Mindenki számára van út a közoktatásban, csak a megfelelő helyet kell megtalálni
Nincsenek könnyű helyzetben azok a szülők, akik gyermekeiket az integrált oktatásban nem tudják elhelyezni. Mindenki számára van út a közoktatásban, csak a megfelelő helyet kell megtalálni!
Amit fontos lenne szem előtt tartaniuk a szülőknek az az, hogy a gyereküknek mi az érdeke, nekik mi a legjobb. Mégis, sokan nem akarják elfogadni azt a helyzetet –, mert nem is olyan könnyű feldolgozni –, hogy gyermekük értelmileg akadályozott – írja a Kölöknet cikke. Beszéljünk az ő lehetőségeikről is a közoktatásban!
Hova fordulhatnak és milyen lehetőségeik vannak a tanulásra, továbbtanulásra, majd az elhelyezkedésre ezeknek a fiataloknak?
Utánajártunk, milyen fejlesztéseket, képzéseket, lehetőségeket kínál a Csalogány készségfejlesztő iskola az értelmileg akadályozott gyermekeknek 3-25 éves korig.
A „Csalogány” a közoktatásban
Budapesten, a III. kerületi San Marco utcában található intézményünk, amelyben 3-25 év közötti értelmileg akadályozott gyermekek és fiatalok gyógypedagógiai fejlesztésével, oktatásával, nevelésével, és a minél önállóbb életre történő felkészítésével foglalkozunk. 90 fős kollégium és 40 fős gyermekotthon működik itt teljes körű ellátással.
Legfontosabb célunk növendékeink minél szélesebb körű integrációja a társadalomba, ezért nyitottak vagyunk sok intézményen kívüli programra, rendezvényre, és folyamatosan építjük a külső, segítő kapcsolatokat.
Hogyan működik a készségfejlesztő iskola?
Négy évfolyamunk van jelen pillanatban, melyekben szakmai órák tanítása folyik. Ez azt jelenti, hogy 2-2 modulpárt tanulnak a fiatalok, ami néhány évente változik. Jelenleg az egyik pár a kisegítő takarító és a mézeskalács készítő, a másik a háztartástan és a konyhai kisegítő. Egy modul tanítása két év, egy diák pedig 2 modulpárt végezhet el nálunk. A készségfejlesztő iskola végén záróvizsgát tesznek a diákok, ami egy tanúsítványt ad.
Hogyan kerülnek hozzátok a gyerekek?
Szegregált óvoda és iskola vagyunk, hozzánk szakértői vélemény alapján kerülnek a gyermekek. Ez a szó, sajnos, elég negatívan hangzik most, az integráció korában, pedig nem kellene, hogy így legyen.
A szakértői bizottság tesz néhány javaslatot, melyek alapján a szülőt szabad iskolaválasztás illeti meg. Hozzánk azért hozzák szívesen a gyerekeket, mert jó helyen van az iskola, valamint, ha bekerül valaki az óvodánkba, akkor gyakorlatilag felnőtt koráig (25 éves) itt tud maradni.
Nem könnyű a helyzete annak, aki óvoda után elkerül tőlünk és más intézménytípusba jár nyolc évig, mert ezeknek a gyerekeknek a nagyobb része a középfokú szintet már nem tudja teljesíteni, így visszakerül hozzánk. Ha a Csalogányban maradnak, sokkal egyenletesebb, személyre szabottabb, komplexebb fejlesztést tudunk biztosítani számukra. Van uszodánk, tornatermünk, ezekben rendszeresen kapnak mozgásos fejlesztést, és vannak különböző kiegészítő terápiáink, amelyeket az egyéni szükségletek alapján alkalmazunk. Óvodás kortól láthatja tehát a szülő, hogy gyermeke 25 éves koráig milyen fejlesztésekben részesül, kik foglalkoznak vele, hogyan, milyen rendszerességgel és módszerekkel, ami nagy megnyugvást adhat.
Sok szülő próbálja meg az integrált oktatásban elhelyezni gyermekét, mielőtt ide hozza?
Igen. Sok esetben előfordul, hogy kezdetben a szülő nem akarja elfogadni a helyzetet, mert nem is könnyű ezt elfogadni és feldolgozni, hogy valakinek a gyermeke értelmileg akadályozott. Valamiért az van az emberek fejében, hogy azok járnak ide, akik sehová sem valók, pedig ez egyáltalán nem igaz. Amit fontos szem előtt tartani, hogy a gyermekének mi a legjobb, neki mi az érdeke, mert nálunk rengeteg irányból kapnak segítséget, támogatást, fejlesztést. Amikor ezt egy szülő meglátja, onnantól fogva már ragaszkodik hozzánk és mindent megtesz, hogy a gyereke minél tovább nálunk maradhasson.
Persze olyan is előfordul, hogy az óvodából mi ajánljuk, mondjuk a szülőnek, hogy érdemes a gyerekét más intézménytípusba vinnie. Mindenre van tehát példa és lehetőség.
A teljes írás a koloknet.hu-n jelent meg.
Képek: koloknet.hu