Te megírod a gyerek házi feladatát? Ezért ne tedd!
Nyilvánvaló, hogy szülőként szeretnénk segíteni a gyermekünknek, de azért van különbség aközött, hogy csak segítünk, vagy meg is írjuk helyette a leckéjét.
Valójában azzal, ha csak egy részfeladatot is megcsinálunk a leckéjéből, a gyermekünk helyett, nem segítünk neki, hanem épp ellenkezőleg, hátráltatjuk a tanulásban.
Miért írják meg a gyerek házi feladatát a szülők?
Részben azért, mert sokszor különórák után későn ér haza a család, és a gyermeknek már se kedve, se energiája leülni a lecke fölé. Nem beszélve arról, hogy a szülőnek sincs már ilyenkor türelme győzködni, hogy írja meg a háziját. Még ha sikerül is, a gyermek esetleg pár perc után közli, hogy nem megy, a szülő is fáradt a hosszas magyarázáshoz, és inkább megcsinálja helyette, csak legyenek már túl rajta. Ráadásul így jobb jegyet is remélhet élete értelmének.
Pedagógusok szerint azonban hiába tűnik sokszor ez a könnyebbik útnak, hosszabb távon csak megnehezítjük a gyermekünk életét, hiszen elvesszük tőle a gyakorlás lehetőségét. Aminek legkésőbb a következő dolgozatíráskor vagy feleléskor biztosan megissza a levét. Mi több, etikátlan dolgot teszünk, amivel rossz példát mutatunk neki.
Inkább adjunk útmutatást!
A házi feladat lényege, hogy megtanítsa a gyermeket önállóan tanulni és problémát megoldani. Ehhez azonban a legtöbb, amit tehetünk, hogy ott vagyunk mellette és támogatjuk abban, hogy ő maga jöjjön rá a megoldásra.
1. Alakítsunk ki egy rutint
Kérdezzük meg a gyermekünket, hogy mikor és hol szeretné megcsinálni a leckéjét. Ha kicsit még játszana vagy szaladgálna előtte, engedjük meg neki, utána viszont tényleg ültessük le. A tévézést, tabletezést azonban szigorúan időzítsük a kötelességek elvégzése utánra.
Hogyan, mit és miért érdemes kivárni? Mit kell a gyerekre hagyni és mikor kell szünetet tartani? Olvasd el a csalad.hu cikkében!