Grafomotoros fejlesztés

óvodás fejlesztő játékok

Grafomotoros fejlesztés

óvodás fejlesztő játékokAz alábbiakban egy komplett fejlesztő és iskola-előkészítő program grafomotoros fejlesztéssel foglalkozó részével ismertetjük meg az olvasókat. Terjedelmi okok miatt nem egyben jelenik meg, hanem részeire lebontva. Ezúttal a program ismertetőjét és az első hónap programját olvashatják.

A szerzők a programot eredetileg általános iskolák előkészítő osztályai számára dolgozták ki, de egészében vagy elemeiben jól alkalmazható az óvodában a nagycsoportos gyerekek iskola-előkészítésében is. Egyaránt alkalmazható csoportos és egyéni fejlesztés esetén.

Szükség esetén egy-egy témával foglalkozhatunk hosszabb ideig, mint az eredetileg megszabott idő, de haladhatunk gyorsabban is. Mindenképpen fontos azonban a sorrendiség tartása, a foglalkozások sorrendje nem változtatható.

Bevezetés

A foglalkozások célja, hogy fejlesszük a gyerekek azon képességeit, melyek az írás elsajátításához szükségesek. Az első félévi munkánkat a finommotorika és a kreativitás fejlesztése tölti ki heti négy órában. Minél több órán kell teret hagyni a munka után a verbális kifejezésre, például érzéseik, élményeik megbeszélése, asszociációk gyűjtése formájában. A bábokkal, álarcokkal történeteket lehet kitalálni, drámajátékot játszani.

A gyerekeket különböző anyagokkal, formákkal, technikával ismertetjük meg, új taktilis élményekhez juttatva őket. A témákat különböző fokozatokban tárhatjuk a gyerekek elé, képességeik szerint (például gyöngyfűzésnél különböző nagyságú gyöngyöket használhatunk, fonal helyett damilt….).

Januártól kezdődően az íráselemek lassú, fokozatos megtanítását tűztük ki célul (nagy sorközökben), de betűket írni nem tanítunk! Célunk az írás előkészítése. Feltehetőleg a program után az iskolában nem okoz majd gondot a betűk írásának tanulása. Minden óra előtt kéz- és ujjgyakorlatokat lehet végezni, ezt nem jelöltük minden egyes óránál. Mivel a feladatlapokkal itt sem terhelhetjük túl a gyerekeket, az ügyesítő kéztornára, játékokra, irányjátékokra 10-12 percet hagyhatunk az óra elején.

Részképességek közül kiemeltük a vizuális tagolás, vizuális differenciálás, szerialitás képességeinek fejlesztését, amit hol egy óra keretében, hol kiegészítő feladatként jelöltünk meg.

Ajánlott könyveink:

Csabay Katalin: Lexi (Lexi I.). Tárogató Kiadó, Budapest, 1993.
Csabay Katalin: Lexi iskolás lesz (Lexi II.). Nemzeti Tankönyvkiadó, Budapest 1997.
Rosta Katalin – Arany Ildikó: Színezd ki és rajzolj te is! Göncöl Kiadó, Budapest, 1997.

A grafomotoros fejlesztés programja – Szeptember

A foglalkozás témája
1. homokvár-építés
„firkálgatás” a homokba, földre
2. szabad festés a földön (kézzel vagy ecsettel)
3. csomagolópapírra maguk körberajzolása zsírkrétával (párban dolgoznak)
4. gyurmázás (lapítás)
díszítés terményekkel
5. szabad gyurmázás (gömbölyítés)
6. ujjfestés asztalon, színek tanulása
7. gyöngyfűzés
sorminta ragasztás gyöngyből
8. tésztafűzögető kifestéssel
9. kör kitöltése papírgolyókkal
Gombország (kör kitöltése apró gombokkal)
10. ezüsthal (a forma kitöltése alufólia-golyókkal)
11. egyszerű formakitöltés tépéssel, ragasztással
12. háromszögbe termények, gyufák ragasztása
13. papírhajtogatás: papírcsákó (ki is festhetik)
14. papírhajtogatás: hajó, vitorlás hajó (festéssel)
15. négyzet kitöltése ragasztással, terményekkel
16. kör, négyzet, háromszög ismétlése

írta: Juhász Dóra, Tar Mónika
Forrás: ovonok.hu

  • Felelős Szülők Iskolája

Felelős Szülők Iskolája

A Felelős Szülők Iskolája 2010 óta működő aktív szakmai és civil közösség, mely keretén belül az ideális gyermeknevelésre, az „elég jól” működő családra és a felelős szülői attitűdre keressük a válaszokat.

Tovább

A weboldalon "cookie-kat" ("sütiket") használunk, hogy a legjobb felhasználói élményt nyújthassuk látogatóinknak. A cookie beállítások igény esetén bármikor megváltoztathatók a böngésző beállításaiban.