Vigyázat! A kamasz átépítés miatt átmenetileg zárva – avagy mire figyelj, ha karanténban a kamaszod
„Vigyázat! A kamasz átépítés miatt átmenetileg zárva.” Az idézet Vekerdy Tamástól származik, aki több előadásában is előszeretettel használta ezt a találó szófordulatot, utalva arra, hogy a kamaszkor gyakorlatilag egy második születés kora, amikor egy önálló személyiség születik. Az a kedves, aranyos gyerek, akit korábban ismertünk, teljesen megváltozik. Nem akar semmiről sem beszélni, bezárkózik, szemtelen, folyton vitatkozik és szikrákat szór a tekintetével. Ezt a fejlődési krízist egyébként sem könnyű átvészelni sem szülőnek, sem gyereknek egyaránt, hát még most, hogy a pandémiás helyzet súlyosbítja a felnőtté válás folyamatát, az egészséges személyiségfejlődést. Cikkünkben igyekszünk tanácsokat adni, mire is figyelj most kiemelten kamasz gyermekednél a COVID árnyékában.
A Felelős Szülők Iskolája és a Civilút a ‘Mindenki’ mentális egészség programja keretében készített el egy online beszélgetést kis- és nagykamaszt nevelő szülők és tanárok számára fontos üzenetekkel, szempontokkal és tanácsokkal. A teljes beszélgetés a Felelős Szülők Iskolája Facebook oldalán tekinthető meg videó formájában ITT. Mostani összeállításunk a videóban elhangzottak alapján készült. Az alább részletezett szakmai gondolatok és tanácsok meghívott szakértőnk, Szy Katalin felnőtt kilinikai szakpszichológus gondolatai.
A kortárskapcsolatokat nem pótolja a szeretetteljes család sem
A gimnazisták nem járnak iskolába, a pandémia ismétlődése váratlanul erősebb hatással van mind a diákokra, mind a pedagógusokra, az osztályközösségek egyik pillanatról a másikra szétestek, emiatt a közösségi szellem is sérült. A kamasz diák pszichés problémái erősödnek a pandémia idején az oktatási rend megváltozásával, ennek hatásai később is fogják éreztetni magukat. Ezért nagy jelentőséggel bír, hogy a kamaszoknak biztosítsunk teret és lehetőséget a barátaikkal, osztálytársaikkal való kapcsolódásra.
A kiskamasz a kortársaival tud legjobban kommunikálni
A kamaszok nehezen fejezik ki érzelmeiket, sajátos nyelvezetük van, amin keresztül a kortársaikkal tudnak a legjobban kommunikálni. Épp ezért kiemelten fontos, hogy megfelelő óvintézkedésekkel, a szabályok betartásával kiengedjük a gyerekeket a családokból. A chatelés fontos, de ebből a kommunikációból is hiányzik a metakommunikáció, így a kortársaktól érkező tükörkép is hiányos. A kamaszok számára a külsőségek is fontosak, így meg kell nekik engedni, hogy a korlátok ellenére is megéljék önmagukat, a helyüket megtalálják a kortársaik között, és velük oszthassák meg a problémáikat, örömeiket. Erre jó ötlet lehet egy túra a természetben, közös séta a parkban.
Csak együttműködéssel megy
A Civilút „Mindenki” projektje és a Felelős Szülők Iskolája közös együttműködéssel egy kérdőívet is készített „Mennyire erősíti fel a kamaszkor nehézségeit a pandémia?” címmel. A kérdőív egyik kérdésére nagyon nagy arányban igennel válaszoltak a szülők és a pedagógusok, miszerint a kamaszok beszűkült világában a gyermeket mind a szülőknek, mind a tanároknak felelősségteljesen kell megtámogatniuk. Ebben a helyzetben kiemelten fontos, hogy a szülők együttműködjenek a pedagógusokkal a gyermekek érdekében.
A szülő nem tanár
Számos szakember óva inti a szülőket attól, hogy házitanárrá váljanak. Nem szabad szerepet téveszteni. A szülő motiválhatja, inspirálhatja a gyereket, szabályozhatja az időbeosztását, de a szülőnek tanítania a saját gyermekét nem szabad.
Nehéz konfliktus, hogy minden korlátozottá vált
A kiskamasz korosztálynak a legnehezebb az a konfliktus, hogy iskolába járnia kell, de minden egyéb program korlátozott számára. Az iskolában kijelölt útvonalakon kell haladniuk, nem lehet csoportosulni, suli után azonnal haza kell menniük, a különórák, a hobbik megszűntek. Egyetlen vigasz, hogy mindenki ebben a helyzetben van. A gyerekek lógnak a telefonon és próbálják a kommunikációs hiányokat pótolni. Szülőként a legjobb stratégia, ha a kamasz igényeit követjük. Ha beszélgetést kezdeményez, rendelkezésre állunk, ha bezárkózik, ahhoz is alkalmazkodunk és várunk arra a megfelelő pillanatra, amikor majd megnyílik.
Kamaszkori depresszió – Hogy vegyük észre?
A kamaszkori depressziót definiálnunk kell. A kamaszok világfájdalommal küzdenek, hiszen a szülők nem értik őket. Már nem gyerekek, de még nem is felnőttek. Hiányos a viselkedésük és a magatartásuk eszköztára. A szükségleteiket, vágyaikat nem tudják megfelelően kifejezni, kielégíteni. A hormonális változás is hangulatzavart okoz. Ám nem ez a depresszió. A kamaszkori depresszió larvált, nehezen észrevehető, mert a tünetei másak, mint a felnőtt depressziónak. Magatartási, hangulati zavar, a tanulmányi eredmény drasztikus romlása, ápolatlanság, bezárkózás, elmagányosodás, gátlás, irritabilitás, kortársak közötti durvaság, fiúknál a vandalizmus, lányoknál a promiszkuid magatartás lehetnek a tünetek. A rosszaságra oda kell figyelni, pont ez a célja a kamasznak, hogy figyeljenek rá.
képek forrása:pixabay.com
Kapcsolódó cikkeink:
“Mindenmentes” érzelmek – Ne filterezzük túl a valóságot a gyerekeknek se!
Mi okozhatja a hangulatingadozást, fáradékonyságot, ingerültséget az iskolás gyerekeknél?