Tanítsd meg, hogy szabad, sőt kell hibázni!
A sikeres emberek nem attól lesznek sikeresek, hogy soha nem hibáznak. Még a híres felfedezők, tudósok, innovátorok is azt állítják, hogy csak rengeteg tévút után jutottak el a céljaikhoz.
A titok abban rejlik, hogy amikor mások már feladták volna, akkor ők még mindig kitartottak, továbbmentek és minden egyes kudarcból tanultak valami újat. Ha mást nem, akkor azt, hogy hogyan nem lehet csinálni.
Ezek szerint a siker egyik alapfeltétele, hogy nem adjuk fel akkor sem, ha éppen nem sikerült valami. (Ezt jó pár felnőttnek is érdemes lenne megfontolni….) Ezen kívül az optimisták egyik fő ismérve is az, hogy nem úgy szemlélik az elromlott helyzeteket, mintha örökre elromlottak volna és persze nem gondolják azt, hogy minden miattuk rossz.
Hogyan lehetne a gyerekeknek a kudarcok helyes kezelését megtanítani?
1. Hagyd hibázni!
Hagyd, hogy egyedül csináljon olyan dolgokat, amiket esetleg szerinted még nem tud.
“Soha ne segíts egy gyere
knek olyan dologban, amiről úgy gondolja, hogy egyedül is meg tudja oldani.” Maria Montessori
Az önálló próbálkozásokkal olyan tapasztalatokra tesz szert, amit nem tudsz megmutatni neki, nem tudod elmagyarázni.
A tapasztalás tanító erejével nem tud semmi versenyezni.
Ha elveszed tőle a nadrágját, pedig ő egyedül szerette volna felvenni, azzal azt közvetíted neki, hogy hibázni, sokáig bajlódni valamivel nem OK, miközben ez a siker kulcsa. Ha nem engeded, hogy ő próbálkozzon, akkor azt tanítod neki, hogy mindenben hagyatkozzon másra, ő úgysem elég jó hozzá. Akaratodon kívül rombolod az önbizalmát.
2. Biztasd a próbálkozásra!
Ha azt gondolja nem megy valami, akkor biztasd kicsit. Mondd el neki, hogy szerinted ő is meg tudja csinálni. Nagyon jó, ha azt raktározza el, hogy anyu bízik benne. Nem kell ezt sem a végletekig csinálni. Ha például megkér, hogy segíts neki, akkor nyugodtan segíthetsz kicsit. Kicsit!
Folytatása a Gyerkőc.com oldalon.