Mi mindent (nem) csinál egy tanár? – egy pedagógustréning summázata

pedagógustréning

Mi mindent (nem) csinál egy tanár? – egy pedagógustréning summázata

Tanár, nevelő, takarító, rendezvényszervező, nővér, oltásbeadó, szülő, barát, társalkodónő, bíró, adminisztrátor…

Hány szerepben kell helyt állnia egy pedagógusnak?…23 szerepkörnél abbahagytuk a számolást…

 

Évindító pedagógustréningek margójára

Pedagógustréningeket tartottunk négy iskolában augusztus utolsó napjaiban, hogy lelkileg felkészülten induljanak neki a nem kis feladatnak, hogy a tanévben helytálljanak, támogassák és tanítsák a diákokat, úgy, hogy közben önmaguk sem égnek ki.

A feladvány szinte lehetetlen, mégis azt kell, hogy írjam, hogy döbbenten állok az előtt, hogy a tanárok milyen erősek, mennyi mindent képesek megtenni a gyermekek érdekében, mert csak a GYERMEK tartja Őket a pályán. Persze a gyerek fárasztja le őket, de sokkal kevésbé, mint az a teher, ami az emberhiány miatt, a sok adminisztráció miatt a nyakukba zúdul.

A Felelős Szülők Iskolája szervezésében négy iskolában is jártunk Szigeti Mónika, klinikai szakpszichológus, gyógypedagógus és Tibenszky Moni Lisa, újságíró, a Felelős Szülők Iskolája alapítójának előadással egybekötött pedagógustréningjével, ahol kiégés megelőzésről, asszertív kommunikációról, a pedagógus szerepekkel való szembesülésről és azok delegálhatóságáról is beszélgettünk.

 

pedagógustréning

 

Határszabás, keretek és a NEM-et mondás képessége

Ez mind legalább annyira a pedagógia lényege, mint történelemben az évszámok, matematikában pedig a képletek.

A tanár a személyiségével is tanít, ezért nagyon nem mindegy, hogy miként regenerálódik 6-7 megtartott tanóra után és akkor a diákok-szülők egyéb problémájáról – szorongások, egészségügyi problémák, szülőkkel való kapcsolattartás – még nem is beszéltünk. Sajnos sok tanár másod-, harmadállást vállal, hogy megéljen, nincs ideje önmagára, a magánéletére, ami nyilván nem tudja motiválni, erőt adni. Pedig a lelki egészség kell a pályán maradáshoz.

A határhúzás és a keretek megalkotása és megtartása a tanári létben is legalább annyira fontos, mint az élet összes területén. Mikor és kinek vagyok elérhető? Milyen szabályokat alakítok ki az osztályommal és hogyan tartjuk be azokat? Mire mondhatunk NEM-et, mert az a másik oldalon valamire IGEN… lehet, hogy csak arra, hogy most nyugodtan megiszom ezt a kávét vagy fél órát sétálok az erdőben.

A keretre szüksége van a diákoknak is, hiszen csak így tudják, hogy meddig mehetnek el, mihez alkalmazkodjanak. Persze nagyon fontos lenne, hogy ennek az értékrendje azonos, vagy közel azonos legyen a családban és az iskolában.

Több konstruktív javaslat is megfogalmazódott a tanárok között, amiket a Felelős Szülők Iskolája Tanár Klub keretében megpróbálunk megvalósítani. Például, talán az egyik legfontosabb, hogy szüksége lenne a tanároknak szupervízióra, esetmegbeszélésekre, ahol egy szakember vezetésével a saját maguk terheit, problémáit is védett keretek között letehetnék, újrakeretezhetnék, mert sokszor nehéz terhet visznek…

 

pedagógustréning

 

Van olyan kiskamasz, aki karcolja magát és erről csak a tanára tud, vele van kapcsolatban, Ő tartja benne a lelket.

Van olyan kamasz, aki fiatalkorú terhesként kizárólag a tanárától, az iskolaorvostól, védőnőtől kapott segítséget.

Van olyan tanár, aki hosszas megbetegedés után tér vissza tanítani.

Van olyan tanár, aki nem tudja, hogy mi lenne az a dolog, ami energiát, motivációt adna számára, mert annyira fegyelmezett és szabálykövető, hogy csak ezért képes végig csinálni.

Van olyan tanár, aki 64 év tanítás után, ha ismét megkérdeznék, hogy végigcsinálná-e az összes osztálykirándulást, szervezést, küszködést, lehet, hogy nemet mondana…bár az egész pályát kizárólag a gyerekek miatt vitte végig…

Van olyan tanár, aki most jött vagy most megy el a nevelőtestületből….

Egy biztos, a közel kétszáz tanár, tanító, akikkel legalább 3 órás tréninget töltöttünk együtt, mind értékes, szeretné jól csinálni a munkáját, szeretne nagyobb szabadságot és kevesebb kötelező adminisztrációt és tesz azért, hogy jól és jobban legyen.

pedagógustréningSzakemberként és szülőként is az a feladatunk, hogy ebben együttműködjünk velük a gyerekek érdekében és bízom benne, hogy minden nevelőtestületnél, ahol készítettünk a tanévre motivációs befőttet – minden tanár írt bele egy idézetet, motiváló mondatot – amikor egy borús, hűvös, esős tanítási napon egy cetlit kihúz belőle, akkor az erőt fog adni a folytatáshoz.

Az pedig külön hatalmas öröm, hogy egy tanár, aki részt vett a tréningünkön és nem mellesleg most kezd el tanítani abban az iskolában egy sportbaleset utáni négy év rehabilitációt követően, az én idézetemet választotta motivációs üzenetként „Néha el kell menni a falig, vagy még azon is túl a gyermekeink érdekében.”– így legyen.

Remélem, hogy még sok helyre eljutunk, nagyon köszönöm Szigeti Mónika, klinikai szakpszichológus szakértőnknek, hogy Vele élhettem át ezt a 3 napot, sokat tanultam, emberségből, szakmából is.

A Felelős Szülők Iskolája Tanár Klub szervezésében szívesen vesszük az igényeket: info@felelosszulokiskolaja.hu

PEDAGÓGUSTRÉNING LEÍRÁS ITT.

 

Boldogulást, önbizalmat és erőt a 2022/23-as tanévre minden Tanárnak!

 

A következő intézményekben Budapest Főváros XV. kerületi Önkormányzatának szervezésével és finanszírozásával valósulhattak meg a pedagógus tréningek:

 

Kontyfa Általános Iskola és Gimnázium

Meixner Általános Iskola és Alapfokú Művészeti Iskola

Budapesti Gépészeti SZC Bethlen Gábor Technikum

 

  • Felelős Szülők Iskolája
  • alapító, ügyvezető

Tibenszky Moni Lisa

2 gyermek édesanyja, újságíró, marketing-kommunikációs szakember, sportmentáltréner, life coach, a Felelős Szülők Iskolája alapító ügyvezetője

Tovább

A weboldalon "cookie-kat" ("sütiket") használunk, hogy a legjobb felhasználói élményt nyújthassuk látogatóinknak. A cookie beállítások igény esetén bármikor megváltoztathatók a böngésző beállításaiban.