Hogyan neveljünk boldog gyereket Mérő László szerint?
A Felelős Szülők Iskolája alapítója, Tibenszky Moni Lisa egy videónyi kérdésre állította meg Mérő László professzor urat, aki matematikus, pszichológus és publicista is.
Hogyan neveljünk boldog gyereket? Hogyan érezzük jól magunkat a bőrünkbe? Van-e ennek genetikus meghatározottsága, vagy mi is tehetünk-e ezért?
Nem boldog, hanem jól lévő gyereket kell nevelnünk
Mit jelent a boldogság? Azt, hogy jól vagyok: örülök, ha örömteli esemény ért, szomorkodom, ha rossz történt. Attól reprezentáljuk boldognak az életünket, ha megélhetjük az életet. Ennek fényében: a gyerek boldogságának kulcsa a szüleinél van,
- ha ők jók jól vannak a bőrükben, a gyerek boldog lesz
- ha a szülő megismeri a gyerekét, s felismeri a szükségleteit, boldogsághoz segíti. Az egyik gyereknek ez jó, a másiknak meg az. Az egyiknek pl. az jó, ha megmondják neki, mit csináljon, a másiknak meg csak az az egy nem jó, ha megmondják, pontosan hogy csinálja. Ha ezt nem veszik figyelembe a szülők, nagyon sokat árthatnak a gyerekeknek.
Kell a gyereknek a tanítás, vagy csak az elfogadás nélkülözhetetlen?
Tanítani mindenképpen kell a gyereket – vallja Mérő tanár úr. Tanulni azt kell, amit akar a gyerek és azt, amit muszáj. Olvasni, számolni, konnektorba nem belenyúlni – ezeket muszáj megtanulni. A probléma azzal van, ha a szülők a saját praktikusnak vélt tudásukat, vagy valamely, számukra nélkülözött, de annál nagyobb szükségét érzett tudást akarják a gyerekre erőltetni. Például, ha egy szülőnek jól jött az egyetemi felvételijén, hogy figyelt töri órán, ezért a történelmet erőlteti a gyerekére, vagy például, ha a szülő nem tanult meg japánul, amelynek most nagy kárát látja a japán-magyar vegyesvállalatban, ahol ez előmenetelének akadálya, és a japán nyelvet erőlteti a gyerekére.
Kell-e, s hogyan cölöpöket levernünk, ha a gyerekünk a vízen akar járni?
Nem kell! Ha nem Jézus, ne járjon a vízen! – mondja Mérő László. 🙂
Szerző: Bitter Noémi