
Magabiztos iskolakezdés – stresszkezelési tippek szülőknek és gyerekeknek
Szeptember mindig újrakezdést jelent: új tanév, új közösségek, új kihívások. A gyerekek izgalommal, de gyakran szorongással készülnek az iskolába való visszatérésre, a szülők pedig sokszor legalább annyira feszültek, mint a gyerekeik. De hogyan tudjuk mindannyian könnyebben átvészelni ezt az időszakot?
A téma a Kossuth Rádió Krónika című műsorában is terítékre került, ahol Tibenszky Moni Lisa, kamaszcoach-al, sport mentáltrénerrel, a Felelős Szülők Iskolája alapító ügyvezetőjével beszélgettek a stresszről, annak jeleiről és kezelési lehetőségeiről, ez alapján készült a cikkünk.
Miért stresszes az iskolakezdés?
„Minden változás hordoz magában feszültséget. Az óvodából iskolába lépő gyerekek számára a teljesen új környezet, a kamaszok számára az új tanárok és közösségek, míg a szülőknek a reggeli logisztika, a tanszerbeszerzés és ennek a felelőssége jelenthet stresszt.” – fogalmaz a kamaszcoach.
A szakértők szerint nem maga a stressz a probléma – hiszen az izgalom, a kihívás motiváló is lehet –, hanem az, ha nincs meg az egyensúly az ingerek és a megküzdési képességeink között.
„El kell különítenünk a jó stresszt és a rossz stresszt és ez egyénenként eltérő lehet, ami nemcsak életkortól, hanem személyiségtípustól és a hozott genetikánktól is függ – megküzdő vagy inkább konszenzuskereső génekkel születtünk. A jó hír, hogy a mentális megküzdési stratégiák megtanulhatóak, akár már 10-12 éves gyereknél is, addig is és utána is a családi háttér, a pszcihológiai biztonság sokat adhat a stresszes helyzetek kezeléséhez.” – mondta Tibenszky Moni Lisa, sport mentáltréner, aki nem csak kamasz sportolókkal, hanem felvételi előtt álló diákokkal is foglalkozik.
Mindenkinek más a „stressznyelve”
Ahogy szeretetnyelvünk is van, úgy a stresszre adott reakcióink is eltérőek. Van, akit a feszültség inspirál, másokat teljesen lebénít. A gyermekeknél különösen fontos, hogy felismerjük: nem minden viselkedésprobléma „rosszaság”, sokszor egyszerűen stresszreakcióról van szó, de persze az is lehet, hogy csak szeretné felhívni magára a figyelmet, mert nincs elég idő, odafordulás az érzelemek kiventillálására vagy átkeretezésére.
Mikor van baj, mikor kérjünk mindenképp segítséget?
„Érdemes odafigyelni a jelekre: alvás vagy evészavar, szorongásos panaszok, hirtelen megváltozott személyiségjegyek- extrovertáltból visszahúzódó lesz , megjelenik a zárkózottság vagy épp túlzott ingerlékenység mind árulkodhatnak arról, hogy a gyerek, a kamasz nehezen birkózik meg az új helyzettel, de akár bullying is állhat mindezek hátterében és ekkor érdemes mindenképpen szakemberhez fordulni.” – fogalmaz Lisa.
Mi minden stresszelhet minket?
Egyedül megy a gyerek a suliba..milyen útvonalon, hol és hogyan lesz biztonságban?
Megvettünk-e mindent, tornacuccot, füzeteket?
Akár egy diáktárs, akár egy tanár, akitől esetleg fél, retteg
Új iskola, új közösség, új tanárok – Elég jó vagyok-e? Elég jól nézek-e ki? Elég vagyok-e?
Kinek a félelme, a szülőé vagy a diáké? – nagyon fontos szétszálazni, mert sokszor szülőként rányomjuk a félelemeinket a gyerekeinkre, itt a szülőnek kell tudatosítania
Technikák és módszerek a nyugodtabb mindennapokért
A stresszkezelés tanulható, és minél több „eszközt” adunk gyermekeink kezébe, annál rugalmasabban reagálunk a kihívásokra.
