Játékot receptre a stresszes gyerekeknek (is)

kisfiú homokkal játszik

Játékot receptre a stresszes gyerekeknek (is)

Az Amerikai Gyermekgyógyászati Akadémia (AAP) jelentésben javasolja a gyermekorvosoknak, hogy az orvosi vizsgálatok alkalmával több szabadidős játékot javasoljanak, „írjanak fel” a gyerekeknek.

„Kutatások igazolják, hogy a szülőkkel és a kortársakkal való, a fejlődéshez szükséges játék egyedülálló lehetőség a szociális, érzelmi, konigitív, nyelvtanulási és önfegyelmezési készségek fejlesztésére. Emellett a játékot a biztonságos, stabil és gondoskodó kapcsolatok kialakulásának elősegítőjeként tarthatjuk számon” – idézi a jelentésből a qubit.hu.

 

Iskolai oktatás < játékos tanulás

Az AAP jelentése szerint a játékidőt semmiképp sem lehet haszontalannak nevezni, mivel az olyan agyi és végrehajtó funkciókat fejleszt (mint például a tanulás folyamata), amelyek a célok követését és a zavaró tényezők figyelmen kívül hagyását is elősegítik. A játszásra fordított idő hiányában a gyerekeknél fellépő stressz rombolhatja a kognitív funkciókat és a proszocális viselkedés megtanulását, ráadásul a gyermekkori hányattatások során még fontosabb szerepet töltene be a játék.

A gyerekek és a szülők játéka során tapasztalt közös jókedv, a kommunikáció és az összehangolt interakciók a test stresszkezelésére is jó hatással vannak. „Ez a jelentés a gyermekgyógyászati szolgáltatók számára olyan információkat nyújt, amelyek segítségével a játék előnyeit népszerűsíthetik, és több játékkal töltött időt írhatnak elő a vizsgálatok során. Egy olyan időben, amikor a kora gyermekkori programokat több oktatási és kevesebb játszva tanulási elem hozzáadására kényszerítik, a gyermekorvosok fontos szerepet tölthetnek be az olyan kiegyensúlyozott tananyag nyomatékosításában, amely kiemeli az egészséges gyermeki fejlődéshez szükséges játékos tanulás fontosságát”.

A gyermekorvosi akadémia friss javaslatai között különböző korú gyermekekre szabott játékos tanulási folyamatok előírásai szerepelnek: a csecsemőkkel fontos a nonverbális viselkedésre reagálni, például „kukucs!” játékkal, az óvodákban és a kisiskolákban a szabad játékra kell ösztönözni a gyerekeket, a tizenéveseknél pedig a didaktikus oktatás helyett az interaktív módszereket érdemes bevezetni az iskolában.

(…)

Vajon a tévé és a videójáték is „jó játék”? – többek között erről is szól a cikk, amit a qubit.hu.-n olvashattok el.

  • pedagógus, újságíró

Bitter Noémi

magyar szakos tanár, újságíró, 1 kisfiú édesanyja

Tovább

A weboldalon "cookie-kat" ("sütiket") használunk, hogy a legjobb felhasználói élményt nyújthassuk látogatóinknak. A cookie beállítások igény esetén bármikor megváltoztathatók a böngésző beállításaiban.