. A szülőnek segítőként, mentorálóként be kell vezetnie a gyereket, és meg kell állapodjanak néhány alapvetésben: például mennyi a napi képernyő idő, milyen tartalmakat követhet a gyerek, mit csináljon, ha úgy érzi, idegenek írnak rá, hol legyenek a kütyümentes helyek, mit csináljunk, ha nem netezünk. Ezt rögzíthetjük a digitális házirendben/ digitális családi szerződésben, amely egyfajta NET-KRESZ-ként segít eligazodni az információs sztrádán, kiutat találni a digi diliből.
Mikor adjon a szülő a gyerek kezébe mobilt?
Kétéves koráig semmiképp sem, az idegrendszeri éretlenség és fejlesztendő manuális készségek miatt. Utána ahány ház, annyi szokás. Befolyásoló tényező lehet, hogy van-e a nagyobb testvér vagy milyen otthon a szülők digitális aktivitása. Ugyanúgy meg kell küzdeni azzal, hogy sokaknál státusszimbólumok az okoseszközök és meg kell küzdenünk a kortárshatással is. Mert szívem szerint azt mondanám, hogy iskolás korig felesleges a gyereknek saját telefon. Általános iskolában elég lehet egy hagyományos nyomógombos telefon is és majd 14 éves kortól kapjanak a gyerekek okoseszközt, de nem akarok tűnni sem boomernek, sem digitális nomádnak, figyelnem kell mindenképpen a gyerekem igényeire is, és nem felejthetjük el, hogy az okoseszközök lehetnek nagyon praktikus segítségek is, feltéve ha okosan használjuk ezeket. Arról kellene inkább beszélni, hogyan használjuk biztonságosan és hatékonyan az internetet. Az interaktív előadásban számos ötletet, jó gyakorlatot és sok-sok sztorit fogok hozni, milyen a digitális család.
Mikről ismerhetőek fel a függőség jelei? Mit kell tudni a digitális függőségről?
Nem is a netre, játékra vagy felnőtt tartalmakra szánt túlzott idő a legelgondolkodtatóbb, hanem az, hogyan alakul a tartalom hatására a felhasználó személyisége. Beszűkül-e a tudata és csak az adott tartalomra koncentrál, negligálja a korábbi hobbijait vagy szociális kapcsolatait, a tartalom akadályozza a korábbi életvitelében. Persze tudni kell azt is, mi húzódik meg a függőégek mögött. A családi minőségi idővel kapcsolatban és a nevelésben jól használható 5 szeretetnyelven keresztül próbálok a szülőknek sok segítséget adni és közben tini korom netes ballépéseit is felfedem, hogyan próbálok rablóból pandúr lenni a digitális világban.
Mintaadás, szülői digitális viselkedés, magatartás – tényleg ennyire befolyásolja a gyereket?
Ez az alfája és ómegája mindennek. Épp ezt fogjuk kibontani március 4-én, hogyan válhatunk felelős digitális szülővé.
Kékfény, zaklatottság, kialvatlanság, 24 órában való online személyiség – mit okoz a kiskamaszoknál, kamaszoknál a digitális kapcsolattartás?
Egyre több pszichológussal és orvossal dolgozok együtt. A nem tudatos internethasználat és tartalomfogyasztás önértékelési problémákat és testképzavart okozhat, könnyebben válhatunk áldozattá, lehetünk szorongóbbak a lájkgyűjtésben vagy tehetjük ki magunkat bántalmazásnak akár idegenek által, valós örömök helyett kreált ideákat hajtunk. De egyre több gyerekkel, pedagógussal és szülővel dolgozunk, hogy kapaszkodókat adjunk.
Tőled hallottam először a digitális detox kifejezést még évekkel ezelőtt, akkor jót nevettem rajta, hogy már itt tartunk, hogy ilyen kifejezések, és hozzá kapcsolt fogalmak jönnek elő, azóta pedig tudatosan jómagam is 1-1 hétvégére, 1-1 hétre kikapcsoltam a netet és igen meglepődtem az információs zaj kikapcsolásának jótékony hatásán? Ez működik?
Ki kell próbálni. Működhet, nagyon is jól. Az online élmények mellett mindig ott vannak az offline élmények. Kérdés, hogy mennyire vagyunk nyitottak az élet apróbetűs részeire.
Mi az a 3 szabály, amiből Te soha sem engednél Édesapaként, ha iskolás korú gyereked lenne?
- Nagyi-szabály: ha a nagymamádnak nem mutatnád meg, a netre se tedd ki.
- Kedvességi szabályzat: ha te nem szeretnél bántó, sértő olyan üzenetet kapni, te se küld.
- Online – offline libikóka: Ha napi 2 órát kütyüzöl, 2 óráig csinálj valami kütyümenteset: pl. origamizz, porszívózz fel, stb.
Előadó:
Fegyverneki Gergő középiskolai tanár, digitális nevelési tanácsadó, a Felelős Szülők Iskolája szakértője
Riporter, műsorvezető:
Tibenszky Moni Lisa, oktatási újságíró, sport mentáltréner, life coach, a Felelős Szülők Iskolája alapító-ügyvezetője
2024. március 4., hétfő, 18:00 – 20:00
Helyszín: Villányi Úti Konferenciaközpont – 1114 Budapest, Villányi út 11-13.