Íme néhány egyszerű, mégis hatékony módszer:
- Légzőgyakorlatok: a „dobozlégzés” – négy ütemre belégzés, négy ütemig bent tartás, négy ütem kifújás, majd négy ütem szünet – gyorsan megnyugtat és stabilizál.
- Vizualizáció és tervezés: beszélgessünk a gyerekkel az első napokról, képzeljük el együtt a helyzeteket, de ez lehet akár egy verseny vagy vizsgahelyzet is. Már a gondolati felkészülés is csökkenti a szorongást.
- Mozgás és pihenés: a rendszeres fizikai aktivitás és a megfelelő alvás kulcsa a lelki egyensúlynak. A kialvatlan gyerek (és szülő! és tanár!) sokkal nehezebben kezeli a feszültséget.
- Közösségi támogatás: ne féljünk segítséget kérni – pedagógusoktól, szülőtársaktól, barátoktól, szakembertől. Egy támogató közeg jelentősen csökkenti a terhelést. A kamaszok 10-12 éves kortól elkezdik a leválást és ez a normális. A szülő már nem referencia személy, inkább a kortársorientáció lép életbe, úgy öltöznek, beszélnek, azt az értékrendet képviselik, amit a társaik, fontos épp ezért, hogy megismerjük a gyerekünk barátait, nyissuk ki az otthonunk ajtaját és adjunk teret a közösségi létnek, A segítőszakemberek pedig vonjuk be az önismeret, önbizalomépítés és stresszkezelés módszerének átadásába.
- Csend és lassítás: a folyamatos pörgés helyett iktassunk be nyugodt pillanatokat – közös sétát, esti beszélgetést, „lelki nagytakarítást”, a régi táska, tolltartó, füzetek, könyvek elpakolását, újraborítását, menjünk el és vegyünk egy új határidőnaplót, vagy diáknaplót, tervezzünk.
Hogyan segíthet a szülő?
A legfontosabb, hogy biztonságos légkört teremtsünk, ahol a gyerek elmondhatja a félelmeit. Ne faggassuk, inkább kérdezzünk rá finoman: mire kíváncsi, mit vár az új tanévtől, kikkel szeretne barátkozni.
A napirend és a keretek sokat segítenek a viszonyulásban, de hagyjunk időt a ráhangolódásra, lehessen hibázni és újraértelmezni.
A humor, a közös készülődés (például tanszerek vásárlása, táska összepakolása), sőt egy kis lazaság mind segíthetnek oldani a feszültséget. Egy jó palacsinta, gofri minden szívet és lelket megnyit.
Zárszó és ajánló
Az iskolakezdés nemcsak a gyerekeknek, hanem a szülőknek is nagy váltás. Ha azonban tudatosan készülünk rá, és megtanítjuk gyermekeinknek a stresszkezelés egyszerű technikáit, akkor az izgalmakból valódi élmények, a félelmekből pedig lehetőségek születhetnek.
És hogy mindez ne csak elmélet maradjon, hanem élmény is legyen, erre ad lehetőséget a NO PARA! 1 napos Skill Camp – felkészítő nap kiskamaszoknak a magabiztos sulikezdésért, augusztus 28-án, a Feneketlen-tó mellett, inspiráló közegben.
👉 Részletek és jelentkezés: NO PARA! 1 Napos Skill Camp kiskamaszoknak – Felkészítőnap a magabiztos sulikezdésért
Stresszmentesen. Magabiztosan. Önazonosan.
Akinek személyes egyéni támogatásra, segítségre van szüksége, bátran keressen meg, ezen az elérhetőségen: monilisa@felelosszulokiskolaja.hu
A teljes rádióbeszélgetés itt hallgatható meg (2:04 – 25:55 között a vonatkozó résszel):
https://mediaklikk.hu/audio/kossuth-radio/2025/08/22/09-00/hirmusor/kronika-09-00/