Rémálmok nyomában: mit tegyél, ha rosszat álmodik a gyerek?

Rémálmok nyomában: mit tegyél, ha rosszat álmodik a gyerek?

Mindannyian ismerjük a kellemetlen érzést, mikor zihálva ébredünk fel egy rossz álomból az éjszaka közepén. A rémálmok már kora gyermekkorunktól gyötörnek minket, leggyakrabban pedig óvodáskorban jelentkeznek. Hogyan segíthetünk gyermekeinknek feldolgozni felkavaró éjszakai élményeiket?

Álmaink az alvás ún. REM-szakaszában, vagyis a „gyors szemmozgás” fázisában jelentkeznek, ekkor gyakran érezzük valóságosnak a képzeletünkben megjelenő képeket és az általuk kiváltott érzelmi hatásokat. A negatív álmok leggyakrabban az éjszaka második felében fordulnak elő, mikor a REM-szakaszok hosszabbak. Óvodáskorban a gyerekek többsége már megérti, hogy az álmaikban tapasztalt dolgok nem valóságosak, mégis felkavaróak hatnak és sokáig kísértik őket rémálmaik. A Kids Health összegyűjtött néhány tanácsot szülőknek, hogyan segítsenek gyermekeiknek feldolgozni a rossz élményeket – írta a Dívány.

A biztonság és nyugodt alvás

Senki sem tudja pontosan, mi okozza a rossz álmokat. A szakértők feltételezései szerint álmaink gyakran egy, a valóságban minket foglalkoztató érzelmi helyzet vagy életszituáció kivetülései. A rémálmok ugyanígy a különböző, életünkben előforduló félelmek és stresszhelyzetek tudatalatti leképeződései lehetnek.

Gyermekeink esetében ezek lehetnek olyan kritikus élethelyzetek, mint az iskolaváltás, egy kistestvér születése, vagy a szülők közötti viszony megromlása. De – mivel a gyerekek fantáziája különösen élénk –, egy természeti katasztrófáról vagy balesetről látott, hallott hírek, esetleg egy lefekvés előtt megnézett vagy olvasott, félelmetesebb jeleneteket tartalmazó film vagy történet is kiválthatja rossz álmaikat. A rémálmok olykor mindennapi életünkből ismerős helyzeteket és szereplőket vonultatnak fel, de egyszer csak félelmetes fordulatot vesznek. A gyerekek gyakran ez utóbbiakra emlékeznek a legélénkebben.

Felriadt a gyerek!

Ha gyermekünk rémálomból ébred, fontos, hogy megnyugtassuk őt, biztosítsuk, hogy ott vagyunk mellette. Ez erősíti a biztonság érzését, segítséget nyújt nekik a történtek feldolgozásában. Magyarázzuk meg nekik, hogy amit átéltek, az csupán egy álom része volt, aminek semmi köze a valósághoz. Most már ébren és biztonságban vannak. Meséljük el, hogy mindenki, még mi, felnőttek is álmodunk olykor rosszakat, ez egy természetes dolog, bármennyire felkavarónak, nyomasztónak is hat elsőre.

Nyugodtan használjuk a fantáziánkat, segítsünk kreatív módon elűzni gyermekeink rossz álmait. Ha szörnyellenes spray-vel fújjuk tele a szobát, az sikeresen távol tartja a gonosz démonokat, a varázslatos öleléspajzs pedig megvédi az álmodót a rá leselkedő éjszakai fenyegetésektől. Nézzünk be az ágy alá, és biztosítsuk a kicsiket, hogy semmiféle szörnyeteg nem ólálkodik ott.

Segítsünk gyermekünknek a visszaalvásban. Hasonlóképpen, mint lefekvéskor, csendben beszélgessünk velük, idézzünk fel pozitív élményeket, beszéljük meg, milyen jó dolgokról szeretnének álmodni. Vegyük igénybe a plüssállatok és kedvenc játékaik segítségét. Egy szerető ölelés vagy jóéjtpuszi is hasznukra lehet, esetleg szorítsuk gyermekünk kezét, miközben lassan elalszik. A megfelelő, kellemes hangulatot árasztó világítás is segíthet az álmok birodalmába való nyugodt visszatérésben.

A cikk folytatása (az alvás körülményei, mit tegyünk másnap) a Dívány oldalán olvasható.

Felelős Szülők Iskolája
  • Felelős Szülők Iskolája

Felelős Szülők Iskolája

A Felelős Szülők Iskolája 2010 óta működő aktív szakmai és civil közösség, mely keretén belül az ideális gyermeknevelésre, az „elég jól” működő családra és a felelős szülői attitűdre keressük a válaszokat.

Tovább

A weboldalon "cookie-kat" ("sütiket") használunk, hogy a legjobb felhasználói élményt nyújthassuk látogatóinknak. A cookie beállítások igény esetén bármikor megváltoztathatók a böngésző beállításaiban.