Az óvodás gyermek figyelme

Az óvodás gyermek figyelme

A figyelem fejlődése, a megfelelő idejű, mélységű koncentráció kialakulása és jelenléte elengedhetetlen feltétele az iskolai tanulásnak, ezért a szülőknek és a pedagógusoknak egyaránt fontos szerepe van abban, hogy az iskolába lépő gyermek képes legyen a koncentrált figyelemre.

Az ovonok.hu írása szerint az óvodás gyermek figyelmi állapota függ a veleszületett temperamentumtól és az aktivitás szintjétől is, valamint befolyásolja az is, mit csinál éppen a gyermek. Ha valamilyen új játékkal játszik, valami számára érdekes tevékenységet végez, arra hosszabban tud odafigyelni. Megfigyelhető, hogy a kijelzőt, tévét hosszasan tudja nézni, hiszen az mozog, változik. Éppen ezért nehéz erre pontos számokat mondani, inkább azt lehet megállapítani, mekkora az az időtartam, ameddig megfigyelések szerint képesek a gyerekek elfoglalni magukat és egy dologra koncentrálni.

Az interneten és a szakirodalomban fellelhető számadatok nagy különbségeket mutatnak, az elfogadható adatok a 3-4 éves korosztály esetében az 5-10 perc, az 5-6 éves korosztály esetében a 15-20 perces figyelmi kapacitás.

Önkéntelen és szándékos figyelem

Az óvodáskorú gyermekre 3-4 éves korban az önkéntelen figyelem jellemző. Arra képes figyelni, ami érzelmileg megragadta, ami iránt kellően felkeltették az érdeklődését, ezért fontos a felnőtt részéről a motiváció, a hangulati megalapozás. Az óvodás gyermek figyelme könnyen fluktuál (vándorol), elterelődik. Ezek miatt egy tevékenység során nem elég egyszer motiválni, hanem újabb és újabb „kedvcsinálással” kell fenntartani a figyelmét. Az életkori szakasz végére figyelme tartósabbá válik.

Óvodáskorban a figyelem sokszor perszeverál (leragad) egy-egy dolognál, eseménynél, ami őt érzelmileg megragadta, emiatt nehezebben tud váltani újabb megfigyelni való felé, így figyelemmegosztása eleinte gyenge (pl.: amíg egy kisgyermek csak 1-2 tárgyat képes egy adott idő alatt megfigyelni, addig egy óvodás 2-3-at, később többet is). Az önkéntelen figyelem szándékos figyelemmé változik, ha a gyermek felismeri a megfigyelt tárgy érdekességét, és intellektualizálja azt.

Mit tehet a szülő? Hogyan segíthetjük a koncentrálóképesség fejlődését?

  • Csökkentsük az ingereket!
  • Legyen állandóság a gyermek életében!
  • Teremtsük meg a lehetőségét, hogy ki tudja pihenni magát! !
  • Vigyük szabad levegőre!
  • Keressük meg, mi az, ami igazán leköti!

A cikk folytatása az ovonok.hu oldalon olvasható.

Felelős Szülők Iskolája
  • Felelős Szülők Iskolája

Felelős Szülők Iskolája

A Felelős Szülők Iskolája 2010 óta működő aktív szakmai és civil közösség, mely keretén belül az ideális gyermeknevelésre, az „elég jól” működő családra és a felelős szülői attitűdre keressük a válaszokat.

Tovább

A weboldalon "cookie-kat" ("sütiket") használunk, hogy a legjobb felhasználói élményt nyújthassuk látogatóinknak. A cookie beállítások igény esetén bármikor megváltoztathatók a böngésző beállításaiban.