Miért jó relaxálni – a gyerekeknek is?

Miért jó relaxálni – a gyerekeknek is?

A meditálás képes az agy szürkeállományát is jó irányba megváltoztatni! Nem kell tőle félni, sőt: oldja a stresszt, segíti a problémákkal való megküzdést, segíti a vizsgadrukk legyőzését, nyugodtabb lelkiállapotot okoz. Hogyan, mikor, miért meditáljunk?

Régóta izgatta a fantáziámat: miért jó meditálni? Milyen hatásai vannak a relaxációs és meditációs technikáknak az egészségünkre? Mi változhat relaxáláskor a testünkben, az agyunkban? Hihetetlen pozitív változások mennek végbe, de csak tartós gyakorlással mérhetők. A gyermekek esetében főként az iskolai szorongás, vizsgadrukk csökkenését, megszűnését emelném ki, míg a felnőtteknél egy általánosan nyugodtabb, kiegyensúlyozottabb mentális állapotot figyelhetünk meg, amely a problémamegoldásoknál is jelen van. Stresszkezelés gyermekeknek című előadásomban ezekről is szó esik majd január 22-én, a Villányi úti Konferencia Központban.

Mi történik a testünkkel stresszes állapotban?

Köztudott, hogy ilyenkor testünk minden kis alkatrésze megfeszül. Képzeljük el azt, amikor van egy autónk, amelyet folyamatosan, megszakítás nélkül padlógázzal vezetünk. Túl azon, hogy hamar elfogy az üzemanyag (az emberi test üzemanyaga az energia), folyamatosan óriási terhelésnek van kitéve a motor (szív, érrendszer), és az egyéb alkatrészek (minden szervünk), ezt a terhelést pihenés nélkül nem bírja. Az autó elromlik, az ember megbetegszik. Stresszes állapotban a szívverés felgyorsul, az izmok megfeszülnek, a vérnyomás emelkedik – ezeket a tüneteket mindenki ismeri, aki valaha is volt ideges. Az ember nem tud ezzel az állapottal mit kezdeni, éppen ezért van szükség módszerre, amellyel ezt a rossz stresszt csillapítani tudja. Létezik ugyanis jó stressz is, éppen ezért nem feltétlenül az a helyes utasítás, hogy kerülni kell. Ha valóban minden stresszt szeretnénk elkerülni, akkor „nem kellene munkába járnunk, és ritkítani kellene a szeretteinkkel való találkozásokat. Mert az stresszel minket, aki-ami a legfontosabb az életünkben.” – fejti ki dr. Bagdy Emőke is egyik előadásában.

Mi történik velünk relaxálás közben?

A relaxációs módszereknek számos változata van, de egyvalamit teljesen megalapozott tudományos bizonyítékok támasztanak alá: képesek pozitív irányba billenteni a vegetatív idegrendszer működését. Az európai kutatásokon kívül japán tudósok is bizonyították, hogy e tevékenység gyakorlása közben az ereink kitágulnak, az izmaink ellazulnak, a légzés és az anyagcsere lelassul, a szervezet öngyógyító mechanizmusa beindul, a káros koleszterinszint csökken, és lehetne hosszan sorolni a pozitív hatásokat.

Miért fontos a gyakorlása?

Nyilvánvaló, hogy a relaxálás rendszeres gyakorlásával az ember mentalitása is sokban változik – legyen szó gyerekről vagy felnőttről. Hatékonyan csillapítja az agressziót, amely nem más, mint általában a tehetetlenség megnyilvánulása, amikor egy beszorult állapotból igyekszünk kitörni. Tehetetlenségi helyzetünkben általában saját magunkhoz is méltatlanul viselkedünk, színvonalunk alá süllyedünk, megdöbbentően beszélünk, önmagunkra és másra nézve is veszélyt jelenthetünk. Az indulatok kezelése napi feladat az iskolában, otthon, tágabb és szűkebb környezetünkben. A fáradtság szinte elillan, már 15-20 percnyi aktív relaxálás is elegendő ahhoz, hogy 2-2,5 óra alvásnak megfelelő stresszt söpörjünk ki a szervezetünkből.

Aki relaxál, az jobban tud koncentrálni

A Massachusettsi Általános Kórház pszichiátereinek kutatásai alátámasztották, hogy a meditáció hatására az agy szürkeállományában pozitív változások mennek végbe. A kórház 16 önkéntessel végzett kísérlet megkezdése előtt és a 8 hetes kísérlet után is végeztek MR-vizsgálatot, amely egyértelműen bizonyította, hogy a tanulásért, memóriáért, részvét és önészlelésért felelős hippocampus területén szürkeállományi sűrűsödés figyelhető meg. Ezzel párhuzamosan a dühvel és stresszel összekapcsolható amygdala szürkeállományi területének a csökkenése volt jellemző. Az önkéntes csoport tagjaiban a kísérlet ideje alatt egyéb változás nem volt megfigyelhető.

Milyen gyakorlatokat érdemes végezni?

A relaxációs- meditációs gyakorlatok között vannak olyanok, amelyeket a kisebbek és nagyobbak is nagyon könnyen el tudnak végezni, de természetesen ezeket csak úgy fogják ők is gyakorolni, ha a szülők megmutatják nekik. A technikák könnyedén elsajátíthatóak, és a Felelős Szülők Iskolája szervezésében 2019. január 22-én nemsokára olyan előadást hallgathatnak végig, ahol – többek között – számos technikát megtanulhatnak.

Összegezve: a relaxálás, meditáció nem csak a kedélyállapotunkra, életminőségünkre, hanem az agyi struktúráinkra is rendkívül jótékony hatással van.

Tihanyi Rita
  • pedagógus, gyermekagykontroll oktató

Tihanyi Rita

Két felnőtt gyermek édesanyja vagyok, pedagógus, tanár, gyermekagykontroll-oktató, tanulástréner.

Tovább

A weboldalon "cookie-kat" ("sütiket") használunk, hogy a legjobb felhasználói élményt nyújthassuk látogatóinknak. A cookie beállítások igény esetén bármikor megváltoztathatók a böngésző beállításaiban.