Gyermekeink és a félelem
A normál gyermeki fejlődést számos félelem kíséri, melyek együtt alakulnak a személyiséggel. Mástól fél egy óvodás, mástól a kisiskolás és a serdülő. Mi most az iskolások félelmeivel foglalkozunk.
A Gyermekpszichológus Blog a gyermekeinkben megjelenő félelem tárgykörében a Vadaskert Alapítvány cikkét idézi.
Félelem kisiskolás fokon
Alsó tagozatban a jó jegyek megszerzése annyira motiválja a gyerekeket, hogy még egymásra is hajlandóak árulkodni. Ilyenkor egy érdemtelenül kapott rossz jegy vagy az indokolatlanul sok számonkérés komoly szorongást alakíthat ki, mely inkább hátráltatja a tanulásban a diákokat.
Kamaszkori szorongások
Ebben az életkorban a gyerekek realitásérzéke már közel ugyanolyan megalapozott mint a felnőtteknél. Ahogy tágul a perspektívájuk a világgal kapcsolatban, úgy kerülnek előtérbe a különböző veszélyektől való félelmek.
A balesetektől, haláltól, katasztrófától való rettegés egy bizonyos mértékig hasznos és szükséges, ugyanakkor a gyerekek még nem képesek mérlegelni az ilyen jellegű trauma bekövetkezésének a valószínűségét.
A túlzott szorongást csökkenti, ha beszélünk a felmerült kérdésekről. Sok szülő számára a negatív események tabutémák, a gyereket kímélni szeretnék a rossz hírektől, de a tapasztalatok azt mutatják, hogy azok a gyerekek szoronganak kevésbé, akikkel beszélgetnek a történtekről.
Így segítsük a gyerekeket
A félelmek leküzdésében a környezetnek, családnak, barátoknak is fontos szerepe van. A bátorság bizonyos mértékig tanítható. Pl. ha valaki saját maga kapcsolja le vagy fel a lámpát, az így szerzett kontroll csökkentheti a szorongást.
A teljes cikk a gyermekpszichologus.blog.hu-n olvasható.