Mi mindent (nem) csinál egy tanár? – egy pedagógustréning summázata
Tanár, nevelő, takarító, rendezvényszervező, nővér, oltásbeadó, szülő, barát, társalkodónő, bíró, adminisztrátor…
Hány szerepben kell helyt állnia egy pedagógusnak?…23 szerepkörnél abbahagytuk a számolást…
Évindító pedagógustréningek margójára
Pedagógustréningeket tartottunk négy iskolában augusztus utolsó napjaiban, hogy lelkileg felkészülten induljanak neki a nem kis feladatnak, hogy a tanévben helytálljanak, támogassák és tanítsák a diákokat, úgy, hogy közben önmaguk sem égnek ki.
A feladvány szinte lehetetlen, mégis azt kell, hogy írjam, hogy döbbenten állok az előtt, hogy a tanárok milyen erősek, mennyi mindent képesek megtenni a gyermekek érdekében, mert csak a GYERMEK tartja Őket a pályán. Persze a gyerek fárasztja le őket, de sokkal kevésbé, mint az a teher, ami az emberhiány miatt, a sok adminisztráció miatt a nyakukba zúdul.
A Felelős Szülők Iskolája szervezésében négy iskolában is jártunk Szigeti Mónika, klinikai szakpszichológus, gyógypedagógus és Tibenszky Moni Lisa, újságíró, a Felelős Szülők Iskolája alapítójának előadással egybekötött pedagógustréningjével, ahol kiégés megelőzésről, asszertív kommunikációról, a pedagógus szerepekkel való szembesülésről és azok delegálhatóságáról is beszélgettünk.
Határszabás, keretek és a NEM-et mondás képessége
Ez mind legalább annyira a pedagógia lényege, mint történelemben az évszámok, matematikában pedig a képletek.
A tanár a személyiségével is tanít, ezért nagyon nem mindegy, hogy miként regenerálódik 6-7 megtartott tanóra után és akkor a diákok-szülők egyéb problémájáról – szorongások, egészségügyi problémák, szülőkkel való kapcsolattartás – még nem is beszéltünk. Sajnos sok tanár másod-, harmadállást vállal, hogy megéljen, nincs ideje önmagára, a magánéletére, ami nyilván nem tudja motiválni, erőt adni. Pedig a lelki egészség kell a pályán maradáshoz.
A határhúzás és a keretek megalkotása és megtartása a tanári létben is legalább annyira fontos, mint az élet összes területén. Mikor és kinek vagyok elérhető? Milyen szabályokat alakítok ki az osztályommal és hogyan tartjuk be azokat? Mire mondhatunk NEM-et, mert az a másik oldalon valamire IGEN… lehet, hogy csak arra, hogy most nyugodtan megiszom ezt a kávét vagy fél órát sétálok az erdőben.
A keretre szüksége van a diákoknak is, hiszen csak így tudják, hogy meddig mehetnek el, mihez alkalmazkodjanak. Persze nagyon fontos lenne, hogy ennek az értékrendje azonos, vagy közel azonos legyen a családban és az iskolában.
Több konstruktív javaslat is megfogalmazódott a tanárok között, amiket a Felelős Szülők Iskolája Tanár Klub keretében megpróbálunk megvalósítani. Például, talán az egyik legfontosabb, hogy szüksége lenne a tanároknak szupervízióra, esetmegbeszélésekre, ahol egy szakember vezetésével a saját maguk terheit, problémáit is védett keretek között letehetnék, újrakeretezhetnék, mert sokszor nehéz terhet visznek…
Van olyan kiskamasz, aki karcolja magát és erről csak a tanára tud, vele van kapcsolatban, Ő tartja benne a lelket.
Van olyan kamasz, aki fiatalkorú terhesként kizárólag a tanárától, az iskolaorvostól, védőnőtől kapott segítséget.
Van olyan tanár, aki hosszas megbetegedés után tér vissza tanítani.
Van olyan tanár, aki nem tudja, hogy mi lenne az a dolog, ami energiát, motivációt adna számára, mert annyira fegyelmezett és szabálykövető, hogy csak ezért képes végig csinálni.
Van olyan tanár, aki 64 év tanítás után, ha ismét megkérdeznék, hogy végigcsinálná-e az összes osztálykirándulást, szervezést, küszködést, lehet, hogy nemet mondana…bár az egész pályát kizárólag a gyerekek miatt vitte végig…
Van olyan tanár, aki most jött vagy most megy el a nevelőtestületből….
Egy biztos, a közel kétszáz tanár, tanító, akikkel legalább 3 órás tréninget töltöttünk együtt, mind értékes, szeretné jól csinálni a munkáját, szeretne nagyobb szabadságot és kevesebb kötelező adminisztrációt és tesz azért, hogy jól és jobban legyen.
Szakemberként és szülőként is az a feladatunk, hogy ebben együttműködjünk velük a gyerekek érdekében és bízom benne, hogy minden nevelőtestületnél, ahol készítettünk a tanévre motivációs befőttet – minden tanár írt bele egy idézetet, motiváló mondatot – amikor egy borús, hűvös, esős tanítási napon egy cetlit kihúz belőle, akkor az erőt fog adni a folytatáshoz.
Az pedig külön hatalmas öröm, hogy egy tanár, aki részt vett a tréningünkön és nem mellesleg most kezd el tanítani abban az iskolában egy sportbaleset utáni négy év rehabilitációt követően, az én idézetemet választotta motivációs üzenetként „Néha el kell menni a falig, vagy még azon is túl a gyermekeink érdekében.”– így legyen.
Remélem, hogy még sok helyre eljutunk, nagyon köszönöm Szigeti Mónika, klinikai szakpszichológus szakértőnknek, hogy Vele élhettem át ezt a 3 napot, sokat tanultam, emberségből, szakmából is.
A Felelős Szülők Iskolája Tanár Klub szervezésében szívesen vesszük az igényeket: info@felelosszulokiskolaja.hu
Boldogulást, önbizalmat és erőt a 2022/23-as tanévre minden Tanárnak!
A következő intézményekben Budapest Főváros XV. kerületi Önkormányzatának szervezésével és finanszírozásával valósulhattak meg a pedagógus tréningek:
Kontyfa Általános Iskola és Gimnázium Meixner Általános Iskola és Alapfokú Művészeti Iskola Budapesti Gépészeti SZC Bethlen Gábor Technikum |